f

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Ensign Red Shirt
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 okt 2008, 11:16

Bericht door Ensign Red Shirt »

Ziet er allemaal netjes uit!
~ Das niej vals, das Jazz!
Basses:
Aria Pro II Thor Sound
Rickenbacker 4003

Amps:
Ampeg Ba115T
Trace Elltiot Ah 500 7
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Zeker, dat wordt vast een mooi basje.
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

He dank jullie wel voor de complimenten!
Ik ga vanmiddag electronica cavity freezen met de mal, als ik nog tijd over heb post ik een paar foto's.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of dit nu ook enigszins als een Wal gaat klinken. :)
Hij is alvast heel mooi.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ja ik hoop het ook, maar door de neckthrough constructie zal ie al anders klinken (zingen hopelijk). Er komt ac guitars preamp in en met de elementen erbij komt dat denk ik in de richting...... ik heb goede hoop
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22619
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Soms zijn er mensen die dwepen met wat bvb muzikanten kunnen maar ik heb over het algemeen bewondering voor iedereen die iets kan...of het nu bloemschikken, een auto repareren of een achtbaan olieen is.
Dus nogmaals hoed af voor je vakmanschap en je visie..!
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Wat ik me altijd afvraag, hoe krijg je als amateur zelfbouwer het bouwen van de hals goed voor elkaar? Heb je de hals grootendeels met de hand gevormd of alles machinaal? Ik doel hiermee uiteraard op de ronding van de achterkant en het verloop daarin. Is dat helemaal naar wens uitgepakt?
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

De rondingen achterop de bas zijn eerst ruw met een stationaire schuurband gedaan, daarna begint het pas. Volledig handwerk om de juist ronding te krijgen. En ik geef toe het is erg moeilijk (het moeilijkste denk ik wel) om dat te maken. Daarbij is het meest moeilijke aan de ronding is de laminering die precies mee moet gaan in de ronding. Ook is de rond hol horizontaal en ook verticaal, erg moeilijk maar een beetje lef en feeling kom je heel end. Heeft ook veel tijd gekost met die rondingen zodat het naar te vredenheid is. (perfectionist aan het woord hahaha).

De hals daar in tegen heb ik grotendeels eerst grof weer met zaagmachine gedaan. Maar de hals ronding is volledig met de hand gedaan. Monnikenwerk is het, maar als je het resultaat hebt , is het dubbel dwars waard.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7621
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Thunder schreef:Wat ik me altijd afvraag, hoe krijg je als amateur zelfbouwer het bouwen van de hals goed voor elkaar? Heb je de hals grootendeels met de hand gevormd of alles machinaal? Ik doel hiermee uiteraard op de ronding van de achterkant en het verloop daarin. Is dat helemaal naar wens uitgepakt?
De achterkant van de hals is misschien wel het enige echt leuke klusje aan het bouwen van een bas, met een stuk grof schuurlinnen "schoenen poetsen" en dan zie je die ronding ontstaan. Even testen, en dan weer verder tot ie precies goed is. Bij mahoniehalzen zo gebeurd, maar esdoorn is wel echt een stuk moeizamer.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Pushifier schreef:De hals daar in tegen heb ik grotendeels eerst grof weer met zaagmachine gedaan. Maar de hals ronding is volledig met de hand gedaan. Monnikenwerk is het, maar als je het resultaat hebt , is het dubbel dwars waard.
Kwestie van steeds opnieuw de bas in de hand te nemen, kleine oneffenheden opsporen en wegschuren neem ik aan? Doe je dat dan met een langwerpig schuurblok? Ik vind het al knap om de ruwe basisvorm goed in vorm te krijgen. Ik wil echt al jaren zelf eens een bas bouwen maar mijn twee linkerhanden overtuigen me steeds dat ik er vanaf moet zien :roll:

Edit: sorry Jarno, had je toevoeging nog niet zien staan.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Als je de vorm al grotendeels ruw hebt kun je, zoals jarno het al beschreef, met een lap schuirpapierr haaks heen en weer over de hals. Je schuurpapier is dan een soort band die alle oneffenheden weghaald rondom de hals. Dit doe je als je ruwe vorm al hebt
PeterBass
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 apr 2008, 12:41

Bericht door PeterBass »

Werkelijk prach-tig man.

Heerlijk staaltje vakmanschap.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

f
Laatst gewijzigd door Pushifier op 01 feb 2010, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7621
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Pushifier schreef:Zo vandaag electronica cavity gefreesd. Mbv mal heb ik de electronica deksel laten verzinken. Batterij afdelingkje er in gefreesd. Toen het grote gat gefreesd aaaaaaaaaaaaahhhhh zie nog dubbel en heb een piep in mijn oor van de frees.
Pfffffffffffffffffffffffffffffff maar wat een kelere werk met zo huis en tuin bovenfrees. Ben er 4 uur mee bezig geweest om op de diepte te komen. Ook een keertje uitgeschoten (met die heerlijke schijt freesmessen van de aldi :mrgreen: ) , zie linkeropstaande rand. Maar dat kleine foutje zie dus niet meer terug :dance:
Ben wel tot de conclusie nu gekomen dat ik een goede frees/kolom- boor (staande) ga kopen, voor de toekomst.

Maar hier het resultaat
Afbeelding
Ziet er Uebernetjes uit, als je alles met de frees gedaan hebt dan kan ik me voorstellen dat je dat lawaai beu bent. Wat heel goed werkt is met een paneelboor het meeste materiaal weghalen, en dan alleen opschonen met de bovenfrees. Wel rekening houden met het puntje van die paneelboren, dat dat er niet langs de voorkant uitkomt (door je top heen)!
Met een boorkolom is dat een fluitje van een cent, en die kosten redelijk weinig, heb al erg veel plezier gehad van de mijne. Het is echter behoorlijk waaibomenkwaliteit, zo'n kleine boor/freeskolom met kruistafeltje lijkt me ideaal, maar ja die zijn iets van 500 euro (ipv. 100 of zo voor zo'n cheapo boorkolommetje).

Succes! Wat ga je nu doen?

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

He jarno, dank je!
Weet jij waar ik een 'goede' freestafel en of kolomboor kan kopen. Heb je een paar adressen voor me?
Ik heb de volgende op het oog, vlak bij me in de buurt. Lijkt je die geschikt? https://link.marktplaats.nl/217504287

(ga denk ik de frets en kam er op zetten, daarna gaten voor stemmechanieken boren (17mm pfffff, moet ik wel met kolomboor doen)
Plaats reactie