Plectrumspelers: upstrokes, downstrokes, beiden?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

plectrumspel

alleen upstrokes
1
1%
alleen downstrokes
10
11%
allebei
41
46%
soms alleen downstrokes, soms beiden, hangt van het nummer af
37
42%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

@ Bassagent:

no offence, maar jou bijdragen zijn volgens mij ook niet altijd zwaar nuttig voor het onderwerp (kan haast ook niet anders met zoveel posts) :wink:
vat dit niet verkeerd op aub, is niet vervelend bedoeld ofzo.

ot: ik deed beide, maar net wat me uitkwam. snelheid ligt wel een keer zo hoog als je beide doet. tegenwoordig speel ik nooit meer met plectrum.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Hier voorlopig enkel downstrokes omdat het voor mij gewoon makkelijk is, alhoewel het best vermoeiend is. En bij liedjes met een snel tempo kan ik gewoon niet meer volgen met enkel downstrokes. Vandaar dat ik ga proberen om met allebei te bassen. Alleen klinkt het voor geen meter en gaat m'n plectrum alle kanten op in m'n hand :nono:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je dacht: "Laat ik eens een 5 jaar oud topic omhoog halen!"?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Lol, komt omdat ik via google aan het zoeken was naar filmpjes hoe je up & downstrokes te samen moet doen. En ik zag deze link, klikte er op en reageerde er op :oops:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

je moet vooral ook begrijpen dat er een drastisch verschil is in klank en feel als je een lijn met enkel downstrokes inspeelt of met ups and downs.
bij die laatste zal een bepaalde "bounce" in de lijn te horen zijn die vaak precies is wat je nodig hebt, maar niet altijd.
soms heb je een haast machinaal klinkende, constant aangeslagen lijn nodig waarvan elke noot exact dezelfde attack heeft en dat kan je in mijn ervaring alleen bereiken met enkel downstrokes. die Cliff Williams lijntjes zijn een goed voorbeeld daarvan. :wink:

veel succes en plezier verder met oefenen!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Grappig dat 'alleen upstrokes' 0 stemmen heeft; voor Will Lee werkt het prima!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

alleen ups is vrij onnatuurlijk lijkt mij want je gaat letterlijk tegen de zwaartekracht richting in, en dat met elke aanslag... :mrgreen:

[edit]

rotzak, en ik maar zoeken op Will Young, komt er zo'n duffe zanger uit de bus... :twisted:
en Will Lee speelt echt niet alleen upstrokes met plectrum: ik heb hem vaak zat zien bassen en dat was me toch wel opgevallen denk ik.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Stinky schreef:alleen ups is vrij onnatuurlijk lijkt mij want je gaat letterlijk tegen de zwaartekracht richting in, en dat met elke aanslag... :mrgreen:

[edit]

rotzak, en ik maar zoeken op Will Young, komt er zo'n duffe zanger uit de bus... :twisted:
en Will Lee speelt echt niet alleen upstrokes met plectrum: ik heb hem vaak zat zien bassen en dat was me toch wel opgevallen denk ik.
Ja sorry, ik vergiste me even. ;) Hij speelt echt voornamelijk upstrokes, evenals overigens Tony Levin wanneer die met plectrum speelt. Ik kan geen beelden voor je vinden maar ik heb het hem horen/lezen vertellen in verschillende interviews/Q&A's. "I don't recommend it, but it works for me," zegt hij.

Op zich ga je met je vingers natuurlijk ook tegen de zwaartekracht in. Het hangt er maar net van af wat je goed ligt.

EDIT: Toch iets gevonden! https://www.youtube.com/watch?v=pmhDCIftfdA" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ah, op die manier dus.
ok, als je alleen dat soort baslijntjes speelt kan ik er wel inkomen dat een enkeling dat prettiger of beter vindt klinken maar ik zie ook Will Lee geen redelijk vlotte rock lijnen spelen met alleen upstrokes (wss zal hij me ergens weer gaan verbazen en het wél doen want Will is natuurlijk wel een waanzinnig basbeest waar ik ontzettend tegen op kijk!)

maar desalnietemin: als Will het zelf al niet aanraadt, wie zijn wij dan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Het ziet er een beetje klunzig uit bij Will Lee met alleen die up strokes. Ik denk dat je met alleen up strokes ook minder snelheid hebt dan met alleen down strokes. Maar goed, het werkt blijkbaar voor hem dus waarom niet. Plectrum is iets wat iedereen of zijn eigen manier doet. Ook hoe je hem vast houdt en de hoek waarmee je de snaren raakt. Sommige houden hem met duim en wijsvinger vast, andere met duim en middelvinger, anderen weer met duim, wijs en middel. Sommige slaan de snaren precies loodrecht aan terwijl anderen weer met een hoek spelen. Dit levert ook weer een heel ander geluid op. Doe vooral iets wat bij je past, maar probeer wel eerst alles uit.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ooit had ik een plectrum met de tekst 'schudden voor gebruik' :D
Downstrokes waar de punch dik aangezet moet worden of voor accenten, downs & ups voor lopende baslijnen en snelle fastpicking stukken. Een enkel nummer vraagt om vingers, daarmee stuur je de dynamiek toch exacter, en soms gooi ik de plectrum halverwege weg om het outro fingerstyle te pakken.

Ik bestel mijn plectra custom bij Intunegp puntcom per gros. Van die grote driehoekige, die gaan drie keer zo lang mee :wink: met zo'n zakje doe ik een paar jaar. Eèn kant bedrukken ze met Mulder, de bandmascotte. Niet dat het uitmaakt denk ik, maar aan die kant grijp ik met mijn wijs- en middelvinger. Mijn duim aan de 'achterkant'. De middelvinger en duim houden de plectrum vast, dicht bij het puntje, de wijsvinger helpt sturen.

Een gelijkmatige aanslag is een kwestie van je downstroke ook aanpassen aan je upstroke, het verschil hoeft niet hoorbaar (laat staan drastisch) te zijn. Volg de link naar onze doe-het-lekker-zelf opnames, en like de facebook pagina naar inzicht...

"That's all I have to say about that" -Forest Gump
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

WouterTron schreef:
Stinky schreef:alleen ups is vrij onnatuurlijk lijkt mij want je gaat letterlijk tegen de zwaartekracht richting in, en dat met elke aanslag... :mrgreen:

[edit]

rotzak, en ik maar zoeken op Will Young, komt er zo'n duffe zanger uit de bus... :twisted:
en Will Lee speelt echt niet alleen upstrokes met plectrum: ik heb hem vaak zat zien bassen en dat was me toch wel opgevallen denk ik.
Ja sorry, ik vergiste me even. ;) Hij speelt echt voornamelijk upstrokes, evenals overigens Tony Levin wanneer die met plectrum speelt. Ik kan geen beelden voor je vinden maar ik heb het hem horen/lezen vertellen in verschillende interviews/Q&A's. "I don't recommend it, but it works for me," zegt hij.

Op zich ga je met je vingers natuurlijk ook tegen de zwaartekracht in. Het hangt er maar net van af wat je goed ligt.

EDIT: Toch iets gevonden! https://www.youtube.com/watch?v=pmhDCIftfdA" onclick="window.open(this.href);return false;

toevallig was ik deze week Classic Albums aant kijken en kwam So van Peter Gabriel voorbij.
Tony Levin demonstreerde hoe hij de baslijn van Sledgehammer ingespeeld had en dat was dus een met plectrum gespeelde octaver lijn en wat denk je: hij sloeg van onder naar boven aan. :D
tis dus toch niet zo vanzelfsprekend als ik dacht dat het vrijwel altijd downstrokes zijn die de voorkeur genieten.
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bericht door gilze »

De up/down stroke doet hetzelfde als de wisselslag bij je vingers. De strokes worden gebruikt voor de timing. Door het gebruik van beide wordt je timing veel beter! De downstroke (wijsvinger) speel je op een hele tel, de upstroke (middelvinger) op de halve tel).
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Wat betreft gebruik wijs- en middelvinger, ik niet altijd hoor. Als ik een achtsten triool pak op de eerste tel en op de tweede tel ook wat moet spelen, dan speel ik automatisch de eerste noot van die triool met mijn middelvinger zodat ik op de tweede tel op mijn wijsvinger uit kom. Wat moeten bassisten die ook hun ringvinger gebruiken dan doen?

Wat betreft je opmerking over timing... Ik zie niet in waarom je timing beter zou moeten worden als je zowel up- als downstrokes gebruikt. Je bent efficiënter bezig en zal uiteindelijk daar sneller mee kunnen spelen, maar waarom zou je timing beter worden?
Gebruikersavatar
Bigfoot414
Berichten: 370
Lid geworden op: 21 okt 2007, 14:52

Bericht door Bigfoot414 »

Allebei, lekker harken :)
- mijn band

- Spector Euro 4 LX
- Fender Precision MiM
- EBS Fafner
- Ampeg 410 HLF
Plaats reactie