'houten' slagplaat diy

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

'houten' slagplaat diy

Bericht door Frederiek »

Ik kreeg het verzoek een houten slagplaat te maken en omdat het boven verwachting goed lukte wilde ik het proces even delen. Allereerst:

Afbeelding

Ik heb al eens een slagplaat gemaakt van massief hout, maar omdat dat vrij kwetsbaar is wilde ik proberen dit zebrano fineer met plastic te verlijmen. Het fineer zelf was bepaald niet plat dus op goed geluk (ik heb 0 ervaring met fineer en ik had geen zin in weken/stomen/strijken) heb ik het met 2k epoxylijm op een stuk drielaags slagplaatmateriaal geperst. Het kwam er behoorlijk netjes uit! Van de originele slagplaat kon ik helaas geen mal maken dus ik heb hem met de hand op maat gemaakt. Even opgeschuurd en blanke lak erover gespoten. Ik had de randjes nog af kunnen schuinen maar ik vond het wel mooi zo.
Laatst gewijzigd door Frederiek op 13 nov 2018, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door Basvarken »

Ziet er mooi uit.

Ik heb toevallig laatst ook een keer zitten denken aan het werken met fineer voor dit soort toepassingen. En me afgevraagd hoe ik het in godsnaam plat ging krijgen zonder dat het zou gaan breken. Tot nu toe zat ik op het spoor van nat maken en wachten tot het flexibel genoeg is om plat te drukken.

Maar ben dus zeer benieuwd naar jouw aanpak!
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door BassKees »

Ziet er heel netjes uit! Op zich wel apart dat de slagplaat nu niet in de eerste plaats wordt gebruikt om het hout of de laklaag daarop te beschermen. Geen problemen met barsten bij het vastdraaien van de schroefjes?
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door Frederiek »

Ach ja, het zit er volgens mij toch al niet op voor dat doel :D Meer om de enorme badkuipen voor elektronica te verstoppen, knoppen aan te hangen en de pickups netjes op hun plek te houden. Geen barsten gelukkig, ik gebruik een goeie scherpe centerboor en dat werkt perfect. Meteen verzonken ook. EDIT: Oh vastdraaien! Sorry, begrijpend lezen is lastig... maar nee, geen enkel probleem.

Dit fineer heb ik golvend en al met grof geweld platgedrukt en dat ging wonderwel goed (lange vezels vermoed ik). Ik heb ook nog wat fineer wat waarschijnlijk verkruimelt met die aanpak en daarvoor wil ik een poging doen met het stoomstrijkijzer, evt met water en glycerine.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door JohnBoy »

Heb een paar jaar geleden een stuk houten plaat met af fabriek fineer erop met een CNC frees tot slagplaat laten frezen. Erg goed gelukt, met schuine kant.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door Brinkmeister »

Mooi geworden! :jam:
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door phoerd »

WoW !!!
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7419
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door Jarno »

Tof!
Ik heb zelf wel eens gefineerd met Zebrano, en toen heb ik kuiperflex gebruikt, dat is Zebrano dat verlijmd zit op een papieren rug. Want Zebrano au naturel is inderdaad nogal krokant. Kloteklus overigens, ik wilde niet met contactlijm aan de gang, maar met witte houtlijm, omdat je dan wat meer verwerkingstijd hebt, maar het nadeel is dat het dus alle kanten op wandelt als je de klemmen aandraait. Overigens wordt die fineer wel redelijk vlak als je het lange tijd onder iets zwaars (dat vlak is) legt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door Frederiek »

Thanks! Ja dat verlijmde fineer is mooi spul. Hoe was het resultaat?

Ik had nog wel geprobeerd om dit (langzaam) te pletten, tussen aanrecht en een andere plaat graniet, maar het ging helaas kapot... toch maar eens proberen te stomen. Om verschuiven tegen te gaan moet je eigenlijk vanuit het midden beginnen, je hebt daar speciale boogvormige klemmen voor. Ik heb die niet dus ik plak alles eerst zoveel mogelijk vast met schilderstape en zet als eerste een grote lijmtang in het midden vast.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7419
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: 'houten' slagplaat diy

Bericht door Jarno »

Oh, was het zo gebobbeld dan, dat het brak? Dat kuiperflex was tamelijk vlak toen ik het kocht bij AF Flexplaten
Weet alleen niet of het papier zichtbaar is als je het als slagplaat gebruikt en afschuint.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie