f
Ja zoiets ja! Maar goed wordt dan wel zelfmaken ben ik bang(radius deeltje). en ook nog twee voor compound radius. Ik ben zelf ook bezig geweest de frets voor te buigen: twee stukjes maple in radius gezaagd(1 hol 1bol) en dan fret er tussen en in de bankschroef. Werkt perfect opzich. Misschien ook te gebruiken voor frets in hals zetten. Dan het holle gedeelte natuurlijk. Goed idee trouwens omdat met de kolomboor hendel te doen. Maar ik ben bang dat maple daar te zacht voor is. Denk je niet? Maar ja ijzer zaag/slijpen je niet even in een radius ....
ziet er echt goed uit! ben echt benieuwd hoe het gaat klinken! totzover deze verder nutteloze post...
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Ja ik heb de toets laten CNC frezen met compound radius van 12/10 en fretsleuven. De toets was het enige wat ik niet aandurfde om zelf te doen, vooral de fretsleuven. Deze komen nogal nauwkeurig. Maar misschien volgende keer eens proberen, lijkt me een zenuwslopend werkje toe?
Maar je gaat de toets met een 0 radius doen? Ja mooi idee, eerlijk gezegd snap ik niet zo 'het radius maken' van een toets. Ik snap dat het de bespeelbaarheid bevorderd (nou dat zeggen ze). Maar goed volgens mij is het geerfd van de klassieke instrumenten. Ik heb juist een hekel aan dat je je snaren dus ook in zo'n radius moet laten lopen, terwijl je elementen plat zijn!! Qua bespeelbaarheid vind ik het juist 'raar' dat elke snaar anders voelt als je em aanslaat door hoogte verschil. Gaat toch allemaal tegen de natuur in ????? of lul ik uit mijn nek?
Ik ga een fretloze maken, ook met een 0 radius denk ik. Was je vorige bas trouwens ook met 0 radius?
Maar je gaat de toets met een 0 radius doen? Ja mooi idee, eerlijk gezegd snap ik niet zo 'het radius maken' van een toets. Ik snap dat het de bespeelbaarheid bevorderd (nou dat zeggen ze). Maar goed volgens mij is het geerfd van de klassieke instrumenten. Ik heb juist een hekel aan dat je je snaren dus ook in zo'n radius moet laten lopen, terwijl je elementen plat zijn!! Qua bespeelbaarheid vind ik het juist 'raar' dat elke snaar anders voelt als je em aanslaat door hoogte verschil. Gaat toch allemaal tegen de natuur in ????? of lul ik uit mijn nek?
Ik ga een fretloze maken, ook met een 0 radius denk ik. Was je vorige bas trouwens ook met 0 radius?
Laatst gewijzigd door Pushifier op 05 jan 2009, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Die radius zit erin voor speelcomfort (vooral akkoorden), maar ook voor string bends. Met een vlakke toets kun je (als je de snaren laag hebt staan) bijna geen stringbends doen zonder dat de snaar uitdooft tegen de toets. Bij fretless kun je natuurlijk oneindig benden door je vinger gewoon op te schuiven, je moet alleen aanwennen het in de lengte richting te doen en niet dwars op de toets.
Ben ook wel fan van toetsen met een grote radius, vlakke toetsen heb ik geen ervaring mee (had eigenlijk die H&S van Jack in schijndel eens moeten proberen).
Groeten,
Jarno.
Ben ook wel fan van toetsen met een grote radius, vlakke toetsen heb ik geen ervaring mee (had eigenlijk die H&S van Jack in schijndel eens moeten proberen).
Groeten,
Jarno.
Om dan te ontdekken dat het voor een fretless heel erg fijn is. Intoneren lukt beter, en slide ook. Ik heb de indruk dat er een langere toon door komt.
Vandaar dat de Toets op de immi P ook geheel vlak word.
Ik ben nog op zoek naar een 5 snaar hals om dat andere stuk ebben daarvoor te gebruiken, daar wil ik het wel eens proberen met een radius, stuk is dik zat. En mocht het niet bevallen schuur ik hem vlak.
Vandaar dat de Toets op de immi P ook geheel vlak word.
Ik ben nog op zoek naar een 5 snaar hals om dat andere stuk ebben daarvoor te gebruiken, daar wil ik het wel eens proberen met een radius, stuk is dik zat. En mocht het niet bevallen schuur ik hem vlak.
In een van de twee Geschriften staat volgens mij een plaatje over de twee Manieren waarop je de toets kunt schuren met 1 radiusblok.
De ene is recht over de middellijn van de toets, dan krijg je de radius zoals de radius op het radiusblok. Bij de andere manier volg je de buitenkanten van de toets met het radiusblok, dan krijg je ene compoundradius.
Groeten,
Jarno.
De ene is recht over de middellijn van de toets, dan krijg je de radius zoals de radius op het radiusblok. Bij de andere manier volg je de buitenkanten van de toets met het radiusblok, dan krijg je ene compoundradius.
Groeten,
Jarno.
Jarno schreef:In een van de twee Geschriften staat volgens mij een plaatje over de twee Manieren waarop je de toets kunt schuren met 1 radiusblok.
De ene is recht over de middellijn van de toets, dan krijg je de radius zoals de radius op het radiusblok. Bij de andere manier volg je de buitenkanten van de toets met het radiusblok, dan krijg je ene compoundradius.
Groeten,
Jarno.
verklaar u nader
To Jazz Or Not To Jazz, That Is The Question
°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°
ashdown: MAG c210 t300
°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°
ashdown: MAG c210 t300
Ik zal vanavond dat plaatje uit het boek van Martin Koch (het andere "Geschrift" is het boek van Melvyn Hiscock) even uploaden, dan wordt het wat duidelijker.
Allebei prima boeken trouwens, en als je toch iets bij Amazon wil bestellen zou ik ze gewoon allebei mee laten komen.
Groeten,
Jarno.
Edit:
Het was een beetje voorbarig, bij het plaatje staat dat het gaat over het schaven van een radius aan een fretboard, lijkt me doodeng met de fretslots al gezaagd. Daarnaast lijken mij houtsoorten als ebben, palissander en vooral coco-bolo, kansloos om te schaven, hard en met een warrige nerf.
Afijn, hier toch het plaatje:
Allebei prima boeken trouwens, en als je toch iets bij Amazon wil bestellen zou ik ze gewoon allebei mee laten komen.
Groeten,
Jarno.
Edit:
Het was een beetje voorbarig, bij het plaatje staat dat het gaat over het schaven van een radius aan een fretboard, lijkt me doodeng met de fretslots al gezaagd. Daarnaast lijken mij houtsoorten als ebben, palissander en vooral coco-bolo, kansloos om te schaven, hard en met een warrige nerf.
Afijn, hier toch het plaatje: