Geert: WRB P-pass (Side step: voor Hvitekrist )

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22942
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

FF gegoogled. Zijn deze knoppen (klikbaar plaatje):

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik heb een leuk stukje uitleg gevonden op www.guitarelectronics.com. Dezelfde website heeft ook een leuke verzameling wiring diagrams.

De gevonde uitleg:

What are the differences between coil tap, series/parallel & reverse phase?
With a single 4 wire humbucker, there are six possible modes.
1. Series-In Phase This is the standard humbucker wiring. Maximum power output with strong bass and smooth attack. (hum canceling)
2. Single Coil (South) Just the South coil of the pickup alone. Good traditional single coil tone with a sharper attack. (not hum canceling) Use in combination (series or parallel) humbucker in "North coil mode" or a standard single coil (north) for a hum canceling Strat/ P.R.S. style tone.
3. Single Coil (North) Just north coil of the pickup alone. Almost the same tone as the south coil but slightly different due to its different position. (not hum canceling) Use in combination (series or parallel) with another humbucker in "South coil mode" or a standard single coil (South) for a hum canceling Strat/P.R.S. style of tone.
4. Parallel-In Phase Great single coil style tone with no hum. Best option for clean, bright tone without the noise of standard single coil wiring. Strong treble with crisp attack but lower power output. (hum canceling)
5. Series-Out of Phase Thin "phased" sound with good power. Great for funk. (not hum canceling)
6. Parallel-Out of Phase Thinner "phased" sound with low power. (not hum canceling)
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik denk dan toch twee switches te pakken. Dan kan ik bijv een pup serieel zetten en een pup singel als ik dat zou willen.
Als bonus ben ik dan nog goedkoper uit ook.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Je kunt bijvoorbeeld 2 switches doen; elk on-on-on, dan heb je 3 drie standen per element: serie/single/parallel. Voor fase heb je een extra switch (on-on) nodig.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik ben al aan het spelen met fotosoep om te kijken waar ik ze dan wil hebben. :P

iig
Twee mini switches voor serieel/paralel/singel.
Een togle voor element selctie
Stacked knob voor volume/volume


Ik was van plan voor toon een knop te nemen voor beide pups, maar dan moet dat het wel esthetisch kloppen.
Misschien dat ik toch kies voor een tone per pup mbv stacked pots of nog een ander goed idee krijg voor de extra pot.
Kan altijd nog ervoor kiezen iets te maken waardoor de knobs er op beide posities hetzelfde uitzien, maar alleen op de volume kant werken als stacked.

Ik heb ontdekt dat er in '62 al een jazz bass was met stacked pots. Dat nam het gevoel dat dit te modern zou zijn meteen weg.

De Fase switch doe zet ik er niet op. Voor funk pak ik de 78 jazz.

Nu kwam ik in mijn zoektocht naar wiring diagrams de term Coil-tap vaak tegen. Het zou de manier zijn om een humbucker singel coil te gebruiken. Maar is dit hetzelfde als singel coil schakelen of werkt coil tapping weer anders? Ik heb er al een paar dingen over gelezen, maar het wordt me niet duidelijk.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Huidige control plannen brengen wel wat esthetische problemen met zich mee :(

Afbeelding
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Terwijl ik de elektronica issues even laat bezinken, wat verschillende plaatjes met witte g*t*r*n. Laat je niet afleiden door de overkill aan snaren. Het gaat om kleuren

Olympic en vintage
Afbeelding

3x Olympic
Afbeelding

2x Olymic, 1x vintage
Afbeelding

Vintage, wat afleiding zonder relevantie en een Olympic
Afbeelding

Een hele collectie wit
Afbeelding
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Wat voorbeelden van de Warmoth versies van Vintage white en Olympic white.

Warmoth Vintage White
Afbeelding

Warmoth Olympic White
Afbeelding
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Ik zou olympic white doen..
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Omdat ik wil dat het er met all knobs en switches nog steeds gaaf uitziet heb ik wat zitten stoeien met de posities.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding

Ik kom er gewoon niet uit. :nono:
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

En als je:
- De elementenswitch vervangen voor een miniswitch (evt) en dan tussen de knoppen plaatsen
- De twee miniswitches op de plek zetten waar nu de elementenswitch staat
:?:
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik heb ze nog niet kunnen vinden, maar het zou echt tegek zijn als ik een stacked tonepot/4pdt switch zou kunnen vinden.
Geen idee of zo iets uberhoupt bestaat.

Ik weet dat Dimarzio een tone/vol pot heeft in 250k of 500k met een geïntegreerde dpdt push/pull switch heeft. Ik denk alleen niet dat ik daarmee twee pups kan schakelen. Daarnaast zou een rotary switch met een tone pot echt helemaal het gaafste zijn.
Dat zou de optie geven voor geen switch meer voor of parralel/serieel of element selectie en dan twee stacked knobs. Blijft er een switch over.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Het enige wat ik effe kan vinden is
Stacked met DPDT
Afbeelding

of
Single met 4PDT
Afbeelding
Jack

Bericht door Jack »

Het is niet moeilijk Geert.

Deze in OW...

Afbeelding

problem solved..
Peter

Bericht door Peter »

Mee eens!

Twee stacked knob met DPDT klinkt als een ideale oplossing. Mar zou je hiermee én series/parallel én coils split kunnen doen? Tijd dat Haico oid zich hier eens tegenaan gaat bemoeien voor wat handige tips. :wink:
Plaats reactie