Kluscorner van Haico. Zombie Jazz komt terug tot leven...

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Haico

Kluscorner van Haico. Zombie Jazz komt terug tot leven...

Bericht door Haico »

Behold Fretloosstein!

Afbeelding

Op verzoek ga ik in dit tipokc de avonturen en gedaanten van Fretloosstein bijhouden. Deze blauwe lelijkerd heeft al diverse gedaantes gehad.

Ooit kocht ik een mooi setje elementen (Dimarzio Model J en Model P) en hardware (schaller 3D brug en schaller stemmechanieken) voor €175 wat vastzat aan een fretloos monster. het is een monster ja...
* 32" mensuur, terwijl de hals duidelijk van een Fender-achtige afkomt. De kop heeft een nieuwe vorm gekregen en de markeringen zijn verplaatst. Hij is deels gelijnd... zie foto!
* De slagplaat is van doorzichtig plastic en de achterkant is geverft (slim!). Jammer dat het nogal snel breekt... zie reparatie rond de jack.
* De body is slordig uitgehakt, vooral de neckpocket. Het is wel massief hout, geen multiplex.
* Per element: volume, tone, fase-schakelaar... dan nog een elementen-schakelaar een een onderlinge fase-schakelaar. Pffft...

Ik heb de bas al 5 jaar afzo. De brug heeft tijdelijk p een andere bas gezeten. De hals heb ik in de Glitsa parketlak gezet. De Dimarzio's heb ik uit de bas gehaald, en inmiddels hebben er uit veel andere elementen ingezeten.

Agelopen zondag had ik weer klus-zin en heb ik met de Dremel een uitsparing gemaakt voor een MM-achtige humbucker. Deze humbucker heb ik van BGF-er gekocht en heeft ooit als origineel in een OLP gezeten. Het creme-kleurige P-element dat erin zat hen ik voor de kleur vervangen voor een zwarte Charvel. Deze is niet aangesloten. Just for looks, en dat zwarte staat hem best cool! 8) (al zeg ik het zelf)

Het geluid is nog niet top. Er zit te weinig laag in en teveel hoog voor een fretloze bas. De tone-knop verdoezelt genoeg hoog zodat de mids er beter inkomen, maar dan nog is het geluid te iel. Ik wil de elementen-schakelaar ombouwen tot een serie/parallel/single schakelaar voor de MM-bucker. Dan wil ik er nog dikkeren snaren opzetten. Misschien sluit ik toch het P-element aan.

Foto's van Fretloosstein!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zodoende... Als iemand briljante ideeën heeft voor Fretloosstein, dan hoor ik het graag. Niets is te gek, ik wil experimenteren voordat ik zelf mijn droombas ga bouwen.

Tot zover dit blauwe beest.

'dinnetje houdt ook van knutelsen en is bezig met het opknappen van de bas van haar drummer. Oud, goedkoop ding: merk: Starfire o.i.d.. De drummer heeft het voor elkaar gekregen om het boutje van het brugzadel te slopen... en het zadeltje kwijt te raken. De bas had ook een grote beurt nodig...

Afbeelding

Zie hier de sloopwerkzaamheden. 'dinnetje heeft de bas geshield. Toen ze nieuwe (niet gerroeste) strap-pins erin schroefde, spleet de lak een beetje. En heel dun lijntje werd zichtbaar. Volgens mij duidt dat erop dat het hier om een multiplex body gaat. Ik denk dat de lak meescheurde met het hout wat week voor de schroef. De toets leek deels gelakt, toch heeft ze het in de olie gezet. We zien wel.
De slagplaat (niet op de foto) is niet veel. De vorm en kleur passen niet goed bij de bas . 'dinnetje wil de slagplaat nu lakken met een rest zwarte hamerslag verf. Dat wordt denk ik wel wat!
De bas kan in ieder geval compleet gemaakt worden. Grainger heeft gisteren een nieuwe brug op de post gedaan. Bedankt!

We houden jullie op de hoogte...
Laatst gewijzigd door Haico op 13 feb 2013, 18:31, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Eindelijk! Goed begin Haico!

