Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door deevit »

Logica ontgaat me nog steeds. Of je nu begint met een wijs of een middelvinger, de volgende moet er gewoon achteraan. Als er een structureel snelheidsverschil tussen je vingers zou zitten zou je altijd in een soort shuffle of swing spelen.
Niets meer dan persoonlijke voorkeur/gewoonte, waarschijnlijk meestal onbewust.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Tutu »

deevit schreef: 28 apr 2019, 12:47 Logica ontgaat me nog steeds. Of je nu begint met een wijs of een middelvinger, de volgende moet er gewoon achteraan. Als er een structureel snelheidsverschil tussen je vingers zou zitten zou je altijd in een soort shuffle of swing spelen.
Niets meer dan persoonlijke voorkeur/gewoonte, waarschijnlijk meestal onbewust.
Probeer maar op tafel. Dan zal je zien dat je eerst je midelvinger naar voren moet halen als je met wijsvinger begint. Op "mijn" manier volgen de vingers er elkaar veel logischer op. Niet dat ik zo'n goede bassisy ben..... Ik heb het ook maar van JT Teterissa geleerd...werkt fijner voor mij
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door CaptainSlow »

Bij oefenen op snelheid had ik ook de tip gekregen eens af te wisselen en met de middelvinger te beginnen. Scheelde direct al 10 bpm.

Raar, ik had ook de redenatie dat het niks zou mogen uitmaken. Maar oog-hand coordinatie en timing van je vingers zit voor een deel in het onbewuste domein, schijnbaar werkt het soms niet logisch/ anders.

Later vond ik dit ook nog terug in een boek van glenn letsch

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het een tijdje gebruikt om de snelheid op te voeren en dan met de wijsvinger over te nemen. Probleem met de middelvinger beginnen is dat de rest van de wereld met de wijsvinger begint. Baslijnen zijn vaak geschreven voor de wijsvinger, zoals bij octaafsprongen (merkte ik in Tower of power - what is hip). Die gaan echt niet lekker met middelvinger, het verschil bij mij is nu beperkt dus ik begin voortaan ook maar met de wijsvinger.....

Tja, doe er je voordeel mee. En als het niet voor je werkt: dan niet doen.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Green Goblin »

Als ik het zo lees gaat het er niet zo zeer om dat het sneller is om met je middelvinger te beginnen, maar meer dat je jezelf traint om je middelvinger minimaal net zo vaak te gebruiken als je wijsvinger, zodat je consistenter wordt. Anders gebruik je blijkbaar toch onbewust nogal vaak alleen je wijsvinger.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door basloze fret »

CaptainSlow schreef: 28 apr 2019, 19:04 Bij oefenen op snelheid had ik ook de tip gekregen eens af te wisselen en met de middelvinger te beginnen. Scheelde direct al 10 bpm.

Raar, ik had ook de redenatie dat het niks zou mogen uitmaken. Maar oog-hand coordinatie en

Ik heb het een tijdje gebruikt om de snelheid op te voeren en dan met de wijsvinger over te nemen. Probleem met de middelvinger beginnen is dat de rest van de wereld met de wijsvinger begint. Baslijnen zijn vaak geschreven voor de wijsvinger, zoals bij octaafsprongen (merkte ik in Tower of power - what is hip). Die gaan echt niet lekker met middelvinger, het verschil bij mij is nu beperkt dus ik begin voortaan ook maar met de wijsvinger.....

Tja, doe er je voordeel mee. En als het niet voor je werkt: dan niet doen.
Het heeft meer te maken met de snaarwisselingen. Bij de octaven die je noemt bijvoorbeeld. Als je de lage toon van het octaaf eerst speelt is het makkelijker om te beginnen met de wijsvinger aangezien je middelvinger langer is. Maar speel je het hoge octaaf eerst begin je beter met de middelvinger.
Dus met welke vinger je begint is afhankelijk van het loopje of de context.

Stel je blijft gewoon op 1 snaar dan maakt het niks uit met welke vinger je begint. Het is goed om het allebei te oefenen want in de praktijk ga je dat toch niet vantevoren bedenken.
Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:55

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Venderwel »

Het lijkt er inderdaad op door er niet op te letten en mijn nagels kort genoeg houden (maar dit was niet de enige oorzaak), het na een paar weken nu bijna volledig weg is.

Nu alleen de pink van mijn linkerhand nog voldoende trainen zodat deze sterk genoeg is om niet elke noot te laten trillen..... : :?
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Bertjefred »

Venderwel schreef: 24 mei 2019, 09:48 Het lijkt er inderdaad op door er niet op te letten en mijn nagels kort genoeg houden (maar dit was niet de enige oorzaak), het na een paar weken nu bijna volledig weg is.

Nu alleen de pink van mijn linkerhand nog voldoende trainen zodat deze sterk genoeg is om niet elke noot te laten trillen..... : :?
Goed om te horen! Oefenen is de sleutel tot heel veel dingen bij het bespelen van een instrument.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door CaptainSlow »

Mooi.
Bij mij is het weer terug. :facepalm:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie