f

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Pushifier schreef:He jarno, dank je!
Weet jij waar ik een 'goede' freestafel en of kolomboor kan kopen. Heb je een paar adressen voor me?
Ik heb de volgende op het oog, vlak bij me in de buurt. Lijkt je die geschikt? https://link.marktplaats.nl/217504287

(ga denk ik de frets en kam er op zetten, daarna gaten voor stemmechanieken boren (17mm pfffff, moet ik wel met kolomboor doen)
Da's een listig ding, maar wel echt alleen geschikt om te boren, niet zo stabiel. Al die instelmogelijkheden zijn handig, maar houden wel in dat je hem moet "tunen" om netjes loodrechte gaten te boren.
Ik bedoel meer zoiets: Huvema boor/freescombinatie, maar dan een ietsje betaalbaarder :-)
Gaten voor stemmechanieken zou ik inderdaad met een boorkolommetje doen, hoewel het ondersteunen van de hals (en in jouw geval met de rest eraan) ook geen flauwe klus is. Misschien toch handiger uit de hand.
Ik denk dat ik voor zo'n machien marktplaats in de gaten hou, ik vond net dit dingetje: Kolommetje

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Pushifier schreef:Zo vandaag electronica cavity gefreesd.
Had ik al gezegd dat ik het schitterend vind wat je doet, en dat ik de vorderingen graag lees en zie? Bij deze!
Gebruikersavatar
cedric
Berichten: 439
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:10

Bericht door cedric »

https://www.outletplanet.nl/ferm-freesta ... -2517.html" onclick="window.open(this.href);return false;


freestafel...


ga me ooit ook een aanschaffen!!

gretzz
To Jazz Or Not To Jazz, That Is The Question



°squier vintage upgrade precision°
°zelfbouw fretless jazzbass°
°single cut zelfbouw°

ashdown: MAG c210 t300
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Da's een goed ding, een tijdje geleden waren ze ook al in aanbieding en toen heb ik er een gekocht samen met een bijpassende bovenfrees. De geleidingen bovenop zijn plastic en lastig af te stellen, en ook het monteren van de bovenfreesmachine is een major PITA, maar als ie eenmaal zit werkt het heel makkelijk. Ik heb nog wel het voornemen de metalen bovenkant te voorzien van een plaatje dun MDF, want het is nu redelijk ruw metaal en dat glijdt niet zo lekker.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

cedric schreef:https://www.outletplanet.nl/ferm-freesta ... -2517.html


freestafel...


ga me ooit ook een aanschaffen!!

gretzz
Deze is toch niet zo handig voor het frezen van cavity`s. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Jarno schreef:
Pushifier schreef:He jarno, dank je!
Weet jij waar ik een 'goede' freestafel en of kolomboor kan kopen. Heb je een paar adressen voor me?
Ik heb de volgende op het oog, vlak bij me in de buurt. Lijkt je die geschikt? https://link.marktplaats.nl/217504287

(ga denk ik de frets en kam er op zetten, daarna gaten voor stemmechanieken boren (17mm pfffff, moet ik wel met kolomboor doen)
Da's een listig ding, maar wel echt alleen geschikt om te boren, niet zo stabiel. Al die instelmogelijkheden zijn handig, maar houden wel in dat je hem moet "tunen" om netjes loodrechte gaten te boren.
Ik bedoel meer zoiets: Huvema boor/freescombinatie, maar dan een ietsje betaalbaarder :-)
Gaten voor stemmechanieken zou ik inderdaad met een boorkolommetje doen, hoewel het ondersteunen van de hals (en in jouw geval met de rest eraan) ook geen flauwe klus is. Misschien toch handiger uit de hand.
Ik denk dat ik voor zo'n machien marktplaats in de gaten hou, ik vond net dit dingetje: Kolommetje



Groeten,

Jarno.
@Jarno: Nou gister heb ik de kolomfrees gekocht van marktplaats. (Groene frees; is verwijderd als van mp al ; https://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... t-etc.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hij is echt super vet aparaat, enorm stabiel, en instellen is a piece of cake. Alleen heb ik een probleem, ik krijg em niet meer uit de auto haha :shock:. Het kreng is zo enorm zwaar (80kilo denk ik wel,maar niet groot, tafelmodel) en samen met mijn vriendin gaat het niet lukken. Maar komt goed....
Ben er enorm blij mee met deze frees, je kunt de tafel echt met draaikolommen instellen heel nauwkeurig, kortom perfect!!!. Aparaat is enorm toepasbaar: body's(mal), halsomtrek(mal), halsronding achtkant(afrondprofielfrees) , cavities , stemknopgaten, enz kortom je kunt enorm veel met zo aparaat. (daarom heb ik em gekocht dus :-)

Thanx voor de tip Jarno!!!

Die Ferm tafel(onder)frees lijkt me ook niet zo handig voor cavities enz. Probleem is dat je niet ziet wat je doet als de frees er onder hangt. En wat jullie al zeiden instellen met (goedkope) frezen is altijd HELL!!! :twisted:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

:-) Meestal is zooi in de auto krijgen een probleem :-)
Moet je hem ergens overheen tillen of zo? Ik zou trouwens ook uitkijken, want delen van dat ding (voet) zijn waarschijnlijk gietijzer, en dat kan nog wel eens bros zijn, afhankelijk van de kwaliteit.
Misschien de lokale bodybuildersvereniging een training "al fresco" aanbieden?

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Jarno schreef::-) Meestal is zooi in de auto krijgen een probleem :-)
Moet je hem ergens overheen tillen of zo? Ik zou trouwens ook uitkijken, want delen van dat ding (voet) zijn waarschijnlijk gietijzer, en dat kan nog wel eens bros zijn, afhankelijk van de kwaliteit.
Misschien de lokale bodybuildersvereniging een training "al fresco" aanbieden?

Groeten,

Jarno.

HAHAAAHAA ja doe mij die bodybuildersvereniging maar haha.... Tja ik heb em met de verkoper in de auto gezet (golf vw; opstaande rand kofferbak). Jemig ding komt echt uit het stenentijdperk zo zwaar. Voet is gietijzer inderdaad, gemaakt van stenenfosiel zo ziet het eruit. :mrgreen: Gister geprobeerd met mijn vriendin em eruit te halen, maar dat durfde ik niet aan. Vanmiddag met een vriend van me proberen. Als je weet dat ie ook nog de trap op moet..............
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

f
Laatst gewijzigd door Pushifier op 01 feb 2010, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

F*cking A+ ! Ziet er erg netjes uit, zo'n kruistafeltje is erg fijn. Net machientje, ga je veel plezier van hebben, denk ik. Nooit meer effe uit de hand een gaatje ergens in prikken.
De bas is tof, ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken. Succes!

Ga je die toets trouwens zelf voorzien van fretlijnen/ frets, ga je die slots zelf zagen? Ik ben daar ook aan begonnen, maar na vier of vijf slots was ik het beu en heb ik een slotted toets gekocht bij LMII.

Groeten,

Jarno.

Edit:
Oh ja, er zat al een toets op, wat is dat wat daar voor je boorkolom ligt? Het volgende project?
Jack

Bericht door Jack »

Die hele toets moet je niets meer aan doen...mooi laten zo, is helemaal perfect.. :thumbsup:

tsja ik weet het, voorspelbaar van mij.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

@jarno
Hij is echt super die machine (lijkt net of ie uit het stenentijdperk komt, zoooo stabiel en vast :dance: )
Echt super dat je mij tipte voor de machine! Sta ook zelf ook beetje te kijken hoe mooi ie wordt :oops: (Je weet nooit van te voren hoe zo'n bass gaat uitpakken; zeker niet met eerste bassbouw)

Ja de toets, dat is het enige wat ik niet zelf heb gedaan. Ik heb eerst een mooi stuk ebben gekocht. Daarna heb ik de toets CNC laten frezen. Compound radius 10'(hals begin) -> 12' (naar body). En de slots zijn ook CNC gefreesd. Ik durfde het nog niet om dit zelf te doen. Heb wel gelezen dat de slots heel (honderdste millimeter) nauwkeurig komt. Misschien voor mijn volgende bass (zie eerste foto; al hout gekocht; pedouk,purple,wench,maple,ebben-> bedoeling is een fretless rainbow achtige bass te maken) Haha niet dus wordt fretles, maar wel de slots markeringen met maple in ebben denk ik.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Wel, ik heb je gewaarschuwd: Zelf fretslots zagen = major PITA
Het zaagje is maar heel dun, en dan tanden hebben geen zetting dus het vreet zich vast in het hout. Daarnaast is ebben natuurlijk knetterhard, geen idee of palissander makkelijker gaat. Cocobolo ga ik binnenkort uitproberen als ik twee extra slots ga zagen op de gezaagde toets die ik bij LMII heb gekocht. Dat zijn er maar twee dus, met een uurtje vloeken en tieren moet dat wel lukken.

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

haha ja het lijkt me echt fckd om fretslots te zagen. ik zie er al tegen op straks de frets in bass te moeten zetten, laat staan zagen. Hoe doe jij frets in de hals zetten? Met een hamertje(plastiek kop)?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Het schijnt dat erin persen het beste werkt, op het werk hebben we hand persjes, als er daar een van vrij is denk ik dat ik een stukje tooling maak met een radius, en ze dan met zo'n ding inpers. Volgens mij zou het met een boorkolom ook wel moeten lukken, al helemaal met zo'n stabiele die jij nu hebt.
Afbeelding
Zoiets?
Plaats reactie