Plectrumspelers: upstrokes, downstrokes, beiden?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

plectrumspel

alleen upstrokes
1
1%
alleen downstrokes
10
11%
allebei
41
46%
soms alleen downstrokes, soms beiden, hangt van het nummer af
37
42%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Allebei, mag ook wel met die extreem sneller 16den die nodig zijn in één van m'n bands. Naast de reden dat het beter klinkt in het totaalgeluid van deze band gebruik ik hier ook een plectrum omdat ik die snelheden nog lang niet met m'n vingers haal. Als het een langzamer, dragender stuk is speel ik wel alleen downstrokes, het ligt er een beetje aan.
reno
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2005, 21:51

Bericht door reno »

Ik alleen downstrokes. Daarmee speel ik het snelst.

Beiden is (te) moeizaam voor mij; kwestie van een bepaalde techniek, of gewoon oefenen?
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

reno schreef:Ik alleen downstrokes. Daarmee speel ik het snelst.

Beiden is (te) moeizaam voor mij; kwestie van een bepaalde techniek, of gewoon oefenen?
Dat is sterk. Als je kijkt puur naar het verschil tussen wat je doet, zie je dat allebei gewoon sneller is.
Bij steeds downstrokes beweeg je je plectrum naar boven terwijl je daarbij je snaar niet aanraakt. Je kunt dat ook wel doen, en steeds up-down-up-down. Even grof bekeken zou je met up en down strokes 2 keer zo snel moeten kunnen spelen.

Ik speel zelf 99,9% van de tijd met mn vingers, maar als ik plectrum gebruik doe ik steeds updownupdownupdown. Ben ik nog gewend van het gitaarspelen dus dat gaat puur uit automatisme. Op bas vind ik plectrum ten eerste minder fijn, het klinkt minder mooi (ik hou niet van dat snerpgeluid) en het komt bij mij gewoon heel amateuristisch over, zeker als je alleen downstrokes gebruikt zoals bv die bassist van flogging molly, dat ziet er echt niet uit. Mijn mening :)
Dream Theater Bass Highlights
https://www.youtube.com/watch?v=Tsu9r9bKU8c
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

No Class schreef:Op bas vind ik plectrum ten eerste minder fijn, het klinkt minder mooi (ik hou niet van dat snerpgeluid) en het komt bij mij gewoon heel amateuristisch over. Mijn mening :)
OK, forummers, onthoud dus: Paul Mc Cartney, Chris Squire, wijlen John Entwistle, Herman Deinum: amateurs! :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
reno
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2005, 21:51

Bericht door reno »

No Class schreef:
reno schreef:Ik alleen downstrokes. Daarmee speel ik het snelst.

Beiden is (te) moeizaam voor mij; kwestie van een bepaalde techniek, of gewoon oefenen?
Dat is sterk. Als je kijkt puur naar het verschil tussen wat je doet, zie je dat allebei gewoon sneller is.
Bij steeds downstrokes beweeg je je plectrum naar boven terwijl je daarbij je snaar niet aanraakt. Je kunt dat ook wel doen, en steeds up-down-up-down. Even grof bekeken zou je met up en down strokes 2 keer zo snel moeten kunnen spelen.

Ik speel zelf 99,9% van de tijd met mn vingers, maar als ik plectrum gebruik doe ik steeds updownupdownupdown. Ben ik nog gewend van het gitaarspelen dus dat gaat puur uit automatisme. Op bas vind ik plectrum ten eerste minder fijn, het klinkt minder mooi (ik hou niet van dat snerpgeluid) en het komt bij mij gewoon heel amateuristisch over, zeker als je alleen downstrokes gebruikt zoals bv die bassist van flogging molly, dat ziet er echt niet uit. Mijn mening :)
Ben ik me allemaal van bewust, vandaar mijn vraag...
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

In dat geval zou ik zeggen... gewoon oefenen met up-down-up-down, op een gegeven moment is het gewoon automatisme
Dream Theater Bass Highlights
https://www.youtube.com/watch?v=Tsu9r9bKU8c
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 629
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:34

Bericht door Frank »

Hans58 schreef:
No Class schreef:Op bas vind ik plectrum ten eerste minder fijn, het klinkt minder mooi (ik hou niet van dat snerpgeluid) en het komt bij mij gewoon heel amateuristisch over. Mijn mening :)
OK, forummers, onthoud dus: Paul Mc Cartney, Chris Squire, wijlen John Entwistle, Herman Deinum: amateurs! :wink:
Naar mate dat John minder amateuristisch werd, speelde hij ook meer met zijn vingers (3 stuks zelfs) :wink:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

:lol: Die had ik ingecalculeerd...
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Plec op een Precision is zalig 8) maar goed, hangt bij mij dus van het nr af. bij downstrokes heb ik meer het gevoel dat je dan bijna staccato aan het spelen bent
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

zelf ben ik nu bezig met triple downstrokes

een downstroke met elke vinger
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik speelde vroeger één nummer met plectrum om dat constante attack geluidje te krijgen. Maar ik speelde gewoon afwisselend up- en down, geen hond die het verschil tussen up en down kon horen, het geluid was gewoon constant dankzij de palmmute. En ik speel met de treble op mijn bas open, veel gain en de tweeter op 8/10.

Ik ben dus zeker dat je beide moet gebruiken en soms enkel een van de twee kunt gebruiken om een bepaald effect te verkrijgen.

Ook is het voor bepaalde toonladders vanzelfsprekend om ze af te wisselen om de aanslag te vergemakkelijken, bvb. bij harpegios. (Niet dat IK ze kan spelen, hoor ! :wink: )
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

Hans58 schreef:
No Class schreef:Op bas vind ik plectrum ten eerste minder fijn, het klinkt minder mooi (ik hou niet van dat snerpgeluid) en het komt bij mij gewoon heel amateuristisch over. Mijn mening :)
OK, forummers, onthoud dus: Paul Mc Cartney, Chris Squire, wijlen John Entwistle, Herman Deinum: amateurs! :wink:
Plectrum amateuristisch? Ga dat maar tege die stoere metalbassisten zeggen :lol:

Maar aangezien ik zelden met plectrum speel wissel ik af, meestal allebei, soms eens enkel downstrokes. Maar ik vind met men vingers gewoon veel makkelijker en heel wat lekkerder klinken (in de meeste gevallen). In lage stemmingen (CGCF) kletteren men snaren zo als ik met plectrum speel
Gear:
Dean Metalman V
Richwood P-bass (met Fender Prodigy '91 element van FC in)
Harley Benton jazz kopie

LAB series L4
Ashdown MAG 410T
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Bij de heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zeldzame keer dat ik een plectrum gebruik alleen downstrokes. En dan alleen puur om t geluid, want eigenlijk vind ik t (in mijn muziek) nix. Aan de andere kant, Dave Meros van Spock's Beard speelt alleen maar met plectrum op een Rickenbacker 4001, en das wel een heel gedefinieerd geluid.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Ik speel alleen downstroke. De reden? Geen idee! Zo vind ik eth gewoon lekker.

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Hans58 schreef: OK, forummers, onthoud dus: Paul Mc Cartney, Chris Squire, wijlen John Entwistle, Herman Deinum: amateurs! :wink:
Lemmy (En nog vele andere sixties/hippie bassisten).

Ik speel trouwens met een 2 mm plectrum down en up strokes al naar gelang het tempo dat nodig is vlak boven de toets voor een tamelijk percusieve klank. De klank is enigszins te vergelijken met slappen maar wel een stuk duidelijker en mooier van toon. :twisted:
Plaats reactie