Dynacord BassKing; the king is dead, long live the KING!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Zal de plaatjes proberen terug in de post te plaatsen; las em net door en vind t wel mooi :D

Wat vinden jullie van t geluid van een Bass King? Ik vond in het begin het geluid erg 'saai'...... vooral dat mid filter dat op de bas ingang zit (twin T mid notch filter) haalt erg veel mids weg......... mss eens de weerstand vervangen door een potmeter om zo het midden in te regelen!

Heb het nu opgelost door de ingang van de bass jack te verbinden met de ingang van het tweede mic kanaal........ alle mids terug en dik, vet en ruig!!!!!!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Schema van de eerste lichting BassKings

Check!

Rest van het schema is zoals de latere basskings. De eerste preamps deelden dus de eerste buis waarbij de latere versies dedicated buizen hadden per preamp!


Heb de foto's van de eerste post aangepast!
aylmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:50

Bericht door aylmer »

Hey,

Bedankt voor de snelle reacties.
Inderdaad, bovenstaande is het schema.

Bij de eerste test van mijn King, was er wat gekraak als ik aan de pots draaide maar door de vernieuwing van de caps is dat gekraak verdwenen ! Het geluid is ook duidelijker geworden. De isolatie van sommige caps was ook kapot dus dat vervangen was echt wel nodig. De pots werkten gelukkig nog perfect.

De bas zal ik ook nog doorverbinden met de mic2.

Het geluid vindt ik echt heel heel vet. Met m'n Fender jazz bass special MIJ 86.
Woensdag zal ik hem hopelijk eens testen met Jazz bass '78 op repetitie.
Ik speel door onderstaande speakerbox (origineel KMG -ken ik niet):
Afbeelding


Nog wat vraagjes :
De versterker staat op de box en bij het spelen komt er een soort gerinkel uit de EL34 buizen door de trillingen is dit normaal eigenlijk ?
Bij de hoge toon regeling komt er heel wat ruis bij kijken als je die wat bijgeeft ?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

aylmer schreef:Hey,

Bedankt voor de snelle reacties.
Inderdaad, bovenstaande is het schema.

Bij de eerste test van mijn King, was er wat gekraak als ik aan de pots draaide maar door de vernieuwing van de caps is dat gekraak verdwenen ! Het geluid is ook duidelijker geworden. De isolatie van sommige caps was ook kapot dus dat vervangen was echt wel nodig. De pots werkten gelukkig nog perfect.

De bas zal ik ook nog doorverbinden met de mic2.

Het geluid vindt ik echt heel heel vet. Met m'n Fender jazz bass special MIJ 86.
Woensdag zal ik hem hopelijk eens testen met Jazz bass '78 op repetitie.
Ik speel door onderstaande speakerbox (origineel KMG -ken ik niet):
Afbeelding


Nog wat vraagjes :
De versterker staat op de box en bij het spelen komt er een soort gerinkel uit de EL34 buizen door de trillingen is dit normaal eigenlijk ?
Bij de hoge toon regeling komt er heel wat ruis bij kijken als je die wat bijgeeft ?
Trilling is niet normaal maar komt omdat de buizen haaks op de bron staan........ gooi dr wat isolatie tussen en je hebt er minder last van. Deze trilling is niet goed voor de buizen!!!!

De ruis ken ik niet maar kan komen door de gedeelde inputs of door de treble knop zelf........ is een baxandall tone stack dus kan aardig wat treble toevoegen!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ook een leuke:

Afbeelding

Van Basstialiteit!

Solid state preamp, tube fase draaier en poweramp. 2x EL34, 1x 12AT7. Lekker dik geluid, neigend tot buizen sound maar toch net wat strakker........

Lekker! Moest wel wat aan gebeuren maar is nu een erg leuke amp!
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

:jam: :jam: Ben er erg blij mee. De buren wat minder, denk ik. :mrgreen: Was wel een enorm gehannes op de knoppen er weer enigszins fatsoenlijk op te krijgen. Scheelde een haar of ik had het asje van een potmeter vastgelijmd :facepalm:
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Basstialiteit schreef::jam: :jam: Ben er erg blij mee. De buren wat minder, denk ik. :mrgreen: Was wel een enorm gehannes op de knoppen er weer enigszins fatsoenlijk op te krijgen. Scheelde een haar of ik had het asje van een potmeter vastgelijmd :facepalm:
:D

Blijft leuk; dat knutselen :D
Rickfender
Berichten: 737
Lid geworden op: 27 apr 2008, 20:51

Bericht door Rickfender »

Wat een gaaf topic! Hoooop dat ik er ook ooit een voor 25 euro op de kop kan tikken haha!
Gebruikersavatar
Czost
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2009, 22:14

Bericht door Czost »

Ben wel weg van het geluid van mijn Bass King (deze: https://img820.imageshack.us/i/bassking.jpg) Zeker nadat Rogier 'm heeft nagekeken en aangepast. Origineel is 'ie dus al lang niet meer (frontje lijkt ook niet origineel, heeft niet de omgebogen hoeken die andere modellen wel hebben).

Helaas heeft 'ie voor optredens wat te weinig vermogen. Maar voor opnamen en kleine optrdens sleep ik 'm graag mee. Dan gebruik ik 'm trouwens met een SVT 210HE. Dat klinkt beter dan de Dynacord B100.
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Bericht door Cobus »

Ik lees regelmatig hiero over de Bassking dat ie niet hard genoeg gaat voor op het podium maar volgens mij valt dat wel mee. Ik heb recent 'n Bassking aangeschaft en ben klaar met de revisie. Heb (voor het eerst) zaterdag behoorlijk staan blazen, het ging er lomp aan toe. de Bassking hield het goed, had nog wel wat over.
Ik gebruik dan wel het instrummentkanaal anders staat ie echt te veel te vervormen.

Nog iets- en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen:

De amp heeft idd enorm veel laag op ch 1 en 2, zoals ik hier gelezen heb.
Op ch 3 idd veel minder vervorming, idd 'n tikje duf maar zeer goed te doen met 'n goeie ouwe Fender. Maar, ook minder laag. Komt door die midden-af-T filter denk ik.

Of hebben jullie wel nog al dat laag? Als dat zo is dan is er iets gaar in m'n T-filter circuit.

Ik heb trouwens alle elco's, diodes (omdat Bernardduur dat zegt :wink: ) en buizen vervangen.
Ik heb er 5881 (6l6 achtig) eindbuizen in gedaan omdat ik die wat opener vind dan El34.


groeten, Marco
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mooi!

Het instrumentkanaal kan zeker blazen zonder te vervormen. Komt door het midden wat er niet in zit. Midden vervormt.

Laag heb ik wel voldoende....... geen idee. Staan verder je toonknoppen en zo goed? Je hebt wel flink wat hoog dus dat zou je kunnen temperen.........

En lekkere buizen! Wel minder hoog biasen dan de El34 of andere 6L6 buizen maar zeker wel te doen!

Succes!
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Bericht door Cobus »

Waarop bias jij ze? Ik heb ze nu tegen 30mA staan. Veel lager lijkt me 'n beetje te. Geen idee wat deze amp nodig heeft.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

:)

Kan je dan alleen aanbevelen te leren te biasen. Biasen is niet de buizen op 1 stand instellen maar via de spanning op de buis en de stroomsterkte door de buis de buis instellen op een bepaalde werking / power. En dat is per buis, versterker en eigen smaak in te stellen. Heb dr een topic over gemaakt ergens.
Peter

Bericht door Peter »

Long live the King!

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind 'm lekkah!! 8)
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Cool!!! Hoe hard kan zoiets nâh? :P
Bidet as it may
Plaats reactie