Fingerstyle of plectrum?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

duizendpoten moeten er ook zijn :D ik speel zelf bijna alleen covers en bedenk zo nu en dan mn eigen riedeltjes.....maar ik blijf het geweldig vinden om een dvd van RHCP op te zetten....en Flea hetzelfde te zien spelen....schept een soort van band....ofzo :wink:

of ik ben gewoon gestoord dat kan ook natuurlijk :wink:
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

RobertoEDB605 schreef:
Marijn schreef: Ieder z'n ding, vind ik heel belangrijk overigens! Maar ik heb meer plezier met het schrijven van nummers dan het coveren. Ik heb trouwens niks tegen coveren hoor, want ik gaat vaak naar coverbandjes.
ik doe 't gewoon allebei 8)

(coveren & eigen werk spelen)
(plectrummen & fingerstylen)
juistem, doe ik ook. Alleen de band speelt (nog) geen eigen werk.....
de grote storthoop heeft gesproken
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Vingers. Is fijner als je snel dingen als D3 D4 (geen idee of dit een beetje duidelijke notatie is) wil spelen. Hakkelig(??) spelen is op vingers gewoon veel fijner vind ik.
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Ik wil uiteindelijk ook metal gaan spelen......en hoop dat te kunnen met mijn vingers aangezien ik vooral het diepe van een bas mooi vind en dat naar mijn mening er niet helemaal uitkomt met een plectrum. Heeft meer scherpte en kracht misschien, maar met je vingers open je echt een diepblauwe oneindige poel van toon :roll: :wink:
Mijn god waar kwam dat vandaan :D
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
PLukkie
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 dec 2004, 23:11

Bericht door PLukkie »

ff met plectrum gespeeld, maar met de vingers bevalt me veel beter. Het geluid ligt me dan meer en ik heb het idee dat ik dan toch wat meer controle heb; bijv met het dempen van de overige snaren e.d.
Blaat het niet, dan schaapt het niet
Gebruikersavatar
DaMaGe, Inc.
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 apr 2004, 22:37

Bericht door DaMaGe, Inc. »

De laatste tijd speel ik vrijwel alleen nog maar fingerstyle. Eerst gebruikte ik nog wel eens een plectrum, maar ik vind het toch niet echt lekker spelen en neem ook voorkeur aan het geluid van fingerstyle.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

in het begin speelde ik alleen met een plectrum, omdat dat sneller ging dan met mijn vingers. ik wilde graag snel kunnen bassen, of iig iets kunnen produceren wat op een liedje lijkt :wink:

toen ik les ging nemen, ben ik begonnen fingerstyle te spelen en ik merk dat ik zo wel meer controle heb. ik speel nu zelden nog met een plectrum. het is wel zo dat ik met een plectrum sneller kan spelen en dat ik het over het algemeen beter vind klinken. toch is het, meen ik, ook vaak afhankelijk van welke stijl/ welk nummer je precies speelt of het met een plectrum of fingerstyle beter klinkt.
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

Hmm .. tot vorige week was ik eigenlijk 100% vingerspeler.... maar nu hebben we een stuk in een nummer gemaakt van ongeveer een minuut lang 32e... en die moeten strak... nu moet ik verplicht aan t plectrum... anders word het een noten-modderpoel...
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

32e 32 noten per tel?
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

gwoon retesnel dus.....
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Abathur schreef:Hmm .. tot vorige week was ik eigenlijk 100% vingerspeler.... maar nu hebben we een stuk in een nummer gemaakt van ongeveer een minuut lang 32e... en die moeten strak... nu moet ik verplicht aan t plectrum... anders word het een noten-modderpoel...
32e bij welke tempo?
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

ik speel 32e noten met mn vingers, tenzij het niet sneller is dan 120 bpm, dan begin ik er helemaal niet aan :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

Beestmens schreef:
Abathur schreef:Hmm .. tot vorige week was ik eigenlijk 100% vingerspeler.... maar nu hebben we een stuk in een nummer gemaakt van ongeveer een minuut lang 32e... en die moeten strak... nu moet ik verplicht aan t plectrum... anders word het een noten-modderpoel...
32e bij welke tempo?
*denk denk* crap..! * pakt metronoom* eehm... k geloof dat t bij dit nummer ongeveer 120 is ja...

Edit: ik zeg wel 32e.... maar ik kan ze niet eens tellen... tis zegmaar een melodietje wat de gitarist en ik samen zo snel mogelijk en gelijk mogelijk spelen.... zegmaaar EEEEEEEEEEEEGGGGGGGGGGFFFFFFFFFFFF
en dan takke snel... drummer rennen met zn dubbele bas :D
Caliban heeft veel van dit soort stukjes... mocht iemand dat wat zeggen...
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

gaaf dat soort shit spelen wij ook altijd..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Jebes
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2004, 18:47

Bericht door Jebes »

Ik ben ook een vingerspeler, ik moet alleen nog flink aan m'n snelheid en strakheid gaan oefenen. Gewoon drumcomputer erbij en 16-en gaan oefenen en de snelheid geleidelijk gaan opvoeren. Wellicht boek ik daarmee resultaat :)
Plaats reactie