Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Pushifier schreef:Mooie knoppen Jarno! Wat voor materiaal zijn ze gemaakt? (geeft net dat extra aan een bass!)
Weet het eigenlijk niet precies, een of andere kunststof, een acrylaat volgens deze pagina, met ook een filmpje van het proces.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
s9Koen1f
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jun 2009, 22:55

Bericht door s9Koen1f »

Wow, die bas wordt echt mooi!

Knoppen zien er leuk uit, komen die nu op een bas of op een effect?
Sorry je zal het vast al gezegd hebben..
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Weet niet of ik het al eerder verteld heb, maar deze knoppen zijn voor op die shortscale bas. Zoals gezegd vind ik ze eigenlijk net te klein, dus misschien komen ze alsnog op een effect en bestel ik nieuwe voor de bas.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ik heb die site even bekeken, maar hoe heb je die 3d tekeningen gemaakt? (in welk programma?) lijkt me erg mooi eens dat ook te proberen.
(ik kan die verhoudingen niet zien zo zonder dat de knoppen op de van je bass liggen; heb je fototje?)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Voor mijn werk werk ik met Pro/ENGINEER (ben constructeur/ designer/ mechanisch ontwerper), en daarmee heb ik die knoppen getekend. Da's geen makkelijk programma om te leren, en een b*tch om te installeren.
SolidWorks is wat makkelijker in't gebruik en installatie, maar zelfs dat is nog een behoorlijke steile learningcurve.
Maar als je me een schetsje opstuurt wil ik er wel een 3d model van maken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10846
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Uit nieuwsgierigheid, wat voor pc gebruik je daar wel niet voor? :kwijl:
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Solidworks kan onze PC uit 2005 nog trekken, dus dat valt opzich nog mee, is dat ook voor jou programma?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Vroegah moesten dat inderdaad stevige pc's zijn (en bij grote samenstellingen helpt dat ook wel), maar nu werk ik op een gewone PC, een laptop zelfs, een met behoorlijk wat geheugen en een dikke grafische kaart, maar wel gewoon een laptop.
De gasten die bij ons eindige elementen berekeningen en optische simulaties doen, die hebben wel dikke dingen, vier of acht processoren, 16 gieg geheugen, dat werk.
Maar, net als SolidWorks draait Pro/Engineer op "gewone" peeceetjes :-)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Gisteren nog even bij de gitaarbouwer geweest, de bouw is zo'n beetje gedaan. Hij gaat er vandaag nog aan schuren, en dan beginnen met lakken.
Hier nog even een fotootje:
Afbeelding
Met mijn telefoon genomen, dus geen superkwaliteit (ondanks de 8.1megapixel, mocht iemand nog bewijs willen dat het niet om de megapixels gaat maar om het objectief, dan is dit een goed voorbeeld).
Ik heb er nog een paar gemaakt, zal ik vanavond even uploaden.

Nou de electronica nog, vanavond is beginnen met een printlayout.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Mooie bas jarno!! Gaaf dat cocobolo bij maple; worden de pickups ook met houtfineer gedaan?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

De pickups heb ik een keer opeBay gescoord, en die zijn van ebben covers voorzien (kwamen van een Marleaux, volgens mij).
Alle hardware wordt chroom. Ik was bang dat het een beetje bleekjes zou worden, dat esdoorn voor de top en chroom, maar ik denk dat het meevalt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Nog weinig tijd gehad om na te denken over een printlayout voor de shortscale, druk bezig geweest met de tremolo voor Bart en de buizenpreamp van Peter.
Van die laatste zijn drie printen klaar:
Afbeelding

Het kleine printje bevat de ntc's voor opstartstroombegrenzing, en de zekering. De grotere print de gloeistroomvoeding (gelijkgericht en geregeld) en de hoogspanningsvoeding (met veul afvlakcondensatoren).
De print met de buizen bevat de eigenlijke versterkertrappen, daarnaast heeft elke buis een aparte afvlakcondensator vlakbij.
Even passen of het allemaal een beetje uitkomt:
Afbeelding

Mwoehaa, gaat wel lukken. De ringkern is de eigenlijke trafo, die andere staat erbij omdat er twee extra trafo's in komen te zitten voor de uitgangen. Eentje voor de XLR/ DI out, en een voor twee parallelle uitgangen met jacks, alle uitgangen zijn gebalanceerd (maar als je een mono jack in de uitgang steekt, dan wordt ie ongebalanceerd, je hebt in ieder geval de keuze).
Die trafo's zijn trouwens wel echt een "long lead-time item" ondanks dat het een redelijk standaardtype is, krijg je zo maar vier weken levertijd (en daar komt de tijd voor verzending uit de US nog bij).

Nou de laatste print nog ontwerpen, met toonregeling en channel switching/ muting.

Door de werkzaamheden is het wel een beetje een puinhoop in't lab, toch eens opruimen:
Afbeelding
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Hé, een bekend gezicht.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ziet er goed uit die preamp. Ook mooi dat je gedacht hebt aan de gebalanceerde uitgangen. Heb je de preamp ergens op gebaseerd(bestaande preamp qua (print)layout)?
Moet je nog even vertellen over die tremelo: dat ding is echt niet te geloven hoe goed geluid daar uitkomt! (ik heb em ook op 12v geprobeerd; maar 9 volt vind ik mooier klinken) Het is geluid is super dik en maar toch heel tight en clean in het geluid (geen ruis niets!) nogmaals mijn complimenten jarno!
(kom je ook nog aan die buizenpedal toe denk je? heeft geen haast gewoon even nieuwschierig.)
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Wat is dan het verschil tussen de verschillende voltages die er in gaan? Hoog, laag, volume?
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Plaats reactie