Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

meestal is dat meen ik de headroom, oftewel hoe snel het signaal gaat oversturen
geloof ik

ziet er trouwens goed uit Jarno!
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Meer headroom idd. maar het zou best kunnen dat de klank veranderd met wat meer volten, moeilijk te zeggen. Gain blijft in ieder geval hetzelfde, je zou nog wat minder ruis kunnen bereiken door gebruik te maken van de extra headroom, maar dan moet je het pedaal echt aan gaan passen op een bepaald voltage.
Aan dat buizenpedaal wordt ook gewerkt, daar had ik eigenlijk wel even een foto van kunnen maken, komt er in ieder geval op neer dat er nog te weinig gain inzit, dus er moet een buisje bij, geen probleem.

Deze buizenpreamp voor Peter is een heel standaard schema zoals je het in een hoop versterkers tegenkomt (Fenders, Alembic F2b), met wat toeters en bellen. De toonregeling is wat uitgebreid, en kanaal B heeft een extra gain-stage voor wat oversturing, en een blend om toch laag te behouden.
Achteraan zit dan wel nog een extra trap om de twee uitgangstrafo's (voor DI en outputs) aan te sturen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

wat houdt die meer headroom nou eigenlijk precies in dan?
over het algemeen dus
Peter

Bericht door Peter »

Jarno schreef:Nog weinig tijd gehad om na te denken over een printlayout voor de shortscale, druk bezig geweest met de tremolo voor Bart en de buizenpreamp van Peter.
Van die laatste zijn drie printen klaar:
Afbeelding
Sieht gut aus, Jarno! Ik wist al dat dit in goede handen zou zijn bij je. Ik ben retebenieuwd. 8)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dank u dank u, vorige week nog buisjes binnengekregen (de ECC832's), en daarnaast bevestiging gekregen van de transformatorclub dat de spullen verstuurd zijn (da's al na een week of twee ipv. vier). Dus da's ook mooi, eens aanstalten gaan maken met het bestellen van de frontplaat, hoewel dat kennelijk redelijk vlotjes gaat.

Ben heel benieuwd hoe ie gaat klinken, het cleane kanaal is redelijk voorspelbaar (omdat ik er daar al een aantal van heb gemaakt), en dat komt zeker goed. Ben wel benieuwd hoe het allemaal gaat lukken met signaalniveaus, dat ie niet veel te hard of veel te zacht signaal levert, en je maar een heel klein stukje van de volumeregelaar kan gebruiken. Allemaal op te lossen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Peter

Bericht door Peter »

Goed bezig Jarno, goed bezig! :clap: Rustig aan hoor, kwaliteit laat zich niet haasten. :wink:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Hvitekrist schreef:wat houdt die meer headroom nou eigenlijk precies in dan?
over het algemeen dus
Deze had ik niet gezien Gerwin, excuus. Headroom is hoeveel harder een signaal kan gaan voordat het signaal geclipt wordt.

Stel dat je een effectpedaal bouwt, en je gebruikt een 9v batterij, dan wordt er eerst het nulniveau of stationair toerental op 4,5 volt gelegd (omdat het signaal zowel naar positief als naar negatief moet kunnen gaan), dan kun je dus in theorie van het nieuwe nulniveau van -4,5volt naar +4,5volt met het signaal (in de praktijk gaan er wat volten af). Als je bas een gemiddeld signaal afgeeft van -1volt naar +1volt (klopt ongeveer wel) dan heb je dus aan elke kant 3,5 volt headroom. Stel dat je nou twee batterijen gebruikt, en je verlegd het nulpunt naar 9volt, dan heb je ineens 8volt headroom aan elke kant. Da's een hoop.
De truuk is echter wel dat je nulpunt meeschuift met die extra batterijspanning, bij opampschakelingen gaat dit meestal automatisch en die hebben dus profijt bij meer batterijen, maar schakelingen met transistoren worden er niet automatisch gelukkig van.

Vandaag trouwens mijn nieuwe bas opgehaald bij de gitaarbouwer, morgen zal ik even wat foto's maken, maar het ziet er geweldig uit! De electronica is nog niet helemaal af (doe ik zelf uiteraard) maar ik heb nu de elementen gewoon even aan de jackconnector gesoldeerd, klinkt super!
Het zal nog wel even zoeken zijn naar een goeie set snaren, nu zitten er d'Addarios op en da's niet mijn merk, daarnaast is de C snaar een gitaarsnaar en die is net een haartje te dun (0.32, mag wel 0.36 of zo zijn, denk ik).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Jarno schreef:
Hvitekrist schreef:wat houdt die meer headroom nou eigenlijk precies in dan?
over het algemeen dus
Deze had ik niet gezien Gerwin, excuus. Headroom is hoeveel harder een signaal kan gaan voordat het signaal geclipt wordt.

Stel dat je een effectpedaal bouwt, en je gebruikt een 9v batterij, dan wordt er eerst het nulniveau of stationair toerental op 4,5 volt gelegd (omdat het signaal zowel naar positief als naar negatief moet kunnen gaan), dan kun je dus in theorie van het nieuwe nulniveau van -4,5volt naar +4,5volt met het signaal (in de praktijk gaan er wat volten af). Als je bas een gemiddeld signaal afgeeft van -1volt naar +1volt (klopt ongeveer wel) dan heb je dus aan elke kant 3,5 volt headroom. Stel dat je nou twee batterijen gebruikt, en je verlegd het nulpunt naar 9volt, dan heb je ineens 8volt headroom aan elke kant. Da's een hoop.
De truuk is echter wel dat je nulpunt meeschuift met die extra batterijspanning, bij opampschakelingen gaat dit meestal automatisch en die hebben dus profijt bij meer batterijen, maar schakelingen met transistoren worden er niet automatisch gelukkig van.
Verhelderend, bedankt :yes:
Brassmaster is trouwens af, zometeen een nieuwe post in mijn topic :P
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Jarno's LF lab - Foto's van de nieuwe aanwinst -

Bericht door Jarno »

Gisterenavond bij de gitaarbouwer de clarkige vijfsnaarshortscale opgehaald, en meteen de pickups even aan een jack connector gesoldeerd. Klinkt echt super, de hals is iets dikker geworden dan in eerste instantie gepland (omdat de toets wat dikker was, en je wil niet dat de halspen aan de achterkant tevoorschijn komt), maar zeker niet storend. De klank wordt er m.i. alleen maar beter van, hij klinkt enorm strak, volgens mij merk je ook wel dat de toets cocobolo is. De klank is feller dan bij palissander (rosewood, vind ik zelf een beetje duf klinken), maar vetter dan bij ebben (wat ik op mijn Schack teveel vind knetteren).
Nu de electronica nog, gisteren de laatste onderdelen binnengekregen van Banzai.
Pics (or it didn't happen):
Afbeelding
Afbeelding

Aan de achterkant, halverwege de hals, zit een plekje in het esdoorn da's wel jammer, zat in het hout, de gitaarbouwer heeft dat nog wel wat lichter gekregen, maar weg is het zeker niet. Kan verder geen kwaad en ik vind het niet storend, het blijft hout=natuurproduct.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Peter

Bericht door Peter »

Wow, dat ziet er strak uit Jarno! 8) Welke houtsoorten zijn er nog meer gebruikt?
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Gave bass jarno, ben benieuwd naar het geluid straks met de preamp ook.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dank u, dank u

De top is quilted maple (gekocht bij guitarsupplies.nl), de achterkant van de body is noten (lokale hardhoutboer), de hals bestaat uit twee stroken esdoorn aan de buitenkant (lokale hardhoutboer), twee stroken purperhart (af.nl) en een strook mahonie (lokale hardhoutboer). De toets is cocobolo, gekocht bij LMII.com (voor een appel en een ei).

De preamp vlot al aardig:
Achterkaant
Afbeelding

De voorkant
Afbeelding
"Iets" uitgebreider dan de meeste aftermarket dingetjes. De potmeters nemen wel een berg ruimte in, ik heb ze nu met dik draad aan de print gemaakt, maar er moet nog wel wat flexibiliteit inzitten die gaten zitten misschien net niet op hun plaats.
Een ander ding is dat de gitaarbouwer de top niet lokaal dunner heeft gemaakt (zoals wel afgesproken), dus ik ben benieuwd of ik ze uberhaupt gemonteerd krijg. Het gat voor de jack heb ik wat verder uit moeten vijlen om genoeg schroefdraad aan de bovenkant te hebben om de moer er op te draaien. Een beetje een eigenwijze donder is het wel.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Peter

Bericht door Peter »

Mooi, wat een pre-amp. Wat zijn de functies? Ziet er een Q-achtig filter in?

Jammer idd dat de top te dik is gebleven, kon idd wel eens krap worden met short-shafts. :?
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Gaaf ook jouw logo op die printplaat!
Beetje slordig van die bouwer, hij weet hoelang de stelen van de knoppen zijn. Breng je em bij em terug? (zou het risico niet nemen zonder dat je goede frees hebt; knalt zo door de top heen)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Da's inderdaad een preamp met Q functie, een filter met Q voor iedere pickup. Daarna een blend (hoewel er nu nog een potmeter inzit zonder centerclick), en mastervolume. Voor elk filter zit een buffer met een paar transistoren.
Aan die switchcraft jacks zit na het stuk met de schroefdraad een borst, ik heb het gat zo uitgevijld dat die borst in de top valt. Misschien (hopelijk) kan ik hetzelfde doen voor die potmeters.

Ja, zoals gezegd is het nogal een eigenwijze donder, ik heb overwogen om hem terug te brengen, maar ik probeer het eerst zelf even, met die jack output ging dat wel.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie