Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Peter

Bericht door Peter »

Extra invijlen kan ook als alternatief natuurlijk, ook al eens gedaan. Ging prima.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Dennizzzzz heeft goede ervaringen met speedboren :mrgreen:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Afbeelding
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Met wat voor software ontwerp jij printplaatjes?

Gr,
Tobias
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

In eerste instantie met een studentenlicentie van circuitmaker, omdat je daarin ook kunt simuleren. De bibliotheek met componenten is echter nogal beperkt. Daarom gebruik ik nu Eagle, daarvoor zijn heel veel extra componenten beschikbaar en is het niet moeilijk zelf componenten te definieren.

Bij allebei deze programma's is het de bedoeling dat je een schema tekent, en het layout gedeelte houdt dan precies in de gaten welk pootje waaraan moet, erg handig. Blijft wel erg puzzelen, en mocht iemand een handleiding hebben die beschrijft hoe je het beste zo'n layout kunt maken, dan houdt ik mij warm aanbevolen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Hmm.. Het punt is namelijk dat ik op internet een preamp ben tegengekomen die ik wel graag wil nabouwen. Hij heeft wel printlayouts op zijn site staan, maar deze zijn niet in zwartwit, maar ik allerlij kleuren. Ik denk niet dat ik die zo etsen laten kan. Maar vanaf een printlayout nabouwen is vrij pittig vind ik..
Ik bedoel deze preamp: https://www.lorcan.me/projects/tube-bass-preamp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderaan staan plaatjes van de printplaten

Edit: Ohja, mijn broer raadde mij deze tutorial aan: https://www.youtube.com/watch?v=qG0O9LKH-_E" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit2: Oeh, hij heeft er ook nog een pdf'je op staan met de normale pcb layouts! Stom van me.. Nu nog kijken waar ik het kan laten etsen..
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Lorcan heeft inderdaad een F2b gebouwd, erg fijn preampje. Wil ze wel voor je etsen, wanneer heb je ze nodig (stuur maar een PM)?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Je hebt een PM ;)
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Alweer een maand geleden?!?!?!?!?

Ben net voor 't eerst in anderhalve week weer eens op zolder geweest, jammer genoeg hebben de kabouters de onderhanden projecten niet afgemaakt, ze hadden nochtans tijd genoeg..........
De achterplaat van Peter's Pre zit erin, behoorlijk wat electronica zit gemonteerd in de kast, trafo, voeding, uitgangstrafo's, zekeringhouder.
Afbeelding
Die koelrib is voor de regelaar van de gloeistroom. D'r zitten inderdaad drie gebalanceerde uitgangen op, waarbij de jacks en XLR afzonderlijk voorzien zijn van "lift" switches.
Daarnaast kwam ik bij de lokale kringloper een ouwe Philips bandrecorder tegen, toch maar gekocht om te kijken of er wat nuttige ouwe mojo parts in zouden zitten. En jawel:
Afbeelding
Fijne ouwe germanium torren, de rest in de ton gemieterd (de verzamelaars van klassieke Philips equipment zetten mijn naam erbij op hun dodenlijst).

Het werk zal nu weer even stil liggen, volgende week naar sunny California, not bad, zelfs al is het werk 8)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Ik vind "germanium" altijd klinken alsof het een geheim nazi-project was :mrgreen:
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Peter

Bericht door Peter »

Jarno schreef:Alweer een maand geleden?!?!?!?!?

Ben net voor 't eerst in anderhalve week weer eens op zolder geweest, jammer genoeg hebben de kabouters de onderhanden projecten niet afgemaakt, ze hadden nochtans tijd genoeg..........
De achterplaat van Peter's Pre zit erin, behoorlijk wat electronica zit gemonteerd in de kast, trafo, voeding, uitgangstrafo's, zekeringhouder.
Afbeelding
Die koelrib is voor de regelaar van de gloeistroom. D'r zitten inderdaad drie gebalanceerde uitgangen op, waarbij de jacks en XLR afzonderlijk voorzien zijn van "lift" switches.

Het werk zal nu weer even stil liggen, volgende week naar sunny California, not bad, zelfs al is het werk 8)
Ziet er goed uit Jarno! 8) Kijk die buizen eens glimmen. :P Zin an!

En doe Arnold de groeten van me :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Zowee, da's lang geleden!

De preamp van Peter is inmiddels op de hele hele lange baan geschoven, geen tijd, tamelijk complex project, komt nog wel een keer van maar als ik wat meer tijd eraan kan besteden.

Ondertussen heb ik nog wel wat kleinere dingetjes gedaan, ben bezig met de bouw van een modulaire synth, in eerste instantie als een soort "Electro Harmonix Bass MACRO Synthesizer" maar nu zit er toch ook een midi to cv interface in, en wat VCO's.
Hier en daar ook nog wat printen gekocht om de DIY synth cottage industry te steunen, de backlog gaat nu officieel tot aan het eind van de straat en dan om de hoek, maar da's ok, dan heb ik ook wat te doen als de kinderen het huis uit zijn (nog een jaar of 18 of zo).

Wel enorm veel printen geetst, o.a. voor collega tinsnuiver Gerwin (Hvitekrist), en nu ook eentje voor Britsie. Eigenlijk zou het bij een PCBtje voor een MM Stingray preamp blijven, maar aangezien ik ooit de officiele opamps voor dat ding op ebay heb gekocht en ik niet 100% zeker was dat ze echt waren (hoewel ik el cheapo chinese meestal vermijd) heb ik het printje maar meteen helemaal in elkaar gezet (die 10 onderdelen.....).
Deze preamp heb ik al een aantal keer eerder gebouwd maar dan altijd met een "modern" IC, met het officiele "ouwerwetse" IC lijkt ie toch rauwer te klinken, meer zoals het een Stingray betaamt.
Afbeelding
Heb er wel fatsoenlijke condensatoren voor gebruikt (film caps, Panasonic FC elco's en zilvermica), in tegenstelling tot het origineel.

Het bijzondere van het originele IC is dat ie heeeeeeeeel weinig stroom verbruikt:
Afbeelding
40 micro ampere, een nieuwe 9v batterij zal ongeveer 16000 uur meegaan!
Geen wonder dat er Stingray eigenaren ware die met een "kapotte" bas naar de winkel gingen en te horen kregen dat er simpelweg een nieuw batterijtje in moest.

Het andere project:
Afbeelding
Veel doepfer modulen van eBay, maar ook wel het een en ander zelf in elkaar geflanst.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Overigens heb ik nog een PCBtje van die Stingray pre, dus als iemand interesse heeft --> PB
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Jarno schreef:Overigens heb ik nog een PCBtje van die Stingray pre, dus als iemand interesse heeft --> PB
Hoeveel bands is dat eigenlijk?
Treble en Bass ofzo?
Peter

Bericht door Peter »

Zo dan, even afstoffen die zolder! :P

Godverju, een modulaire synth, daar gaat het oude synth-bloed in me weer van stromen. Schitterend project man!
Jarno schreef:De preamp van Peter is inmiddels op de hele hele lange baan geschoven, geen tijd, tamelijk complex project, komt nog wel een keer van maar als ik wat meer tijd eraan kan besteden.
De interesse is er nog steeds, dus als je weer wat tijd hebt als de kinderen de deur uit zijn, dan hoor ik het wel. :wink:
Plaats reactie