Over dat blauwe ding: Zodra je het P-element aansluit gaat-ie laag geven! Alleen (mijn ervaring) is het dan wel raadzaam de MM-pup in de single-coil stand te houden, anders wordt je compleet weggeblazen met laag...
Gebruikersavatar
ruth
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 nov 2007, 08:35

'dinnetjes en Haico kluscorner

Bericht door ruth »

Ja, en die bas waar ik dus mee bezig ben, wil ik ook nog de toets en de frets schoonmaken.
Die zijn beide door zweet aangetast. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Goed bezig en eindelijke foto's! :yes:

Ik heb de donortoets van de C.G. Winner eerst geborsteld met lauw water en een nagelborsteltje. Daarna gepoets/gepolijst met zo'n grijs chroompoetssponsje. Vervolgens in de toets in de Dunlopolie gezet.
Voor de frets bestaan er ook speciale fretpolijstdoekjes (maar dat sponsje werkte ook perfect).
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

ruth schreef:Ja, en die bas waar ik dus mee bezig ben, wil ik ook nog de toets en de frets schoonmaken.
Die zijn beide door zweet aangetast. Iemand tips?
Het beste werkt pure aceton. Dus niet die je voor nagellak te verwijderen gebruikt, maar de pure vorm hiervan. Ik heb het bij de trekpleister vandaan(goed duidelijk vragen anders krijg die nagelremover spul). Super spul; alles wordt ontvet en schoon van zweet smurrie enz. Wel opletten dat je dit niet over de delen doet waar lak zit (hals body) dit kan mogelijk de lak mee weghalen. (gewoon even aftapen die toets; pak een schone ruwe doek (katoen); aceton erop and rubben om het leven).

oh nog vergeten; na het schoonmaken met aceton is het nodig je toets opnieuw in de olie te zetten(anders krijg je vinger prints enz)... Hij is dan weer als nieuw!!
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ruth schreef:Ja, en die bas waar ik dus mee bezig ben, wil ik ook nog de toets en de frets schoonmaken.
Die zijn beide door zweet aangetast. Iemand tips?
Limoen olie hoor ik wel eens voorbij komen, omdat dat niet vettig wordt ofzo. Andere olieen blijven langer vettig en das niet goed voor je snaren etc i guess. Of een of ander meubelverzorgproduct. zo heeft mijn mams in haar mandje met poetsmiddeltjes ook een flesje meubelverzorgingsproduct waar specifiek op staat: "voor o.a. palisander" dat smeer ik er ook er ook wel eens op, maar de laatste keer heb ik het laten doen (door rob van the bassgallery) icm een afstelbeurt.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

haha ja precies, en die olie is van Sandberg; heb ik ook, gek he :mrgreen: Zit ook een vleugje citroen in dus je bass ruikt ook nog lente fris :mrgreen:
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Pushifier schreef:haha ja precies, en die olie is van Sandberg; heb ik ook, gek he :mrgreen: Zit ook een vleugje citroen in dus je bass ruikt ook nog lente fris :mrgreen:
Ik heb wel een flesje guitarpolish meegekregen van sandberg, maar geen olie voor op de toets :mrgreen:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Met een beetje wasbenzine is de toets ook snel mooi schoon!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Leuk draadje, Haico & 'dinnetje! Welkom in de knutselhoek. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Die blauwe vind ik eigenlijk een behoorlijk smakelijke verschijning Hairco 8)
Jack

Bericht door Jack »

KvE schreef:Met een beetje wasbenzine is de toets ook snel mooi schoon!
Ware het niet dat benzine altijd een element olie bevat, en dat is dan weer minder vrolijk...van 1 keer zal het niet fout gaan, maar van meerdere keren durf ik er mijn geld niet op te zetten.. :wink:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

johnbob schreef:Die blauwe vind ik eigenlijk een behoorlijk smakelijke verschijning Hairco 8)
Hij heeft wel een enorm knoppenbos onderaan hangen. :shock:

Ik gebruik gewoon teakolie ( niet de donkere ). Daarmee los ik de vettigheid op en daarna poets ik 'm ermee op. Ik laat 'm dan een dag hangen en poets opnieuw met een schone doek tot ie geen vettigheid meer afgeeft. Ik ontvet de toets niet graag met agressieve rommel. Wasbenzine is ook vet trouwens.
Peter

Bericht door Peter »

Welkom in de knutselhoek :thumbsup:

Wat doet de electronica eigenlijk allemaal (of niet natuurlijk :mrgreen: ) ? Indrukwekkende rij knoppen. En mooie kleur trouwens.

Voor de toets schoonmaken doe ik 't zelfde als Dennizzzzzzzz: Dunlop toetsolie is een aanrader en makkelijk aan te brengen!
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Als er ooit behang van een bas gepulkt moet... :wink:

En waarom heb ik Fretloosstein nog nooit irl ontmoet?
Plaats reactie