f

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ja zoiets ja! Maar goed wordt dan wel zelfmaken ben ik bang(radius deeltje). en ook nog twee voor compound radius. Ik ben zelf ook bezig geweest de frets voor te buigen: twee stukjes maple in radius gezaagd(1 hol 1bol) en dan fret er tussen en in de bankschroef. Werkt perfect opzich. Misschien ook te gebruiken voor frets in hals zetten. Dan het holle gedeelte natuurlijk. Goed idee trouwens omdat met de kolomboor hendel te doen. Maar ik ben bang dat maple daar te zacht voor is. Denk je niet? Maar ja ijzer zaag/slijpen je niet even in een radius ....
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ziet er echt goed uit! ben echt benieuwd hoe het gaat klinken! totzover deze verder nutteloze post...
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
cedric
Berichten: 439
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:10

Bericht door cedric »

heb je eigenlijk je toets al op radius gezet?

Ik ga de mijne met 0 radius doen..

schijnt heel lekker te spelen :)
To Jazz Or Not To Jazz, That Is The Question



°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°

ashdown: MAG c210 t300
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ja ik heb de toets laten CNC frezen met compound radius van 12/10 en fretsleuven. De toets was het enige wat ik niet aandurfde om zelf te doen, vooral de fretsleuven. Deze komen nogal nauwkeurig. Maar misschien volgende keer eens proberen, lijkt me een zenuwslopend werkje toe?

Maar je gaat de toets met een 0 radius doen? Ja mooi idee, eerlijk gezegd snap ik niet zo 'het radius maken' van een toets. Ik snap dat het de bespeelbaarheid bevorderd (nou dat zeggen ze). Maar goed volgens mij is het geerfd van de klassieke instrumenten. Ik heb juist een hekel aan dat je je snaren dus ook in zo'n radius moet laten lopen, terwijl je elementen plat zijn!! :roll: Qua bespeelbaarheid vind ik het juist 'raar' dat elke snaar anders voelt als je em aanslaat door hoogte verschil. Gaat toch allemaal tegen de natuur in ????? of lul ik uit mijn nek?

Ik ga een fretloze maken, ook met een 0 radius denk ik. Was je vorige bas trouwens ook met 0 radius?
Laatst gewijzigd door Pushifier op 05 jan 2009, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Pushifier schreef:
Ik ga een fretloze maken, ook met een 0 radius denk ik. Was je vorige bas trouwens ook met 0 radius?

Moet dat niet een radius van oneindig zijn? Hoe groter de radius des te vlakker de toets, toch? Dan is een volledig vlakke toets toch radius oneindig?...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

haha ja ze noemen het ook wel 'plat' of 'vlak' :P (indeed hoe groter de radius hoe groter de cirkel)
Gebruikersavatar
cedric
Berichten: 439
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:10

Bericht door cedric »

men vorige bas had een 16 inch radius

die heb ik zo geschuurd met een een radiusblok


men nieuwe wordt lekker vlak!!
To Jazz Or Not To Jazz, That Is The Question



°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°

ashdown: MAG c210 t300
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7637
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Die radius zit erin voor speelcomfort (vooral akkoorden), maar ook voor string bends. Met een vlakke toets kun je (als je de snaren laag hebt staan) bijna geen stringbends doen zonder dat de snaar uitdooft tegen de toets. Bij fretless kun je natuurlijk oneindig benden door je vinger gewoon op te schuiven, je moet alleen aanwennen het in de lengte richting te doen en niet dwars op de toets.

Ben ook wel fan van toetsen met een grote radius, vlakke toetsen heb ik geen ervaring mee (had eigenlijk die H&S van Jack in schijndel eens moeten proberen).

Groeten,

Jarno.
Jack

Bericht door Jack »

Om dan te ontdekken dat het voor een fretless heel erg fijn is. Intoneren lukt beter, en slide ook. Ik heb de indruk dat er een langere toon door komt.
Vandaar dat de Toets op de immi P ook geheel vlak word.
Ik ben nog op zoek naar een 5 snaar hals om dat andere stuk ebben daarvoor te gebruiken, daar wil ik het wel eens proberen met een radius, stuk is dik zat. En mocht het niet bevallen schuur ik hem vlak. :wink:
Gebruikersavatar
Dominee
Berichten: 2543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:16

Bericht door Dominee »

Het blijft geweldig om dit allemaal te volgen!!!!!!!!!
Grote Klasse :worship: :worship: :worship:
herintreder,55 jaar
Classic-Rock band met gelijkgestemde oudere jongeren.
Fender Precision-bass '79, Squier JV Precision, Peterbuilt CS-P, Epiphone Thunderbird Classic
Darkglass Microtubes 900 Amp, TecAmp 210 600W
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Heeft iemand ook ervaring met het maken van compoundradius? Zelf schuren dus met blokken?

Ik heb ook twee van die radius blokken 10' en een 12'; zijn ook ideaal om je toets mee vast te lijmen (lijmklemen; wordt de druk mooi evenredig verdeeld over de hals/toets)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7637
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

In een van de twee Geschriften staat volgens mij een plaatje over de twee Manieren waarop je de toets kunt schuren met 1 radiusblok.
De ene is recht over de middellijn van de toets, dan krijg je de radius zoals de radius op het radiusblok. Bij de andere manier volg je de buitenkanten van de toets met het radiusblok, dan krijg je ene compoundradius.

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
cedric
Berichten: 439
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:10

Bericht door cedric »

Jarno schreef:In een van de twee Geschriften staat volgens mij een plaatje over de twee Manieren waarop je de toets kunt schuren met 1 radiusblok.
De ene is recht over de middellijn van de toets, dan krijg je de radius zoals de radius op het radiusblok. Bij de andere manier volg je de buitenkanten van de toets met het radiusblok, dan krijg je ene compoundradius.

Groeten,

Jarno.


verklaar u nader :)
To Jazz Or Not To Jazz, That Is The Question



°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°

ashdown: MAG c210 t300
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7637
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Ik zal vanavond dat plaatje uit het boek van Martin Koch (het andere "Geschrift" is het boek van Melvyn Hiscock) even uploaden, dan wordt het wat duidelijker.
Allebei prima boeken trouwens, en als je toch iets bij Amazon wil bestellen zou ik ze gewoon allebei mee laten komen.

Groeten,

Jarno.

Edit:
Het was een beetje voorbarig, bij het plaatje staat dat het gaat over het schaven van een radius aan een fretboard, lijkt me doodeng met de fretslots al gezaagd. Daarnaast lijken mij houtsoorten als ebben, palissander en vooral coco-bolo, kansloos om te schaven, hard en met een warrige nerf.
Afijn, hier toch het plaatje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7637
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Oh, nou zien jullie niet dat ik het plaatje heb toegevoegd, nou ja, bump, dan maar!
Plaats reactie