Dynacord BassKing; the king is dead, long live the KING!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

heb je het al eens getest op een 15' cabinet?
ben namelijk benieuwd of ik deze zou kunnen gebruiken in bandverband,
ik speel nu over een gitaarcombo'tje (met 12' speaker, dat verkocht die kerel tesamen met de Bassking), en dat klinkt echt goed, maar over mijn 4*10 cabinet komt het op hogere volumes niet zo lekker uit de verf
(toegegeven: het is een kutcabinet :D )

en ja, je kan er inderdaad een kleine ruimte mee opwarmen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yes; ben nog bezig een 15" te bouwen (dat later) maar op een geleende voor een paar gigs komt ze heerlijk uit de doeken. Genoeg bass iig

Ik gebruik soms de instrument inputs wel eens (mbv adapter) omdat deze wat minder mid cut zijn / meer lineair. Lekker!
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

bedoel je de "micro"-inputs?

die gebruik ik ook, de vorige eigenaar had daar een kabeltje voor gemaakt, en hij zei dat hij dat veel lekkerder vond klinken
dus thuisgekomen en de test eens gedaan, en op die micro-ingangen vind ik het idd ook wat lekkerder klinken :)

ik ga deze zomer dan eens wat 1x15 cabinets testen ipv de geplande 4x10,
dat ik het geluid tot zijn recht kan doen komen, maar ik vind het nu al fantastisch klinken!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Archibald schreef:bedoel je de "micro"-inputs?

die gebruik ik ook, de vorige eigenaar had daar een kabeltje voor gemaakt, en hij zei dat hij dat veel lekkerder vond klinken
dus thuisgekomen en de test eens gedaan, en op die micro-ingangen vind ik het idd ook wat lekkerder klinken :)

ik ga deze zomer dan eens wat 1x15 cabinets testen ipv de geplande 4x10,
dat ik het geluid tot zijn recht kan doen komen, maar ik vind het nu al fantastisch klinken!
Wat nog leuker is; beide inputs tegelijk gebruiken! Door de individuele volumes kun je leuke dingen doen. Ik gebruik ze nu beide om bas te krijgen maar wel dat midden snijdt geluid..... me love!

(ik moet wel zeggen dat ze op mn 4x10 ook erg lekker klinkt net als op mn 6x10, 4x12 en 8x10)
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

Bernardduur schreef:
Archibald schreef:bedoel je de "micro"-inputs?

die gebruik ik ook, de vorige eigenaar had daar een kabeltje voor gemaakt, en hij zei dat hij dat veel lekkerder vond klinken
dus thuisgekomen en de test eens gedaan, en op die micro-ingangen vind ik het idd ook wat lekkerder klinken :)

ik ga deze zomer dan eens wat 1x15 cabinets testen ipv de geplande 4x10,
dat ik het geluid tot zijn recht kan doen komen, maar ik vind het nu al fantastisch klinken!
Wat nog leuker is; beide inputs tegelijk gebruiken! Door de individuele volumes kun je leuke dingen doen. Ik gebruik ze nu beide om bas te krijgen maar wel dat midden snijdt geluid..... me love!

(ik moet wel zeggen dat ze op mn 4x10 ook erg lekker klinkt net als op mn 6x10, 4x12 en 8x10)
ah dat ga ik dan ook eens proberen :)
ik denk er ook aan om later die speakeruitgangen (of minstens een van de twee), te laten vervangen door gwne jacks

hmm ja, maar jouw cabinetten zullen waarschijnlijk wel ietsjes kwalitatiever zijn dan mij (ongelofelijk) cheapo-musicstore-cabinet :D
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Archibald schreef:
ah dat ga ik dan ook eens proberen :)
ik denk er ook aan om later die speakeruitgangen (of minstens een van de twee), te laten vervangen door gwne jacks

hmm ja, maar jouw cabinetten zullen waarschijnlijk wel ietsjes kwalitatiever zijn dan mij (ongelofelijk) cheapo-musicstore-cabinet :D


Ik heb de bananen jacks vervangen door normale jacks. Heel handig ja!
wop6670
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2010, 23:13

Revisie van een Bass king

Bericht door wop6670 »

Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum.
Speel sinds een jaartje hobby matig gitaar.
Een 40 jarige electricien. Met matige kennis van buizenversterkers.
Heb dit bericht gevonden en werd helemaal enthousiast. :jam:

Ik zou graag voor mijn oom, een oude bassist die nog steeds rockt alsof hij 20 is, zijn bassking
een nieuw leven inblazen. Hij heeft met zijn oude dynacord heel wat gespeeld in de 60ties.
Helaas is zijn speakerbox verbrand in een opslag ruimte.
Als we de Bassking gereanimeerd hebben dan gaan we op zoek naar een speakerbox of ook een project ervan maken.

De Bassking is in de kast verdwenen en is bij een zolder opruiming te voorschijn gekomen.
De emoties en de verhalen raakte na deze vondst werkelijk tot een hoogtepunt.
Met een biertje erbij het apparaat opengeschroefd en al heel snel tot de conclusie gekomen
dat het in het belang van onze eigen veiligheid niet verstandig zou zijn om deze oldtimer in te pluggen.
Ben vanavond wezen zoeken en deze fantische uitleg tegengekomen.

De tips en de uitleg zijn werkelijk geweldig.
Misschien een rare vraag maar ik zou graag de foto's erbij willen. Dit topic is al een tijdje niet meer aktief, maar toch hierdoor durf ik wel de bassking te herstellen.


Dus Bernard (of iemand anders die de foto's heeft), Ik durf het bijna niet te vragen maar heb je de foto's nog en zo ja Zou je me ze toe willen sturen want op de site werken ze niet meer.
Ook ik zal mijn ervaringen delen op het Forum.
Lijkt me leuk. Het zal de eerste keer worden.

Ga eerst even een boodschappen lijstje maken aan de hand van de beschrijving en de tekening, en dan beginnen.

Vast bij voorbank

Willem
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zoek wel effe! Ligt wel ergens :D
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

yessssssss :yes: , nog een bassking op het forum
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Mooi man!
Doet me eraan denken dat ik hier ook nog een Bassking heb liggen die nog gerenoveerd moet. Maar waar haal ik die tijd vandaan :nono:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

De enigste amp waar ik spijt als haren op mijn hoofd heb dat ik hem verkocht heb. Zo'n heerlijke oude bassking met een b100 cab en een m35 cab. Dat dingetje klonk echt grootst. Heerlijk.

Heeft plaatst gemaakt voor een bassman 50 die weer plaatst maakte voor een sound city die inmiddels ook alweer weg is. Maar die bassking was echt heerlijk. denk er met weemoed aan terug.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Czost
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2009, 22:14

Bericht door Czost »

Ik heb mijn Bass King voor thuis en opnamen, met b100 cabinet (bij opnamen gebruik ik een ander cabinet, een 2x10). Helaas wel te weinig power voor de oefenruimte of om mee op te treden. Maar hij klinkt geweldig. Vooral na de modificaties van Rogier. De buren zijn het er niet altijd mee eens :)

Er staat er trouwens een (uit 1964, 2e serie) op marktplaats: https://link.marktplaats.nl/401483374. Dat D100 cabinet is trouwens geen bascabinet, maar voor gitaar.
aylmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:50

Bericht door aylmer »

Hoi mannen, ik ben ook bezig met de update van een bassking.
Ik heb de allereerste serie (2 x ecc83 en 2 x EL34) er is 1 schema beschikbaar op internet.
Zelfs bij dynacord hebben ze na 3x nog niet het juiste schema opgezonden, ik heb die mensen dan ook niet verder lastiggevallen.

Ondertussen zijn de condensatoren vervangen, een veilige 220V connector, al een paar weerstanden vervangen de rest volgt deze week.
Zo kreeg ik de bassking :
Afbeelding
Afbeelding
Hier zijn al de condensatoren en 220V aansluiting vervangen.
Afbeelding

Ik ben ook van plan om de bias nog bij te regelen maar ik ben nog wat bang.

Een stand-by knop zal ik niet bijzetten, na 50 jaar zal het verschil nihiel zijn. Je houdt je bas stil de eerste minuut bij het opstarten.

En inderdaad dit is een echt basbeest. ik speel hem door een celestion 15inch (BN15-300X).
Je broek trilt op je knieën :).
Ik zal het voorlopig hierbij laten.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zal eens zoeken of ik nog zo'n oud schema heb liggen!

Ik kan uit de plaatjes niet goed zien of je de filter caps hebt vervangen? Want dat zijn de enige die je echt MOET vervangen. De andere condensatoren kun je wel vervangen maar het resultaat is minimaal!

Bias regelen moet je alleen doen als je weet wat je doet. Als je 'bang' bent denk ik niet dat je weet wat je doet...... kan t natuurlijk ook mis hebben! :D Ik heb ergens op een sticky een how-to geschreven over hoe je buizen moet biasen!

Een standby knop is nodig om de levensduur van de buizen te verlengen. De standby knop is gemaakt om de buizen eerst op te laten waren (heater spanning) voordat ze het hoogvoltage krijgen...... hierdoor gaan ze een stuk langer mee! Ook aan te raden is screen weerstanden te plaatsen want deze mist de amp ook!

Je bas stilhouden de eerste minuten gaat hierbij niet helpen......... een buis doet eigenlijk niet veel zolang hij geen voldoende spanning krijgt....... en een evt audio stroom zal geen schade doen!
Plaats reactie