Home-made Distortion

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Home-made Distortion

Bericht door Thijzema »

Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan een zelfgemaakt distortionpedaal! Supergeweldig ding, klinkt over mijn (actieve) bas echt vet, soort stoner-geluid (Big Muff). Ik moest hem samen met een vriend maken voor ons profielwerkstuk, we hebben alles dubbel, dus we gaan er nog 1 maken (hij is ook bassist). Met behuizing en alles zal het een pedaal zijn van 10 euro ofzo :D. Ik moet alleen nog kijken naar een bypass systeem (RobertoEDC605 had me al een Solidstate schakelaar/relais aangeraden) zodat ik hem onstage kan gebruiken. Straks gaan we nog wat testen doen (variabele weerstanden etc.) en als daar nog onverwachte effecten uit komen, laat ik het wel weten hier :D.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Zou je het schema en welke onderdelen je precies hebt gebruikt op de site willen zetten? Lijkt me wel leuk om ook eens te proberen :D
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

I'm in ;)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Ohh, ik heb ook wel weer zin om iets in elkaar te solderen
Post die shit
:D
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

en ik ga testen of het ook haalbaar is voor A-technische kloothommels :wink:
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

Wilbert schreef:Zou je het schema en welke onderdelen je precies hebt gebruikt op de site willen zetten? Lijkt me wel leuk om ook eens te proberen :D
x2 :D
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Ik kan je zo de onderdelen niet allemaal opnoemen, maar de schema's zijn gewoon verspreid over het internet. Mijn schema heb ik via RobertoEDB605, en die heeft hem van www.geofex.com. Het pedaal wat ik nu heb gemaakt is heel simpel, en bestaat uit slechts 10 onderdelen ofzo (3 weerstanden, logaritmische potmeter, transistor, 2 diodes, 2 dingen waar ik niet van weet wat t zijn :D en 2 jack-in-, out-puts) op het schema staat welke dingen je nodig hebt (logisch, anders was t geen schema :D)
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

kun je de link van het schema posten?
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik zit er over te denken die phaser te gaan bouwen, met een true bypass. Maar nou heb ik een vraagje: weet iemand waar je van die drukknopjes kunt kopen (footswitches), en van die knoppen voor op de potmeters?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

En kan iemand als ie dan toch bezig is ook een "Build your own distortion for dummies" schrijven? Want als ik zo eens naar die tekeningen kijk... :roll:
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Dirk schreef:En kan iemand als ie dan toch bezig is ook een "Build your own distortion for dummies" schrijven? Want als ik zo eens naar die tekeningen kijk... :roll:
naja, als je die tekeningen niet begrijpt... begin dan maar met natuurkunde for dummies. 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Of je belt tijdens het maken robert /\ een paar keer op :D. Kdenk dat het gewoon zaak is om simpel te beginnen, en uit de tekening zou je inderdaad (mits je de namen van de weerstanden,condensators e.d. kent) wel moeten halen hoe het allemaal moet.

EDIT: hier is het schema:

Afbeelding

van links naar rechts: input, condensator (0,1uF), weerstand (2.2MOhm), transistor, weerstand (680Ohm-onder,47Kohm-boven), 9 volt-aansluiting, aarde, condensator (0,1uF), diode, diode, audiotaper (100Kohm, logaritmische potmeter), output. De plus van je in en output soldeer je vast aan de in en output op het schema, de min soldeer je aan de aarde (+ is de kern van de kabel, - is het netwerk van draad om de kern heen). verder moet je oppassen met het solderen van de condensators en de transistor, die zijn gevoelig voor warmte. meer vragen kun je altijd stellen, robert zal wel antwoord geven :D :P
Laatst gewijzigd door Thijzema op 17 jan 2005, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Thijzema schreef:Of je belt tijdens het maken robert /\ een paar keer op :D. Kdenk dat het gewoon zaak is om simpel te beginnen, en uit de tekening zou je inderdaad (mits je de namen van de weerstanden,condensators e.d. kent) wel moeten halen hoe het allemaal moet.
een paar keer ja...... :wink:
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Als je dingen in het schema niet begrijpt (welk schema dan ook), print je het gewoon uit en kijk je of ze er in je plaatselijke electronica-winkel wat van snappen :D en of ze alle onderdelen hebben (bij ons hadden ze alle onderdelen)
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Wilbert schreef:Wat gebruik je om te schakelen tussen wel/geen distortion? (wat voor schakeling, en wat voor schakelaar)
hij gebruikt (nog) niks kan ik je zo al vertellen.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie