Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Thanks all!

Ik heb trouwens forumlid Squire nog verder geholpen met zijn Woolly Mammoth clonen (of tenminste......:-) ). Nu de silicium versie (met 2N3904 transistoren) naast de germanium versie gehad, no contest! Wat mij betreft in ieder geval, een fuzz vind ik nou eenmaal lekkerder met low-gain germanium erin. Als je wat meer "scherpte" en "strakheid" zoekt dan is silicium wel wat, maar voor zo'n lekkere warme losse fuzz moet je aan de ouwe torren.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

:shock: Al zo lang geleden dat ik in dit topic postte, druk met het kindje en enorm druk op het werk zullen we maar zeggen.
Ondertussen nog wel wat dingen in en uit elkaar geflanst:
"The first ones of a new breed"
Afbeelding
De linker is een Big Muff met silicium transistoren, daarnaast een met low-gain Germanium, daarnaast een Ampeg Scrambler kloon, en een Demeter Compulator kloon. De twee muffs schelen qua geluid minder dan ik in eerste instantie dacht, dus da's een beetje jammer van de moeite. Het bereik van de sustain knop is wel anders, de germanium versie begint als een soort cleane boost en eindigt redelijk distorted, de silicium (met veel hogere gain van de transistoren) is meteen al behoorlijk distorted en eindigt nogal over the top (IMHO). De scrambler is enorm tof, erg veelzijdig met een enkele knop van distortion tot octave-up fuzz/ distortion en een blend knop. Over de compulator ben ik nog niet helemaal tevreden, hij vervormt nog wat en da's niet de bedoeling, nog wat finetunen dus.

Met etsen maak je snel graphics die niet snel van de behuizing af slijten (en ik vin het er koel uitzien). Tegenwoordig ets ik met zoutzuur en waterstofperoxide, omdat de ingredienten hiervoor makkelijk te krijgen zijn en de reactie onafhankelijk is van temperatuur, dus je hoeft niet te emmeren met kokend water en zo, om de boel gaande te houden. Het nadeel is dat de etskwaliteit wat grover is dan ammoniumpersulfaat (werkt alleen voor PCB's en niet voor behuizingen) en ijzerchloride.

Daarnaast heb ik binnenin het een en ander eenvoudiger gemaakt:

Afbeelding

De potmeters zitten met korte stukjes dik draad direct aan de print, waardoor je veel minder bedrading nodig hebt (en ik heb altijd enorm het schurft aan het bedraden van potmeters). Daarnaast heb ik een printje gemaakt die direct aan de footswitch gesoldeerd zit, en waar de LED op zit samen met een softstart voor die LED, waardoor ie niet plopt bij inschakelen. Zie voor die softstart de site van Jack Orman (muzique).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

En op dit moment ben ik nog bezig aan een soort EHX Memory Man (Echo Base) en een Seek Wah kloon. Nog wat andere printjes waar af en toe wat onderdeeltjes op geplempt worden zijn een Ross Compressor en een OLC Umble. Daarnaast liggen er nog wat dingen die al ingeblikt kunnen worden, een Juggernaut kloon en een kant en klaar printje van een Box of Rock (die ik op eBay heb gekocht en wat niet hoort, omdat het een commerciele kloon is van een ontwerp van iemand anders :oops: ).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Wat een geniale opdruk op je effecten Jarno! Miffy en Haring!
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

wat voor stroom-aansluitingen heb je daarin zitten?
die lijken me kleinder dan 13mm, dus dat zou wel fijn zijn!
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Die stroomaansluitingen zijn inderdaad een stuk kleiner dan 13mm, ze passen in een gat van 8mm. Het zijn best robuuste exemplaren ook, volgens mij, minder plastiek dan die grotere exemplaren (de tijd zal het leren). MAARRRRR.., de buitenkant is niet geisoleerd van de omtrek van de bus, dus de Boss standaard (center pin negative) gaat niet werken, omdat dan de "+" aan de behuizing ligt (=kortsluiting = batterij heeeel snel leeg :-) ). Wat mij betreft is dat geen showstopper, omdat ik toch een eigen voeding bouw, maar als je de standaard aan wil houden is het lastig. Kennelijk zijn er wel ringetjes te krijgen om het zaakje te isoleren, maar dat is prullen (want als er een ander pedaaltje die moer op je DC jack aanraakt, maak je alsnog sluiting). Dus, bezint eer gij bestelt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

oh kk bedankt
iets anders zoeken dus.. :lol:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Inmiddels zitten er wat meer pedalen in elkaar, daar moet ik echter nog wel graphics op maken. De memoryman kloon doet het, en is een tof en gek ding. De Umble is een aanrader voor elke gitarist, wat een enorm lekker scheurpedaal is dat!
Seek wah zit ook in elkaar maar moet nog wel in een bakje, leuk ding, maar ik vrees toch wel een beetje een "one-trick-pony".
Voor de meeting in waalwijk deze nog weer terug in elkaar gezet:
Afbeelding
Een bronco, met andere stemmechanieken, een Schaller rollerbridge, een dual rail humbucker, BWB plaat van Jeannies, en een kloon van een pre-EB stingray preamp (bass boost-only, en treble boost/cut). De zadels moesten nogal wat omhoog, daarom heb ik nu een shim onder de nek gedaan, maar die is te dik, volgende week eens even een dunnere voor regelen. Daarnaast ztten er nu halfround snaren op, en da's niks. Alsof je er een set enorme dode roundwounds op zet. Als ik die shim uitwissel gaan er weer roundwounds op.
Die preamp is trouwens erg lekker, de kantelpunten voor bas en treble zijn erg muzikaal.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Peter

Bericht door Peter »

Ziet er strak uit Jarno, geil basje! :wink:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Nog nieuws over de MemoryMan cloon? (ik vraag me af: een derde delay voor mij, is dat niet teveel van het goede :mrgreen: )
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Hèhè, eindelijk zie ik wat er met de Bronco is gebeurd. Ziet er mooi uit!

Soundsamples....??? :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Ben nu mijn PC opnieuw aan't installeren en daar zit een decent geluidskaart in, dus als ik hem weer up and running heb zal ik eens een poging wagen (zou voor het eerst sinds de aanschaf van die (studio)geluidskaart zijn, zo kom je erachter dat je voor sommige dingen geen/weinig geduld hebt :-) ).

William, het is een Echo Base en volgens mij heeft Valoosj die ook gebouwd, je zou hem eens kunnen vragen hem te proberen. Maar ten aanzien van NOG een delay, je zou ook de Clari(not) eens kunnen proberen, simpel zelf te bouwen en een buitengewoon weird ding (fuzzige distortion met een delay erachteraan die reageert op je spel, zie proguitarshop.com voor een filmpie).

Dank allen voor de complimenten, het is inderdaad een leuk basje, zeker als ie helemaal fatsoenlijk is afgesteld en er weer gewoon roundwounds op zitten.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

De Echo-Base ken ik inderdaad, en is een beetje te nauw verbonden aan mijn memory boy... Die Clari(not) ga ik eens uitchecken, misschien leuk voor na de flipster-built :)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Bon, heb je die Flipsterkit al besteld en binnen?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Wacht eerst op doekoe van iemand, en dan bestel ik ze... Zal iets worden voor het pinksterweekend geloof ik.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie