Home-made Distortion

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

leuk.... van die volgorde :?
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Wat gebruik je om te schakelen tussen wel/geen distortion? (wat voor schakeling, en wat voor schakelaar)
Pas op, achter je!!
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

we hebben inderdaad nog niks om te schakelen tussen clean en distortion, maar daar wordt aan gewerkt, ik hoopte eigenlijk dat er mensen op dit forum ideeen hadden.
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Je kan gewoon elk soort schakelaar gebruiken als je er een relais bij gebruikt
Is wel handig, is ie weer "gereset" als de spanning eraf is geweest
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

rendering_rebel schreef:Je kan gewoon elk soort schakelaar gebruiken als je er een relais bij gebruikt
Is wel handig, is ie weer "gereset" als de spanning eraf is geweest
Eh, nee. Niet doen. dan krijg je t zelfde effect als dat je een kabel in een versterker plugt die vol open staat. Niet gaaf. Ik wil voor de omnidrive die ik wil gaan bouwen de Millenium C bypass gaan gebruiken. Zie onderstaande links.
https://www.student.tue.nl/m/w.c.p.kieme ... idrive.pdf
https://www.student.tue.nl/m/w.c.p.kiemeneij/bypass.pdf

EDIT: dit komt ook van geofex.com by the way
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

Je kan best wat experimenteren met die transistor en die diodes. Ik zie dat je silicium transistoren en diodes hebt gebruikt, maar het schijnt dat als je germanium onderdelen gebruikt.

Voor transistoren zou je eens kunnen kijken voo ACxxx, de ASYxxx (of ASXxxx, als je PNP nodig hebt) en de OCxxx types. Ook een paar 2N types zijn germanium, 2N1302..2N1308.

Voor diodes moet je de 1Nxxx versies hebben met lage nummers, bijvoorbeeld 1N34 of 1N111. Of je kunt OAxxx diodes gebruiken. Of je kunt schottky diodes proberen, BATxxx types, die schijnen dicht in de buurt van germanium diodes te komen.

Germanium onderdelen zijn gevoeliger bij lagere spanningen. Dus hou je ook meer distortion als je wat zachter speelt. Voor de hardere partijen zal het niet zo uitmaken.

Maar het is sowieso leuk om met onderdelen te experimenteren, je krijgt soms leuke verrassingen :).
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Voorlopig heb ik nog niks gebruikt. Deze week wordt de printplaat ge-etst. Het project krijgt daarmee zijn "go". M'n pa regelt dat op z'n werk, en daar gaat hij ook die onderdelen regelen. Voorlopig alles maar gewoon volgens het lijstje. Dit is het eerste effect wat ik ga bouwen, dus ik ga nog maar niet te veel experimenteren. Maar ik heb al grootse plannen voor een tweede effect. Ik moet nog even in de boeken duiken voor een cursusje modelleren enzo, maar dan ga ik mijn eigen effect ontwerpen. Geen bestaande zooi, maar ik wil gaan proberen om met piezo's geluid door verschillende vormen hout en/of andere stoffen te jagen om het vervolgens aan de andere kant weer op te vangen om te kijken wat er met 't geluid is gebeurd. Moet volgens mij een vet effect geven.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ha, koel!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik heb zojuist de componenten geregeld voor het hele circuit, inclusief die voor de bypass. Ik zit nou alleen nog een beetje te kijken met hoe ik al die knoppen het handigste op het kastje kan monteren (in welke volgorde enzo). Hebben mensen ideeen over wat logisch is? Ik zat zelf te denken aan het volgende:

Afbeelding

Ik heb zo veel mogelijk de volgorde aangehouden waarin het signaal door de componenten gaat, maar wel met opzet de gain en volume bovenaan gezet. Voor de potmeters is de volgorde waarin het signaal door het systeem gaat Gain-Tone-Blend-Volume. Voor de schakelaars is dat Boost-Filter-OCtave-Mode-Scoop. Ik weet dat je eigenlijk niet echt van een volgorde kunt spreken omdat het allemaal tegelijkertijd gebeurt, maar het is wel handig voor het overzicht denk ik. Wat denken jullie? Overigens lijkt het me het handigst de input rechts te doen omdat dat volgens mij bij de meeste kastjes zo is, en hij dus zo het makkelijkst met andere effecten naast elkaar te schakelen is. Overigens is de indicator een bypass-indicator (ledje) en is de bypass-knop de enige die met je voet te bedienen is.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik heb nog eens zitten denken, en m'n eerste idee was niet alleen suf, maar ook onhandig vanwege de aansluitingen met de printplaat. M'n nieuwe idee staat nu in de vorige post ('k heb de file geupdate). Reacties zijn nog steeds welkom. De input zit overigens niet meer rechts. The hell with compatibility! 8)
:EDIT: overigens wil ik niet bij de knoppen gaan zetten wat ze doen. Dat weet ik straks toch wel denk ik, en in het donker zie je dat toch niet.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik heb op gitaarnet de nuttige tip gekregen om C1, C2 en C5 te vertienvoudigen om meer laag door te laten (het zijn DC filters die ook je laag wegfilteren). Niet voor 't één of 't ander, maar afgaand op het aantal reacties is gitaarnet een nuttiger forum voor de zelfbouwer (van bassen, versterkers en effecten). Verder is dit voor bassisten natuurlijk een veel gaver forum (dat ik dat meen weet iedereen volgens mij). Hebben mensen hier ervaringen mee? (met goeie hulp bij zelfbouwexperimenten of gitaarnet?)

Overigens heb ik wat links gewijzigd. Het schema van mn pedaaltje staat hier:
https://www.geofex.com/PCB_layouts/Layouts/omnidrv.pdf
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Logisch dat gitaarnet daar handiger voor is. Gitaristen werken meer met effecten.
Beetje voorbarig, maar als je hem af hebt ben ik natuurlijk benieuwd naar opnames. :wink:
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Ik heb ooit eens een Fuzz Face proberen te bouwen...




Wat een doffe ellende was dat :x
Uiteindelijk hield ik een auto-was bakje over met veel ruis en brom.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Afbeelding
Het hele zootje zit in elkaar, maar er zijn wat problemen.

De equaliser, distortion, booster en octaver werken en het geheel is ruisvrij. De scoop doet vooralsnog weinig. Maar er zit een ontzettende zoem in het signaal (hoger dan 50 Hz), of het effect nu gebypassed is of niet. Het controle-ledje brandt altijd en de CMOS chip van de bypass wordt heet. Bij het schakelen hoor je een lompe tik en in de bypass mode hoor je geen bas (alleen zoem). Na wat meten blijken op de printplaat van de bypass-schakeling de lijnen zo dicht tegen elkaar te liggen dat ze her en der doorverbonden zijn. Daarom werkt de bypass niet. Volgens mij kan dit tevens de oorzaak zijn van de zoem, want waar de lijnen net niet doorverbonden zijn hebben ze een capacitieve waarde, en er zit daar ook een weerstand die aan aarde ligt. De bypass-schakeling ga ik opnieuw doen en dan zien we wel weer verder.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Mooi ding om te zien, als je 'em in een hippe kleur spuit zou er nog best een markt voor zijn denk ik (mits hij volledig werkend is uiteraard :)).
Plaats reactie