Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Jay2U schreef:Elke goede, moderne kunststof condensator moet het frequentiebereik van een bas zondermeer aankunnen. Eventuele inductie door de bouwwijze is in het basbereik van geen belang. De waarde van die condensator wordt mede bepaald door de impedantie van de potmeters en de eigenschappen van het element, zoals Ohmse impedantie en reactantie. Ik heb de 22 nF condensator in m'n G&L L2000 overigens vervangen door een 220 nF exemplaar. Dit geeft me heel wat meer bereik op de toonpot. Zo kan ik van een volledig spectrum terugregelen naar zo'n Motown-achtig basgeluid. Condensatoren kosten geen ruk, dus een handje vol vanaf 22 nF tot 470 nF kan geen kwaad. Gewoon insolderen en kijken wat het best bevalt.

Voor de duidelijkheid: 0,022 uF = 22 nF en 0,22 uF = 220 nF.
You ve lost me . :?
De pots die er nu inzitten zijn 500k ( alle 3 ) .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Monkeybassines schreef:Thanks voor de uitleg . Als ik het goed begrijp , is er niet echt een voordeel om orange drops te nemen .
Heb een goedkoop basje gescoord waar ik de pots moet vervangen en wou het in een keer goed doen . Orange Drops zijn toch wel beter dan die minuscule groene dingetjes die erin steken ? Of ook niet .
Kleine condensatortjes kunnen ook goed zijn, maar lopen wat gemakkelijker schade op met het solderen, omdat ze minder thermische massa hebben en meestal wat minder goed zijn afgedicht. Die oranje condensatoren, van Siemens als ik het goed heb, zitten mechanisch gewoon heel goed in elkaar. Het verschil in afmeting zit 'm in de maximale spanning die ze kunnen verdragen en in de fabricagemethode.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Monkeybassines schreef:You ve lost me . :?
De pots die er nu inzitten zijn 500k ( alle 3 ) .
:?: Ik bedoel eigenlijk met veel technische omhaal te zeggen dat het type condensator voor 'n bas niet zo heel relevant is, maar de waarde (de capaciteit) wel. Die wordt uitgedrukt in Farad. 1 uF (micro Farad) is één miljoenste Farad. 1 nF (nano Farad) is één miljardste Farad. Ik zou er echt meteen een aantal kopen in het bereik van 22 nF tot 470 nF en er lekker mee experimenteren. :wink:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Zal mij volgende week eens een verzameling condensatoren gaan kopen , en een beetje experimenteren .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Mein farad zurück?
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Jay2U schreef:
Monkeybassines schreef:You ve lost me . :?
De pots die er nu inzitten zijn 500k ( alle 3 ) .
:?: Ik bedoel eigenlijk met veel technische omhaal te zeggen dat het type condensator voor 'n bas niet zo heel relevant is, maar de waarde (de capaciteit) wel. Die wordt uitgedrukt in Farad. 1 uF (micro Farad) is één miljoenste Farad. 1 nF (nano Farad) is één miljardste Farad. Ik zou er echt meteen een aantal kopen in het bereik van 22 nF tot 470 nF en er lekker mee experimenteren. :wink:
Het soort condensator maakt zeker ook uit! Maar het auditieve verschil is alleen te horen tussen de extremen. Een ceramische condensator klinkt voor mij het minst...... uit onderzoek (dat ik zo snel effe niet kan vinden) is ook duidelijk te zien dat ceramische condensatoren zelfs al in een low pass filter anders reageert dan een film condensator. Verschillen tussen film condensatoren zijn bijna niet te horen........
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Bernardduur schreef:Het soort condensator maakt zeker ook uit! Maar het auditieve verschil is alleen te horen tussen de extremen. Een ceramische condensator klinkt voor mij het minst...... uit onderzoek (dat ik zo snel effe niet kan vinden) is ook duidelijk te zien dat ceramische condensatoren zelfs al in een low pass filter anders reageert dan een film condensator. Verschillen tussen film condensatoren zijn bijna niet te horen........
Keramische condensatoren hebben een ietwat piëzo-elektrisch effect. Zo'n condensator is in enige mate gevoelig voor mechanische trilling (microfonisch). Bij toenemend DC spanningsverschil neemt de capaciteit ook wat af. Voorts is de temperatuurafhankelijkheid van de keramische variant meestal wat hoger dan die van een goede filmcondensator. Theoretisch is een filmcondensator inderdaad de beste keuze. Of we bij een bas verschil gaan horen, laat ik lekker in het midden. :mrgreen:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Ik ben bezig met mijn oude jazzbass fretless te maken. Nu heb ik ze al ontfret, en een van de dagen ga ik nog houtopvuller halen.

