Plectrumspelers: upstrokes, downstrokes, beiden?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

plectrumspel

alleen upstrokes
1
1%
alleen downstrokes
10
11%
allebei
41
46%
soms alleen downstrokes, soms beiden, hangt van het nummer af
37
42%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Plectrumspelers: upstrokes, downstrokes, beiden?

Bericht door Q. »

Ik heb mijn plectrumspel jarenlang verwaarloosd en begin pas de laatste tijd de voordelen van het kenmerkende geluid in te zien.
Om een constant, stevig geluid te behouden kies ik nu voor downstrokes, maar ik ben wel benieuwd wat eigenlijk het meest gebruikelijke is.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik gebruik ze beiden. Ik speel bijna nooit plectrum, maar ik merk dat als ik allebei gebruik ik sneller kan en over meer dynamiek beschik.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
HJvK
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 sep 2006, 08:06

Bericht door HJvK »

Ik speel nog niet zolang, maar ik speel bijna alleen met plectrum, ik vind het geluid gewoon fijner. Ik gebruik vooral downstrokes en heel af en toe een upstroke om weer een iets ander geluid te krijgen. Wat ook leuk is te proberen is 3 noten down 1 noot up, en dit telkens te herhalen of een ander patroon. Ik heb gekozen op: soms alleen downstrokes, soms beiden, hangt van het nummer af
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Ik heb ook voor het laatste gekozen, simpelweg omdat ik alles naar beneden probeer te spelen, maar als het te snel gaat of als ik al wat vermoeid ben ik gewoon allebei doe omdat dat relaxter is. Als ik iets opzettelijk omhoog doe is dat wsl op gevoel... Ik had laatst ook video gezien van mezelf en alles naar beneden ziet er ook wel cooler uit dan op en af. En het klinkt beter. Maar soms kan ik niet mee met de veel te getalenteerde gitaristen.
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

allebei
zonder plectrum
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

alleen downstrokes.....omdat Cliff Williams ook alleen downstrokes speelt. :wink:

en hij doet dat om een dynamisch constante aanslag te krijgen, die enigzins te benaderen is als je heel goed en lang oefent met ups en downs, maar nooit helemaal hetzelfde klinkt als met alleen downstrokes.
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Toen ik nog alles met plectrum speelde deed ik ook allebei, met een niet al te dikke plectrum hoor je bijna niet het verschil tussen een upstroke of downstroke... en het speelt relaxter...

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
sickpunk

Bericht door sickpunk »

heb al ander half jaar niet met plectrum gespeeld... nu een nieuw punk bandje, toch maar plectrum... en ik gebruik onbewust beide, bij opbouwende stukken vooral downstrokes, bij snelle stukken beide... net hoe het mij uitkomt en hoe het klinkt dus...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 622
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:09

Bericht door Steve »

big_Les_Claypool_fan schreef:allebei
zonder plectrum
huh downstrokes met je vingers?
hoe doe je dat? :P :oops:
Shit happens..
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

met mn vingertoppen en ook een beetje met mn nagels :P
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
HJvK
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 sep 2006, 08:06

Bericht door HJvK »

Haha :lol:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Hier ook allebei.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Soms alleen downstrokes, soms beiden, hangt van het nummer af. Dus. Bijv. "Twisted" van Skunk Anansie doe ik met beiden; voor dat zgn. "paardje-in-galop-ritme". "Weeds" van Life of Agony doe ik alleen met downstrokes, dat klinkt lekkerder vind ik. Speelt in dat nummer trouwens ook lekkerder op één of andere manier. Het hangt er gewoon vanaf waar het nummer om vraagt.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:34

Bericht door Frank »

Ik speel niet veel (meer) met plectrum, maar up of down ligt aan het ritme van het nummer, de feel, en welke noten gespeeld moeten worden. Aan gezien ik erg lui ben (=zoveel mogelijk resultaat bij zo min mogelijk actie) is dat laatste ook belangrijk.
Ik hoor geen verschil bij mij tussen down en up strokes.
Plaats reactie