Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

ziet er goed uit die schack en je pedalboard!
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Thanks! Die Schack was echt een koopje IMHO, er moet wel het een en ander aan gebeuren, maar ik heb er behoorlijk minder voor betaald dan ie voor op marktplaats stond. Voor hetzelfde geld kun je ook een MIM Jazz kopen, maar dan is dit toch wel wat luukser, ebben toets, listige halsbevestiging, mooie knoppies, hardhouten body (tis geen lichtgewicht).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Jarno schreef:
Bazz Lightyear schreef:Afbeelding

Afbeelding
Die FuzzFace klinkt toch nog steeds wel erg lekker, het schijnt wel dat ie nog beter klinkt met een passief instrument (ipv. met preamp/ actieve toonregeling erin), maar daar is een mod voor die ik er nog eens in moet klussen.
Ook een beetje jammer is dat er geen regelaar voor de mate van fuzz op zit, tis gewoon volle bak aan, of uit.

De Flipster is ook lekker, maar gebruik ik de laatste tijd erg weinig. Als ik op het marktplaatsgedeelte van het forum kijk, dan kan ik er toch nog 80 euro voor vragen, hmmmmmmm. :-)

Hoe bedoel je volledig aan / uit van de fuzz? Als je bedoeld dat de fuzz knop wat 'picky' is, kun je die vervangen door een reverse log potmeter. Anders de fuzz op volledig zetten (1k naar aarde) en 250k potmeter als input zetten. Werkt een stuk beter!
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Op die fuzzface zit geen "fuzz" knop alleen volume en toon, de 1k pot onderaan in het schema is bij mij een trimpot, dus niet van buitenaf instelbaar.
Nou is instelbaar zowiezo een relatief begrip bij zo'n fuzz, ik heb een tijdje geleden een woolly mammoth gemaakt, en het viel me op dat ondanks de vele knopjes er maar heel weinig echt lekkere geluiden inzitten.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Jarno schreef:En toen ik thuis de machinekamer open trok, bleek dat er al eens iemand aan geklust heeft, deze electronica lijkt me niet origineel.
Afbeelding
nou, die zit anders nog in de verpakking hoor
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

LOL, ja in EEN verpakking :-) Da's een kapotgeknipt zakje wat ik daar aantrof, daaronder zit nog een stukje uitgeknipt plastic, ziet er uit als verpakking van eau de toilet, of scheerschuim of zo. En daarbovenop ligt een stukje blik. Als Andy Schack z'n bassen zo aflevert.......
De electronica op zich ziet er nog wel aardig uit, net geetst en geboord en zelfs gelakt. Maar het bereik is veel te groot, dus een heel klein beetje draaien aan een potmeter en er zit meteen teveel laag of snerpend hoog in. Misschien bouw ik het wel in een preampje in of zo, of het gaat de ton in.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Mooi baske...
Er staat bolt on op de electr deksel, maar ik zie toch een NT of ingelijmde hals....? :shock:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

johnbob schreef:Mooi baske...
Er staat bolt on op de electr deksel, maar ik zie toch een NT of ingelijmde hals....? :shock:
Het is een halsbevestiging waar wij mechanici van smullen! Het is inderdaad een bolt-on, maar niet met schroeven direct door de body. Als je de halspickup eruit haalt, kun je met een speciaal inbussleuteltje SW 3mm een boutje loshalen. Daarna kun je, denk ik, de hals van een soort zwaluwstaart afschuiven. De hals heb ik er nog niet helemaal af gehad, maar hij zat wel wat los, dus ik heb het boutje vastgedraaid. Als ik hem eens helemaal uit elkaar haal zal ik er foto's van maken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Nou, gisteren vond ik een handleiding voor de originele Schack preamp, blijkt dat ie dus toch origineel is. Je kunt van zowel laag mid als hoog de frequentie instellen, da's wel erg luxe. De manier waarop het ingebouwd zit valt erg tegen, dat zou niet mogen op zo'n instrument. Ben nu toch wel aan't overwegen of ik hem origineel zal laten of toch zelf iets in elkaar klussen, ik kan in ieder geval de pre bewaren voor de volgende koper.
De bouwer (Schack) verkoopt nu Koi karpers, dus heel veel bassen komen er niet meer bij, wordt het misschien nog een verzamelaarsobject :-)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Gisteren heb ik de Viva Analog 360+ kit binnengekregen, dat wordt geen flauw project. Een enorme lel van een print, voor relatief weinig onderdelen, weirde layout, emmers jumpers nodig, "not for the faint of heart". D'r zijn ook nog een aantal gaten die niet geboord zijn, geen idee wat daar de redenatie achter is.
Afbeelding
De print.
Afbeelding
De layout.
Het vinden van de juiste onderdelen zal ook nog wel even kosten, er zitten bijvoorbeeld dikke radiale elco's in die platgelegd worden, en dus geen snap-in typen mogen zijn. Zo zitten er nog wel wat meer merkwaardigheden in, allemaal niet echt een probleem, maar niet iets voor beginners.

De handleiding die erbij zit ziet er wel goed uit, maar is wel erg grondig, om nu voor elk component een pagina toe te voegen waar het op de layout zit, mwah, da's niet zo nodig voor de doelgroep.

Ben wel heel erg benieuwd hoe ie gaat klinken, dus als ik even gelegenheid heb om de bout op te stoken zal ik er alvast eens wat componenten insteken. Nu nog even die 24mm PCB mounted pots zien te vinden.

De link naar de website van de maker van dit pedaal, je kunt het ook kant en klaar kopen (als je redelijk wat gespaard hebt :-) ).
https://www.lynx.net/~jc/pedals360.html
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Apart

Maar ja, t moet natuurlijk ook in zo'n pedaal passen. Ik heb de mijne in een rack gemount dus dan heb je meer plaats en zo.......
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Bernardduur schreef:Apart

Maar ja, t moet natuurlijk ook in zo'n pedaal passen. Ik heb de mijne in een rack gemount dus dan heb je meer plaats en zo.......
Tsja, apart is het wel, ik heb inmiddels met JC gemaild, en het is de bedoeling dat die pads niet geboord zijn, de jumpers soldeer je daar met een klont soldeer aan. Ziet er niet uit, IMHO, gewoon effe boren en fatsoenlijk solderen dus.
De print past trouwens in een DD size kastje, echt een lel van een ding, ik heb er een liggen voor een ander project.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Vandaag bezorgd (of tenminste, op tafel gelegd toen ik de Spruit aan het voeden was):
Afbeelding
Een boek over buizenpreamps, op het internet kun je hoofdstuk 1 downloaden, en dat zag er al zo goed uit dat ik maar meteen het boek gekocht heb. De ervaring leert dat dit soort publicaties meestal niet zo'n lang leven beschoren zijn, ondanks dat ze enorm veel info bevatten (zie "Stompbox Cookbook" en "Pickup Winding").
De plaatjes zijn van de "MS Paint" soort, maar dat stoort niet. Wat een enorm grondig boek! En naast dat er aandacht is voor de theorie, vertelt ie ook hoe teen en tander klinkt (terwijl de meeste publicaties over Hi-Fi gewoon een lage vervorming willen).
Afbeelding

Dus ondanks de kleine is er nog steeds tijd om wat in elkaar te flanzen wel veeeeeeeeeeel minder!

De recente projecten zijn, een koptelefoonversterkertje en ik heb gisterenavond een klein buizen preampje in elkaar geflanst met een buis die in een kist met buizen zat, die ik voor weinig op een rommelmarkt heb gekocht (het meeste van dat spul zijn dingen uit ouwe TV's waar je geen moer mee kunt, maar ik wilde uit de bak alleen wat audio buizen vissen. Maar dat mocht niet "je moet wel heel de bak kopen" (voor 2 euro), uhm, nou ja, doe maar dan :-) ).

Edit:
Hier kun je trouwens het boek kopen:
Lulu.COM
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Omdat ik vantevoren al het vermoeden had dat onze vakantie in Zeeland wel eens niet zo "spectaculair" zou kunnen zijn als door een regenwoud banjeren, wilde ik een basgitaar meenemen en een koptelefoonversterkertje bouwen. Ben nog op zoek naar zo'n Korg Pandora, maar eigenlijk vind ik die nog wat te duur. Dus, zelf een versterkertje gebouwd, op Headwize is een ontwerp te vinden van een heel erg simpel versterkertje, hiervan heb ik de "links" en "rechts" ingangen aan elkaar geknoopt. Het bakje is tijdens een "dumpster dive" actie boven water gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
En hier zie je de onderdelen (echt heel weinig), hij klinkt prima, maar is wel een beetje kritisch ten aanzien van de gebruikte opamp. Eigenlijk kunnen opamps niet echt voldoende stroom leveren aan zo'n koptelefoon (tenminste, niet als ie een beetje een lage impedantie heeft). De opamp die er nu inzit is nogal een luxe exemplaar (OPA2134).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Afbeelding
Laatst op de rommelmarkt een hele doos buizen gekocht voor 2 euro, een heleboel TV-troep waar je niks mee kunt, maar toch nog best wel wat kanshebbers. De buizen hierboven zijn wat er na de eerste schifting overbleef, ik heb ongeveer een emmer buizen weggepleurd waar de typeaanduiding niet meer van leesbaarwas, of die er erg ernstig uitzagen.
Hierboven zijn ze ook al wat geordend: links boven zijn ECF en PCF typen met zowel een triode als een penthode in een buisje, geen idee of ik daar wat mee kan. Daaronder een doos EF80's, die bieden nog wel mogelijkheden (kom ik later op terug). Daaronder dubbeltriodes, in deze hele partij zat maar een enkele ECC83, maar ECC81, 82 en 88 (waaronder een E88CC, special edition!) zaten er wel wat tussen. Dan nog een doos small signal penthodes EF86 en PF86 (E=6,3volt gloei, P=gloeistroom in serie o.i.d., verder dezelfde buis) EF85, EF184 etc etc. kan ook interessant zijn. Daar rechts een kist met weirdere shit, rare eindbuizen en buizen met zowel een triode als een eindpenthode (ECL82 t/m PCL805 en vanalles ertussenin), misschien nog eens een klein versterkertje bouwen (al die buizen zijn goed voor een versterkertje van 5-10watt of zo).
Maar die EF80's leek me wel wat, ik heb er ten slotte een doos vol van :-) .Vragen wat meer stroom dan een EF86, klinken wat strakker dan een triode (ECC83).
Dusss., op newtone had iemand dit schemaatje opgeduikeld:
https://www.tg-music.com/EF86.pdf
Die waardes kloppen niet voor een EF80 en de pinout is anders, maar meestal zijn buizen wel behoorlijk vergevingsgezind.
Afbeelding
Tadaaah! Het printje heb ik nog in mijn HTS tijd gemaakt, en is eigenlijk bedoeld voor een hifi buizenpreamp, maar hier paste zo mooi een PCB socket op :-)
De gloeispanning heb ik gemaakt met een driepoot regelaar, wel een hele dikke, hier heb ik er een aantal uit ouwe printplaten gesoldeerd en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik er een probeer. Ze kunnen 7,5 ampere leveren, en bij conrad kosten ze 25euro per stuk :-)
Het hele spul zit nu aangesloten op een labvoeding en draait op ongeveer 30 volt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie