f

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

prachtig ding!!!!
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik kijk enorm op naar mensen die zoiets zelf kunnen maken (of het nu op Wal geinspireerd is of niet).. Ik ben zelf erg onhandig en ik heb veel respect voor mensen die met gereedschap kunnen omgaan en een visie hebben.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Woow man, gaaf!!! Respect :worship: :jam:
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

knap zeg! wordt erg mooi!
Wat voor elementen/electronica en brug ga je gebruiken?????
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

f
Laatst gewijzigd door Pushifier op 01 feb 2010, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

klinkt goed! ben erg benieuwd naar het resultaat!
Succes!!!
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ik blijf dit soort dingen erg interessant vinden!

n00b vraagjes: 1. Hoe heb je de exacte plaatsen voor de pups bepaald? gewoon copy paste wal?
2. Ga je wat betreft klank met die pickups ook daadwerkelijk die van wal benaderen?
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

André_84 schreef:Ik blijf dit soort dingen erg interessant vinden!

n00b vraagjes: 1. Hoe heb je de exacte plaatsen voor de pups bepaald? gewoon copy paste wal?
2. Ga je wat betreft klank met die pickups ook daadwerkelijk die van wal benaderen?
1. Ja ik heb de exacte plaats van de elementen bepaald op mijn echte Wal mk1 ; was nog een heel gedoe om precies te bepalen waar ze zaten/zitten.
2. Ja ik heb de pickups qua layout en klankkarakteristieken als Wal laten maken. Alleen zijn dit humbuckers (dualcoil). Wal is octacoil (elke pole heeft zijn eigen coil), maar dat werd mij te duur. Wel kan ik de polen in hoogte verstellen individueel.

De bedoeling is om echt dat Wal geluid te benaderen. Ook de preamp (ac guitars) is een filterpreamp net als Wal, dus daarmee kom al een heel eind in de richting
Maar ik weet dat ie anders gaat klinken gezien ik voor een neck-through constructie heb gekozen. Daarbij wilde ik een 'snellere' bas hebben (o.a. slap) dus bij mij, door de necktrough, liggen de snaren veel dichter op de body als een Wal (wal bold-on-> brug is verhoogd). Mijn neck is ook iets smaller en dunner. Neckthrough heeft meer sustain aan de tone, maar de punch is minder als met bolt-on. Dat is wat ik zocht. Mijn Wal puikt uit van de punch (tegek hoor, begrijp me niet verkeerd), maar ik wilde nu 'iets' smoothere toon. Ik hoop dat dat eruit komt......
Gebruikersavatar
cedric
Berichten: 439
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:10

Bericht door cedric »

Ik heb nochtans eens ergens gelezen dat bolt on bassen het meest sustain geven...

vraag mij wel niet meer waar :p
To Jazz Or Not To Jazz, That Is The Question



°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°

ashdown: MAG c210 t300
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ja nou lijkt me sterk een beetje, als weet dat hals uit 1 stuk beter resoneerd als een hals geschroefd op een body, toch? (natuurkundig gezien) Betere 'connectie' kun je niet krijgen toch als de hals in de body doorloopt. Ik heb vaak gelezen dat bassen met geschroefde hals meer punch geven aan het geluid en neck-true meer sustain geeft doordat hals uit een stuk is.
Maar goed zoveel mensen zoveel meningen :-)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7601
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Pushifier schreef:Ja nou lijkt me sterk een beetje, als weet dat hals uit 1 stuk beter resoneerd als een hals geschroefd op een body, toch? (natuurkundig gezien) Betere 'connectie' kun je niet krijgen toch als de hals in de body doorloopt. Ik heb vaak gelezen dat bassen met geschroefde hals meer punch geven aan het geluid en neck-true meer sustain geeft doordat hals uit een stuk is.
Maar goed zoveel mensen zoveel meningen :-)
Da's volgens mij precies de reden waarom Ken Smith op een gegeven moment bolt-ons is gaan maken, vanwege het punchy geluid.
Alembic noemt vooral de stijfheid van de hals als parameter, misschien dat bolt-ons vaak niet zo'n stijve hals hebben als neck-throughs, omdat die vaak voorzien worden van een gezellig streepje in de hals (mahonie, purperhart, bij Alembic ook Ebben).

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Jarno schreef:
Pushifier schreef:Ja nou lijkt me sterk een beetje, als weet dat hals uit 1 stuk beter resoneerd als een hals geschroefd op een body, toch? (natuurkundig gezien) Betere 'connectie' kun je niet krijgen toch als de hals in de body doorloopt. Ik heb vaak gelezen dat bassen met geschroefde hals meer punch geven aan het geluid en neck-true meer sustain geeft doordat hals uit een stuk is.
Maar goed zoveel mensen zoveel meningen :-)
Da's volgens mij precies de reden waarom Ken Smith op een gegeven moment bolt-ons is gaan maken, vanwege het punchy geluid.
Alembic noemt vooral de stijfheid van de hals als parameter, misschien dat bolt-ons vaak niet zo'n stijve hals hebben als neck-throughs, omdat die vaak voorzien worden van een gezellig streepje in de hals (mahonie, purperhart, bij Alembic ook Ebben).

Groeten,

Jarno.

Die gezellige streepjes zijn niet alleen voor de sier in de hals. Door laminering wordt de constructie(hals) veel stijver(sterker) en de hals wordt ook nog eens stabieler doordat individuele stukken hout geen kant op kunnen door de laminering. Hoe meer lagen (laminering) hoe stijver de constructie en voor een hals dus meer stabiliteit.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7601
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Yep, er zijn ook mensen die een driedelige hals maken met de afwijkende houtsoort in het midden, als je dan een enkele halspen infreest is de winst bijna weg. Daarom heb ik ook behoorlijk zitten wikken en wegen met de hals op de zessanrige fretless, die heeft twee halspennen. De truuc was het middenste deel breed genoeg te maken, maar niet zo breed dat je maar hele smalle stripjes esdoorn aan de buitenkant hebt. Ben benieuwd hoe de hals zich gaat houden onder spanning (zal nog wel even duren).

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

f
Laatst gewijzigd door Pushifier op 01 feb 2010, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Straf bezig, Pushifier !! :worship:
what fools these mortals be
Plaats reactie