handige harry spelen?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
sharky
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 jan 2005, 18:53

handige harry spelen?

Bericht door sharky »

Zelf een combo fabriceren,wie heeft er ervaring mee? is het moeilijk(heb een vriend die het voor mij wel wil doen)? en wie heeft er plannen van? en wat zou het kosten?

Graag uw reacties
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

ik denk dat het enige waar je op bespaart qua prijs de speakers zijn, die zijn niet zo duur als je die los koopt, maar de versterker? Het moet wel goed te doen zijn, als de de speakerkast inhoud naar een voorbeeld qua afmetingen bouwt, en goed construeerd qua stevigheid. Ik zou --als het dan toch zelf bouwt-- de versterker apart en de speaker apart in een kastje bouwen, is altijd compacter en kan je de speaker ook los gebruiken op een andere amp.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
eric_wilson_is_fat
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 dec 2004, 22:29

Bericht door eric_wilson_is_fat »

Ik heb zoiets zelf gedaan. ik heb mijn oude laney 4*10 zelf (met hulp) opgeknapt. Je kan het best zelf bouwen als je een beetje inzicht hebt in wat je aan het doen bent.

benodigdheden:
- een plan
- tijd
- 18mm spaanplaat (reken zelf uit hoeveel je nodig bent en koop het bij de lokale bouwmarkt. die kunnen het ook precies voor je op maat zagen tegen een kleine vergoeding of zelfs gratis)
- speakers + versterker (zelf uitreken wat je wilt en of ze op elkaar aansluiten)
- bekabeling
- verf, voor de voorkant waar de speakers op komen
- bekleding (wil je dat zwarte spul, weet de naam zo niet, is iets van dakbekleding of vloerbedekking) vloerbedekking is een stuk goedkoper. ga naar de lokale leenbakker ofzo.
- waterkit en twee componentenkit (de eerste voor de grote oppervlakten en de laatste voor de hoekjes)
- eventueel wieltjes
- gereedschappen (lijmklem, lijmkam, hobbymes, boormachine, enz)


kosten
spaanplaat +/- 15 euro
speakers + versterker +/- ligt aan wat je wil, +/- 100 tot 1500 euro
bekabeling +/- 15 euro (tenzij je zelf nog hebt liggen)
bekleding 17 euro voor vloerbedekking, 60 voor "zwart"
kit +/- 10 tot 15 euro
wieltjes +/- 10 euro
gereedschappen +/- 0 euro deze heb je vast thuis wel

totaal kun je dus vanaf +/- 150 euro je eigen combo bouwen. dit is wel het minimum, de prijs hangt vooral af van je versterker en je speakers.

succes 8)
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Ik heb zelf ook eens een speakerkast gemaakt, ipv spaanplaat heb ik daar 18 mm multiplex voor gebruikt. Wel duurder en zwaarder, maar een stuk steviger. MDF is ook erg stevig en makkelijk te zagen. Het duurste van het hele geheel waren de aluminium lijstjes en stalen hoekjes....

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Frutje
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2005, 00:22

Bericht door Frutje »

spaanplaat ja...
is de enige reden gewicht, waarom ze dat gebruiken?
Kan me voorstellen dat échte houtsoorten veel beter klinken.. of slaat dat nergens op? :roll:
This is a block of text that can be added to posts you make.
Gebruikersavatar
eric_wilson_is_fat
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 dec 2004, 22:29

Bericht door eric_wilson_is_fat »

Boldey: waar gebruik je dat metaal dan voor? is toch niet nodig? die hoekjes kun je voor enkele euro's bij de lokale muziekdealer kopen.

Frutje: spaanplaat wordt gebruikt omdat dat het het lichtste en goedkoopste (multiplex is 3 á 4 keer duurder!!) en toch funtioneerende middel is. MDF zaagt inderdaad makkelijk maar dat maakt t.o.v spaanplaat niet uit. wel t.o.v multiplex maar zoals ik al zei, als je je maten weet laat die die gewoon zagen bij de bouwmarkt.

volgens mij maakt de klank tussen multiplex,MDF en spaanplaat niet zoveel uit.

ook komt het spaanplaat nauwlijks of niet met vocht in aanraking dus dat maakt niet uit. en als je 18mm neemt is het echt stevig genoeg.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Meeste baskasten worden van MDF gemaakt.
Ja toch?
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

Frutje schreef:spaanplaat ja...
is de enige reden gewicht, waarom ze dat gebruiken?
Kan me voorstellen dat échte houtsoorten veel beter klinken.. of slaat dat nergens op? :roll:
Het probleem met 'echte' houtsoorten is dat ze een zg. 'eigenfrequentie' hebben. Het hout gaat resoneren (meetrillen) bij bepaalde frequenties. En die frequenties liggen helemaal aan hoe de boom gegroeid is enzo, daar is van te voren geen voorspelling over te doen. Met een echte houtsoort krijg je dus dat je baskast met bepaalde tonen mee gaat trillen en dat die tonen harder dan de andere tonen worden of juist zachter. Terwijl je juist wil dat elke toon even hard uit je kast komt.

Vergelijk het maar met dode plekken op de hals van je basgitaar. Ik wordt daar echt gek van, maar gelukkig dat de duurdere merken stukken hout uitzoeken waar de eigenfrequenties buiten het bereik van de bas liggen. Bij een speakerkast zijn de dode plekken erger omdat het geluid er met nogal een volume doorheen gaat. Je hoort het dus direkt, ook als de kast maar een klein beetje meetrilt.

MDF en spaanplaat is gemaakt van houtsnippers die aan elkaar gelijmd zijn. Het hout heeft vrijwel geen eigentrilling door al die kleine snippers. En dat is dus voordelig omdat de kast bij geen enkele frequentie meetrilt en dus niks met het geluid doet.

Het is dus juist precies het tegenovergestelde van wat je denkt :).

Wat je ook wil is dat je kast lekker veel massa heeft. Hoe meer massa, hoe minder het de bewegingen van de speakers overneemt.

Spaanplaat is denk ik beter dan MDF qua eigentrilling (spaanplaat heeft minder last van eigentrilling dan MDF), maar het probleem is dat het lichter is dan MDF bij dezelfde dikte, en dat het gewoon lastig te verwerken is. Het kraakt al snel als je een schroef er even verkeerd in zet. Het is minder stevig dan MDF.

Multiplex zou op zich ook wel Ok zijn, denk ik, maar heb je de prijzen van Multiplex wel eens gezien...? :)
Music Man Sabre ROCKS. They should bring it back.
Frutje
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2005, 00:22

retep rules

Bericht door Frutje »

Dat is een logisch verhaal retep. het is me duidelijk. Wat betreft die resonantiefrequentie (noem ik het maar even) ik heb op het moment een bas die op bijna elke plek flagoletten (schrijf ik dat goed) produceert. Dat lijkt bijzonder of goed, maar daar wordt je soms knotsgek van. dat lijkt me zo'n beetje vergelijkbaar met jouw verhaal. maar aan de andere kant lijkt me dat juist een teken van een goede bas, omdat ie anders als "dood" wordt omschreven.
Als je baskast dat nu ook eens uit zichzelf mee zou gaan doen zou ik helemaal stoppen met spelen denk ik :lol:

als je nou een baskast kunt maken van écht klankhout die "lineair" mee resoneert, dan heb je volgens mij de ultieme baskast! of niet? zo wel, dan vraag ik er bij deze patent op aan :idea:

zeg retep, ken ik jou overigens niet?
This is a block of text that can be added to posts you make.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb wel eens een combo gebouwd (80 Watt) met een 12" Eminence speaker. Klinkt op zich best aardig maar voor het echte werk te klein.

De fout die ik gemaakt heb is om de kast uit MDF te maken, het ding is bijna niet te tillen. Het beste waaruit je een kast kunt maken is berkentriplex, is ook het duurste. Hevos maakt z'n kasten bijv. van berkentriplex. Spaanplaat is voor de low budget kastjes, multiplex is een stuk beter. Wat ook veel gebruikt wordt is OSB, een Hartke 410TP is daar bijv. van gemaakt.

Wat resonantie betreft kun je dat behoorlijk beheersbaar maken door de kast goed te verstevigen; meerdere schotten uit sterke houten balkjes doen een heleboel. Vervolgens zul je reflexpoort(en) nog moeten berekenen aan de hand van de Thiele & Small parameters. Check dus eerst of je die gegevens van de speakers kunt krijgen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie