En weer een studio preamp gemaakt (ik gebruik ze voor mijn usb audio interface), dit keer een kloon van een API325 line amp. Deze werken met zgn discrete opamps, dus ipv dat alles in een chippie zit, is het een klein printplaatje met een boel componenten. In de jaren 70 waren de IC's namelijk nog niet zo geweldig.
Dit zijn de drie die ik heb gemaakt:

Links is een kloon van de Melcor 1731, een heel oude en simpele opamp, lekker warm, deze lijkt niet zo veel onderdelen te hebben maar is SMD en alles zit aan de onderkant (nieuwe layout gemaakt).
In het midden is een API2520 kloon van ClassicAPI (een webwinkel).
En rechts is een "hybride", er zit een SMD IC aan de onderkant, en twee vermogenstransistoren aan de bovenkant (eigenlijk valsspelen

).
Dit is de preamp:
Er zit een ingang op voor actieve en passieve instrumenten, ground lift, gainregelaar en een paar verzwakkers voor de in- en uitgang. En uiteraard gebalanceerde uitgangen.
Het is grappig om de verschillen tussen de preamps (de GeDI en deze) en de verschillende opamps te horen. De germanium preamp klinkt wat warmer, en deze API325 klinkt wat meer op de voorgrond, zeker met de API2520 opamp. De hybride opamp is een beetje saai, wat moderner klinkend, weinig karakter, en de Melcor opamp heeft een wat warmere vervorming.
Maar het is geen buizenversterker, dus wat nadrukkelijker aanwezig, denk dat instrumenten beter door een mix prikken. Moet eigenlijk eens even een stukje opnemen met alle varianten.
Mocht iemand zelf willen bouwen, laat maar weten, ik heb PCB's en de witte schakelaars. De preamps zelf zijn redelijk eenvoudig te bouwen, maar de opamps zijn wat lastiger ivm de dichtheid van de componenten (de melcor is heel lastig vanwege de piepkleine SMD delen). Die germanium preamp is echt een supersimpel project. Overigens heb je dan nog wel een voeding nodig, ik gebruik deze in mijn eurorack synth, dus daar zit de voeding in.
Super DI dit, zoals gezegd gebruik ik ze voor mijn synth en dat klinkt ook lekker.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-