DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door butters »

Ik heb onlangs op een Markbass Micromark gespeeld en was verbaasd over wat er uit dit kleine ding kwam :-) laag genoeg voor mij...
Ik dacht om zelf een klein handig cabje te bouwen met een 8 inch speaker in combinatie met een GK mB200 topje.
ik dacht aan 25 a 30 cm³
Het zou dienen om in een klezmerbandje te spelen met voornamelijk onversterkte instrumenten (viool klarinet en accordeon) en djembe, ook een versterkte gitaar is erbij. En hij moet in een curverbak achterop de fiets passen :-)
ik heb wat op het net gegrasduind en kwam op een oberton 8 mb 201 uit. Ik vraag me af of ik deze ook in een gesloten cabje kan gebruiken? dan zou ik eventueel een afgedankt hifiboxje kunnen ombouwen.
Bij oberton.nl zelf konden ze me niet echt verder helpen met deze vraag (gesloten cab of best met een poort)

Impedantie
8 ohm

Specificaties
– Nominal diameter : 8 Inch / 203 mm
– Power capacity AES: 200 W
– Program power capacity: 400 W
– Sensitivity: (200 – 2000 Hz) 93 dB/W/m
– Frequency range: 65 – 3000 Hz
– Voice coil diameter: 51 mm
– Voice coil winding depth: 17.5 mm
– Magnet gap depth: 7 mm

Materials of construction:
– Voice coil material: Aluminium
– Voice coil former: Kapton
– Cone Material: Paper with fiberglass
– Basket: die cast aluminium
– Magnet: Ferrite

Thiele small parameters:
– Resonance Frequency: 67.7 Hz
– Mechanical Efficiency Factor (Qms): 6.24
– Electrical Efficiency Factor (Qes): 0.33
– Total Q (Qts): 0.314
– Equivalent Air Volume: 14.74 Litres
– Diaphragm mass indicated airload (Mms): 21 grams
– Voice coil Resistance: 5.8 Ohms
– Effective diagram Area (Sd): 200 cm2
– Peak Linear Displacement of Diephragm: (Xmax): +/- 7 mm
– Mechanical Compliance of Suspension (Cms): 0.264 mm/N
– BL product (BL): 12.54 T.m
– V.C. Inductance @ 1 kHz (Le): 0.80 mH
– Flux Density: 1.35 T

Mounting information:
– Overall diameter: 225 mm
– Baffle Hole Diameter: 187 mm
– Number of mounting Holes: 8 with a dia of 6.5 mm
– Bolt Circle Diameter: 210 mm
– Depth: 90 mm
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door LeftyJ »

Die Micromarks zijn erg verrassend inderdaad! Ik heb het eerste model wel eens getest, die had zelfs maar een 6" speaker maar klonk groter dan ie eruit zag.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door evertalbers »

Ik heb zo'n fijne MicroMark, maar ik denk wel dat de baspoort erg belangrijk is voor het laag dat hij geeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door MR. LEE »

Ja ,....'t is idd een toverdoosje .

:jaaaaa:
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door HansK »

Een Oberton 8 mb 201 is een mooi exemplaar om er een kastje mee te bouwen.
Echter gesloten gaat niet werken vrees ik, minimaal een bas-reflex of beter nog een hoorn ontwerp is noodzakelijk om er wat laag uit te krijgen.
Zelf heb ik een tijd geleden een hoornontwerp in elkaar getimmerd.
Tis geen eigen ontwerp maar van een mede bassist/techneut, waarbij ik met zijn toestemming zijn model mocht (na-)bouwen.
Klinkt heel goed, de lage E wordt goed weergeven, maar met een 5 snaar (B) heeft dit kastje iets moeite mee.
(poort is ook afgestemd op ca. 60Hz)

Volume en luchtdruk genoeg om thuis te frobelen of voor in de studio.
Het klinkt allemaal heel clean en laat goed de sound van je bas horen.
Bijlagen
Oberton 8MB201.jpg
Oberton 8MB201.jpg (220.02 KiB) 1665 keer bekeken
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door butters »

ziet er goed uit. :D ik heb dat ontwerp idd al tegengekomen. Ik denk dat ik het eenvoudiger ga houden mijn knutselmateriaal is eerder beperkt.

Ik ben mij ondertussen aan het bijlezen op verschillende fora en heb ook Winisd gedownload.
Een gesloten kast gaat idd niet zo goed werken.
Ik heb de driver ingegeven en ben nu bezig met het volume enzo...
Ik ben een leek op dit gebied :-)

Er zijn een paar dingen me nog niet helemaal duidelijk.
de resonantiefrequentie van de driver is 67,7 hertz Winisd neemt automatisch dit als tuningfrequentie. Maar ik lees op fora dat dit best lager is. 50 Hertz is een veel voorkomende tuningfrekwentie. Is dit ok? Ik ben van plan het zowel voor een lage E als lage B te gebruiken.

En bij volume van de Box. Ik vermoed dat je daar Het volume dat de driver inneemt en het volume van de poort nog moet aftrekken?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7419
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door Jarno »

Ik heb ooit een klein cabje gebouwd met 2 6" Peerless kickbass speakers erin (basspeakers voor montage in deuren van auto's), klinkt prima. Vette basreflex poort erin, beetje laag gestemd. Volgens mij toen ook met WinISD bekeken.
Moet er nog eens een topje voor in elkaar klussen, dan kan ik in de huiskamer wat plukken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door butters »

omdat ik momenteel toch geen tijd heb voor knutselwerk, heb ik mezelf een laat kerstcadeau gedaan (en de vriendin zit toch momenteel in het buitenland :-) en kan ik als ze terug is meer tijd aan haar besteden ipv te knutselen, Ja je moet er iets voor over hebben... enz... )
enfin knutselen zal voor later zijn....

het is de rechtse Micromark 801, (De linkse Genz Benz 10 inch past trouwens ook in een curverbak achterop de fiets...)

Afbeelding
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door ArjanK »

HansK schreef: 12 dec 2018, 09:31 Een Oberton 8 mb 201 is een mooi exemplaar om er een kastje mee te bouwen.
Echter gesloten gaat niet werken vrees ik, minimaal een bas-reflex of beter nog een hoorn ontwerp is noodzakelijk om er wat laag uit te krijgen.
Zelf heb ik een tijd geleden een hoornontwerp in elkaar getimmerd.
Tis geen eigen ontwerp maar van een mede bassist/techneut, waarbij ik met zijn toestemming zijn model mocht (na-)bouwen.
Klinkt heel goed, de lage E wordt goed weergeven, maar met een 5 snaar (B) heeft dit kastje iets moeite mee.
(poort is ook afgestemd op ca. 60Hz)

Volume en luchtdruk genoeg om thuis te frobelen of voor in de studio.
Het klinkt allemaal heel clean en laat goed de sound van je bas horen.
Toevallig was ik wat aan het rondneuzen, kom ik zo mijn ontwerpje tegen, leuk om te zien!
Het kastje was bedoeld voor piccolo-bas maar een normale 4-snarige kan ie ook nog wel aan. Een lage B is problematisch die kan het kastje niet fatsoenlijk weergeven.
Ondanks de beperkingen kan het ding behoorlijk luid, zeker voor een 8".

Groet,
Arjan
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door Rdatema »

Hoi Arjan, tijden niet gezien!
Heerlijke 8" is dit inderdaad. Fullrange is de Faital PRO 8PR200 ook sterk aan te bevelen, die kan dat zelfs in een basreflex zonder hoornreflex - mocht iemand eenvoudiger willen bouwen ;-)

Groetjes Wouter (& Roelof)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door ArjanK »

Rdatema schreef: 16 sep 2021, 18:24 Hoi Arjan, tijden niet gezien!
Heerlijke 8" is dit inderdaad. Fullrange is de Faital PRO 8PR200 ook sterk aan te bevelen, die kan dat zelfs in een basreflex zonder hoornreflex - mocht iemand eenvoudiger willen bouwen ;-)

Groetjes Wouter (& Roelof)
Hi Wouter! (& Roelof)

De 8PR200 heb ik nog niet uitgeprobeerd maar op TB is ie wel populair, die past prima in een gesloten kastje of een wat grotere reflex kast. Het is alleen geen xmax monster zoals die 8mb201.
Zelf ben ik van plan weer wat te gaan bouwen, Joyo komt met een leuk klein topje (50 watt @ 4ohm), die wil ik op een li-ion accu laten draaien. Gecombineerd met een klein speakerkastje (iets van een 2x6") moet het een setje worden waarmee je overal kunt spelen in een akoestische setting (akoestische gitaar + percussie / cajon e.d.). Misschien wijt ik er wel een topic aan :D
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door Rdatema »

tof! De FaitalPRO 8PR200 is qua Xmax toch vergelijkbaar hij speelt een 8MB201 weg hoor. Xmax is op datasheet toch nie5 vergelijkbaar, en Xvar staar er niet op. Dus dan op de hifi manier:

8PR200 (19,3 -9)/2 = 5,15mm
8MB201 (17,5-7)/2 = 5,25mm

Maar behalve in het laag, zeker ook qua midden en hoog. Hij heeft meer slagruimte, voordat de spreekspoel de kookplaat raakt.
http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

Ik kan me wel vinden in:


"I was expecting the 8PR200 to have some issues. Well, it just didn't! Smooth and full-bodied and nothing that stood out"
Laatst gewijzigd door Rdatema op 17 sep 2021, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door ArjanK »

Rdatema schreef: 17 sep 2021, 19:32 tof! De FaitalPRO 8PR200 is qua Xmax toch vergelijkbaar hij speelt een 8MB201 weg hoor.

8PR200 (19,3 -9)/2 = 5,15mm
8MB201 (17,5-7)/2 = 5,25mm

Maar behalve in het laag, zeker ook qua midden en hoog. Hij heeft meer slagruimte, voordat de spreekspoel de kookplaat raakt.
http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

Ik kan me wel vinden in:


"I was expecting the 8PR200 to have some issues. Well, it just didn't! Smooth and full-bodied and nothing that stood out"
Je hebt gelijk ik was in de war met de 8FE200.... :lol:
Mooie driver idd! :jam:
Die B&C 8PE21 is ook niet verkeerd trouwens
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door Rdatema »

O haha, nee, bijna 4x zo duur die 8PR200 maar wij hebben nog geen betere 8" gebruikt.

B&C blokkeert te hard buiten xmax, gaat tot xmax en dan loopt het vol met vervorming. Heb zo bijvoorbeeld nog een 8NDL51 liggen, pracht specs, 15 minuten gebruikt... zonde toch ;-)

De 10CL51 is lekker in 30 liter, ongefilterd nog erg lekker. Maar de B&C 8CL51 is vast leuk, alleen heb ik met de Faital meer wat ik zocht.

Doe je nog wel eens wat met de 8mb201? Of andere ontwerpjes?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Re: DIY 8 inch cabje met oberton 8mb201

Bericht door ArjanK »

Rdatema schreef: 17 sep 2021, 21:22 O haha, nee, bijna 4x zo duur die 8PR200 maar wij hebben nog geen betere 8" gebruikt.

B&C blokkeert te hard buiten xmax, gaat tot xmax en dan loopt het vol met vervorming. Heb zo bijvoorbeeld nog een 8NDL51 liggen, pracht specs, 15 minuten gebruikt... zonde toch ;-)
Als een driver direct buiten zijn zmaz over z'n nek gaat dan is die niet echt bruikbaar, dit heb ik lang geleden met de Emi Deltalite 2510 II meegemaakt, die is uiteindelijk in de kliko beland.
Wel zonde van die 8NDL51, mooie driver idd.
Rdatema schreef: 17 sep 2021, 21:22 De 10CL51 is lekker in 30 liter, ongefilterd nog erg lekker. Maar de B&C 8CL51 is vast leuk, alleen heb ik met de Faital meer wat ik zocht.

Doe je nog wel eens wat met de 8mb201? Of andere ontwerpjes?
Momenteel heb ik geen plannen (alleen dat ideetje op accu), die 8mb201 zit al een paar jaar in een oefenversterker van iemand.
Plaats reactie