Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Jarno schreef:Deze preamp heb ik al een aantal keer eerder gebouwd maar dan altijd met een "modern" IC, met het officiele "ouwerwetse" IC lijkt ie toch rauwer te klinken, meer zoals het een Stingray betaamt.
Afbeelding
Heb er wel fatsoenlijke condensatoren voor gebruikt (film caps, Panasonic FC elco's en zilvermica), in tegenstelling tot het origineel.

Het bijzondere van het originele IC is dat ie heeeeeeeeel weinig stroom verbruikt:
Afbeelding
40 micro ampere, een nieuwe 9v batterij zal ongeveer 16000 uur meegaan!
Hmm, dat ziet er goed uit. In eerste instantie dacht ik een apart batterijvak te laten frezen in mijn OLP maar als de batterij toch zolang meegaat, dan stop ik hem gewoon onder de slagplaat. :yes:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Hvitekrist schreef:
Jarno schreef:Overigens heb ik nog een PCBtje van die Stingray pre, dus als iemand interesse heeft --> PB
Hoeveel bands is dat eigenlijk?
Treble en Bass ofzo?
Da's inderdaad twee bands, maar Bass is alleen boost, Treble is wel boost en cut. PCB is overigens verkocht aan d'n Haico, maar ik kan er nog wel een voor je etsen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Haico

Bericht door Haico »

Jarno schreef:Afbeelding
Wat zijn die apparaten achter de preamp?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Da's een van de andere projecten :mrgreen:
Heb laatst een Soundcraft Delta (AVE) 16 input tafel gekocht, voor weinagh (135 euro), d'r zat geen voeding bij, dus die ben ik nu aan het maken. Verder was die mengtafel enorm smerig, koekkruimels, snot, haren, stof etc.etc. dus alle inputs eruit getrokken en de boel uitgezogen. Als de voeding af is, gaan die modules 1 voor 1 weer terug in het frame, als er dan problemen ontstaan zie ik meteen aan welke module het ligt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Haico

Bericht door Haico »

Ah, het zijn "broodjes". Soundcraft Delta... erg lekker hoor! Vet project. 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Yes :thumbsup:
Neemt wel "een beetje" meer ruimte in als gepland, op de foto zag ie er niet zo groot uit. Nou ja, ga de zaag zetten in mijn werkbank, ligt toch altijd vol met kl*rezooi.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Haico

Bericht door Haico »

Je kan de broodjes ook in 19" behuizingen hangen en verkopen als losse preamps. Ze zijn namelijk best lekker en stil, die Delta preamps. :D
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

In het begin heb ik dat wel overwogen, maar het was me eigenlijk begonnen om een mengtafeltje (heb inmiddels een drumdoos, een Nord Modular, een Technics WSA synth, en de modular in aanbouw) dus om nou deze meteen te gutten.
Het is wel een speciale versie, er liggen printplaten met VCA's (voltage controlled amplifiers) op de bodem, hiermee kun je de kanalen ook vanop afstand bedienen. Dus dan kan de geluidsman de mix maken, en dan kan de regie kamer op afstand kanalen open en dicht zetten, tres cool.
Die VCA's zijn van THAT (THAT2155 volgens mij) en die IC's kosten varierend van 3-8 euro per stuk, zitten er 32 in of zo, dus ik heb wel overwogen om heel dat stuk eruit te rukken en te verpatsen. Maar ja, dan is ie toch niet meer helemaal in originele toestand (nou zit er zodadelijk natuurlijk wel een andere voeding bij).

Eerst maar eens kijken of ie het uberhaupt doet, als er wat teveel gare faders e.d. inzitten zou ik hem altijd nog kunnen opdelen. Want als je die faders moet gaan vervangen dan gaat het wel echt in de papieren lopen. Nou zitten er wel profi exemplaren in, dus misschien valt het mee (famous last words).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Fotooke:
Afbeelding

Ranzigheid:
Afbeelding
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Haico

Bericht door Haico »

Te gek project weer!

Maar nu hou ik sowieso van oude Soundcraft tafeltjes... :)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dusssss, wordt een terugkerend thema, eens in de paar maanden hier posten...
Niet stilgezeten ondertussen, een BGF zuiderbuurman vroeg naar de opvolger van de Flipster, de RunOffGroove Ginger. Ben eens gaan kijken, en da's volgens mij best een leuk pedaal.
D'r is ook al een PCB layout van, maar dan moet je de potmeters allemaal los bedraden, en daar heb ik zoooon hekel aan. Dus, effe gauw zelf een layout in elkaar geflanst met PC-mount pots:
Afbeelding

Straks eens even etsen en kijken wat ie doet.

Hier wat meer info over het ding (incl. soundclips):
RoG Ginger
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Is een leuk ding!!! Vond hem beter klinken dan de Flipster zeker een stuk minder ruis, makkelijker in te stellen en net een wat zoetere toon......
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Inmiddels layoutje geetst, bestuukt en getest, maar het selecteren van de fets blijft heel belangrijk. Heb er nu gewoon wat ingeplempt, maar het is de bedoeling dat je ze selecteert op zgn. pinch off voltage. Hierdoor heb je het maximale dynamische bereik. Wat ook niet helpt is dat ik hem op 12v heb gebruikt, hierdoor heb je wat teveel gain en begint ie wat te snel met vervormen. Dus, nog een beetje verder klussen om te optimaliseren.

Wil er eigenlijk ook 1 maken met hele andere fets erin, die een veel hogere pinch off voltage hebben, hierdoor krijg je een veel groter dynamisch bereik, meer zoals een echte buizenversterker. Het nadeel van die fets is echter dat er veel meer stroom loopt, batteriebetrieb is uitgesloten (denk dat je uitkomt op 100-150mA, maar zou ook wat meer kunnen zijn, batterijtje in een uur of vier leeg.

Ondertussen heb ik ook een catalinbread SFT kloon weer eens tevoorschijn gehaald, die heb ik lang lang lang geleden eens geetst en bestuukt maar nooit voorzien van pots en getest, eigenlijk verwacht ik daar ook best veel van (gezien hoe het schema eruit ziet).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
denblomme
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 apr 2010, 19:17

Bericht door denblomme »

=) Ik ben zeer benieuwd!
zijn de FETs op het schema niet meer te vinden?
Greetz
https://vi.be/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/poachersofmen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Jawel hoor, die fets zijn nog prima te vinden, maar fets in het algemeen hebben nogal wat variatie. Om het pedaal zo goed mogelijk te laten werken moet je er dan een hele bups kopen en exemplaren met bepaalde waardes eruit selecteren, "gouden" exemplaren als het ware. in plaats daarvan kun je een ander type kiezen die het zowiezo beter doet, maar als nadeel heeft meer stroom te verbruiken en die heeft ook wat minder gain.
De wet van behoud van ellende blijft van toepassing. :D
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie