Alternatief voor slappen?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 91
Lid geworden op: 04 sep 2011, 18:17

Alternatief voor slappen?

Bericht door Lebowski »

I slappa da bass... I wish... helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om op een overtuigende manier (lees goed genoeg voor op het podium) te slappen. Bandleden vinden het acceptabel, ik niet, dus kunnen we bepaalde nummers niet doen. Mijn vraag is of er een manier is om de slap-sound op een andere manier te produceren: effectpedaal oid? Met een plectrum heb ik ook geprobeerd, klinkt aardig maar niet goed genoeg. En ja: ik ga lessen nemen en oefenen, maar tot die tijd...tips and tricks welkom!
"Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work you can always hit them with it"

Sandberg California JM4
Squier Classic Vibe 60's P
Yamaha Pulser PB 400
GK 700 RBII


https://nl-nl.facebook.com/thered.vlaardingen"
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door basloze fret »

Nee helaas is er geen alternatief. Ik zou gewoon even volhouden met oefenen en inderdaad les nemen, zo moeilijk is het echt niet mits je het goed aanleert. Stel je bas ook niet te hoog af qua aktie.

Pedalen gaat sowieso niet werken en ook plectrum klink heel anders.
Enige wat een beetje in de buurt komt is ala Dough Wimbish met de vingertoppen bovenop de snaren slaan. Maar dan mis je wel de pluk.
Haico

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door Haico »

Ik sluit mij aan bij basloze fret. Eerst proberen om het in je techniek te zoeken. En... afstelling basgitaar. Die is belangrijk voor slap.

Al zou je ECHT het slapgeluid willen benaderen zonder te slappen, dan kan je kijken naar de EHX Steel Leather. Hard aanslaan + dit pedaal... en je komt in de buurt met de sound. Maar uiteraard niet de sound en feel van échte slap & pop.
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 91
Lid geworden op: 04 sep 2011, 18:17

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door Lebowski »

Dank voor jullie reacties. Geen verrassing...at helaas niet, ik weet wat me te doen staat! ;)
"Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work you can always hit them with it"

Sandberg California JM4
Squier Classic Vibe 60's P
Yamaha Pulser PB 400
GK 700 RBII


https://nl-nl.facebook.com/thered.vlaardingen"
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door HNZ »

Nou eh, Jerome Preston popt wel maar slapt hier niet en hij grooved als een malle!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door HNZ »

Toch ook lekker!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door MR. LEE »

Lebowski schreef: 19 mei 2019, 12:17 I slappa da bass... I wish... helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om op een overtuigende manier (lees goed genoeg voor op het podium) te slappen. Bandleden vinden het acceptabel, ik niet, dus kunnen we bepaalde nummers niet doen. Mijn vraag is of er een manier is om de slap-sound op een andere manier te produceren: effectpedaal oid? Met een plectrum heb ik ook geprobeerd, klinkt aardig maar niet goed genoeg. En ja: ik ga lessen nemen en oefenen, maar tot die tijd...tips and tricks welkom!
Het is voor sommigen gewoon een lange tijd vergende "slijtage slag" .
Niet opgeven ,.....gewoon doorgaan ,....op een gegeven moment zul je gaan merken dat de riffs gaan doorlopen.
Op youtube is er veel over te vinden .

En nog dit :
Staar je er niet teveel blind op ,.. mooie en swingende walking bass lijnen kunnen spelen , is i.m.o. net effe een stukkie belangrijker :D
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door BassAgent »

MR. LEE schreef: 30 mei 2019, 13:15 En nog dit :
Staar je er niet teveel blind op ,.. mooie en swingende walking bass lijnen kunnen spelen , is i.m.o. net effe een stukkie belangrijker :D
Rare zin dit :? Als ik bij m'n funkbandje aan kom zetten met mooie, swingende walking bass lijnen word ik gewoon ontslagen hoor :? Als ik morgen in de Ekko een lekker swingend baslijntje wegtik hoef ik nooit meer mee te doen. :|
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door MR. LEE »

Topic starter had het er niet over dat 'ie in een funk-bandje speelt.
Ik interpreteerde het dus anders : De man probeert in z'n "band" wat slapping style toe te passen .

Dat is was anders dan alreeds in een funk-band spelen . ( als je daarin niet kunt slappen , dan wordt je idd direct afgeraket ,...zoals je zelf al opperde .)

Vandaar dat ik schreef : "sta je er niet blind op" ,.... en uiteindelijk zijn er ook andere mooie en praktische dingen aan te leren die minder moeilijke motorische controle/beheersing vergen . ( en dit laatste kan voor sommigen gewoon een enorm obstakel wezen en daardoor een langdurige kwestie worden .)

In een swing- , jazz , sixties- , country- , blues , 60/70/80 allround - , R&R - of rhythm & blues bandje komt 't over het algemeen minder aan de orde.

....en dat bedoelde ik er maar gewoon mee. :D
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 91
Lid geworden op: 04 sep 2011, 18:17

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door Lebowski »

Girls, girls.. geen ruzie! ;)
Bedankt voor de input. Ik speel in een rockcover band en daar zou het leuk zijn om bepaalde nummers te kunnen spelen waarin een slap-bass nodig is.
Niet meer niet minder, maar ik wil het graag omdat ik de band geen beperking wil opleggen. Maar de factor tijd is belangrijk hier. Mr. Lee: ik snap wat je zegt.
"Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work you can always hit them with it"

Sandberg California JM4
Squier Classic Vibe 60's P
Yamaha Pulser PB 400
GK 700 RBII


https://nl-nl.facebook.com/thered.vlaardingen"
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door MR. LEE »

We maakten geen ruzie hoor Lebowski. :D
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door bazz59 »

BassAgent schreef: 30 mei 2019, 16:29
MR. LEE schreef: 30 mei 2019, 13:15 En nog dit :
Staar je er niet teveel blind op ,.. mooie en swingende walking bass lijnen kunnen spelen , is i.m.o. net effe een stukkie belangrijker :D
Rare zin dit :? Als ik bij m'n funkbandje aan kom zetten met mooie, swingende walking bass lijnen word ik gewoon ontslagen hoor :? Als ik morgen in de Ekko een lekker swingend baslijntje wegtik hoef ik nooit meer mee te doen. :|
je kan funky as hell zijn zonder te slappen :wink:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door MR. LEE »

dat kan idd ook nog . :jaaaaa:





:D :D :D
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door rich13 »

MR. LEE schreef: 30 mei 2019, 22:49 Dat is was anders dan alreeds in een funk-band spelen . ( als je daarin niet kunt slappen , dan wordt je idd direct afgeraket ,...zoals je zelf al opperde .)
Zie hierboven. Funk kan prima zonder slap!

Ik loop nu tegen hetzelfde aan. Ben nooit gek geweest op slappen en heb het ook nooit echt hoeven toepassen (lees: ik heb mijn best gedaan het te vermijden), maar in mijn huidige band kom ik er bij 2 liedjes toch niet omheen. Ik heb 2 jaar geleden al een keer wat lessen genomen, maar voor mij is het geen techniek die me "aan komt waaien". Ik moet er best hard voor werken om het voor elkaar te krijgen, en dat begint langzaam zijn vruchten af te werpen. Ik heb verschillende technieken geprobeerd, en de duim strak in het verlengde van de snaar werkt voor mij het best.

Wat Haico zegt is terecht, afstelling ed maakt heel veel uit, maar voor een wat hoger afgestelde bas als de mijne, met ook nog eens aardig oude snaren, is het zeker niet onmogelijk, maar wel heel wat moeilijker. Ik heb een actieve stand met treble boost, dat helpt :) En wat bij mij ook helpt is hoe ik mijn instrument vast heb.

Het slappen gaat nu al behoorlijk, maar het combineren met poppen is voor mij nog erg moeilijk. De stand van mijn hand voelt nog steeds niet natuurlijk aan, maar elke dag word ik een stukje beter. Meters maken dus!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Alternatief voor slappen?

Bericht door MR. LEE »

Voor mij was het ook eerst een ware slijtageslag voordat het percussief 'ns een beetje doorliep.
Het was met teleurstellingen eindeloos vastbijten in "Love Games" van Level 42 , totdat het vanzelf na zeer lange tijd 'ns wat acceptabeler begon te klinken.
Een geschikt basgitaartje en dito versterkertje helpen je ook.
Ouwe zware Fender P-bassen , flatwounds en ouwe vervuilde roundwounds zullen je het goede geluid niet gaan opleveren.
Zo'n voordelige Sire V7 Marcus Miller basgitaar bijv , kan ook een goede , niet te dure investering zijn voor mensen met een niet al te dikke portemonnee.
Plaats reactie