Maar mijn vraag is vooral: Wat voor product gebruikt ik best om mijn (rosewood) fretboard mee te behandelen? Ik heb online al verschillende dingen tegen gekomen zoals epoxy en lemon oil. Wat kan er nog? Wat kan ik in een normale winkel vinden? En wat zijn de verschillen?

Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Epoxy en lemon oil zijn heel verschillende producten. Epoxy brengt een harde kunststof laag aan op de toets. Lemon oil trekt in het hout. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Een glasharde, gladde toets, of een goed onderhouden houten toets?
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Daar ben ik nog niet helemaal uit.. :lol: Maar ik denk dat mijn voorkeur qua gevoel naar lemon oil dan gaat.
Wat is het verschil in geluid?

Verder zag ik ook nog dat Fender vaak een urethaan laag op het fretboard doet, iemand een idee wat dat juist is?
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Ik denk niet dat het verschil in geluid bepalend zal zijn voor de keuze tussen wel of geen epoxy-afwerking. Een hard laagje op de hals zou de toon iets naar het midden kunnen doen verschuiven, terwijl onbewerkt hout wat warmer zou kunnen klinken. Ik denk dat het klankverschil minimaal zal zijn. Andere elementen en/of een andere hoogte-afstelling hebben waarschijnlijk meer effect.

Een harde laag epoxy komt de slijtvasthed ten goede. Een en ander hangt af van de snarenkeuze en natuurlijk de speelstijl. Zelf zou ik voor een 'kale' toets gaan, omdat ik dat een prettiger gevoel vind. Er zijn overigens wat filmpjes op YouTube te vinden m.b.t. het behandelen van de toets met epoxy.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Mocht dat nog niet duidelijk zijn: als je Rotosounds of andere "grof schuurpapier"-snaren wil gebruiken, en graag bends maakt, dan lijkt epoxy of een andere harde vernis me geen luxe...
Als je flats of tapewounds gaat monteren, dan kan je met olie volstaan lijkt me.
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Het gaan flats worden, of misschien half rounds..
Morgen eens langs keymusic passeren voor zo'n flesje lemon oil.

Vandaag nog de fretlines met kneedbaar hout opgevuld en alles afgeschuurd, einde van de week nog een uitsparing frezen in de body voor de Dimarzio Model One pick up die er in komt.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

"Half rounds" gaan ook aan je toets vreten, misschien wat minder dan rounds, maar toch... Er zitten immers ook groeven in.
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Dat "vreten" wordt erg overdreven, ik heb mijn Westone thunder 1 een jaar of 25 geleden ontdaan van frets en de toets alleen maar in de olie gezet, heb er altijd roundwounds op gehad een jaar of drie geleden heb ik een keer de toets opnieuw gevlakt maar toen ik daar mee bezig was viel de slijtage uiteindelijk heel erg mee, niet echt ingesleten groeven van de snaren maar meer gepolijst hout door de toppen van de snaren.

Ik zie ditzelfde effect ook bij mijn fretless met RVS toets welke echt niet zal slijten door de snaren, en ook op mijn Warwick 6 snaar met ebben toets van 1,5 maand oud zijn die plekken al zichtbaar.

Ik heb in die tijd dat ik die Westone vlakte ook een van mijn Squier Jazz Bass VM's fretloos gemaakt, ook hier zie ik al die ogenschijnlijke groeven maar als ik kijk met een vergrootglas naar deze plekken dan ziet het er uit als meer glimmend hout t.o.v. de omgeving, geen groeven.

Het valt of staat vooral met je speelstijl, geen bends doen maar gewoon een vibrato in de lengte richting van de snaar, en niet knijpen in de hals tot je kramp krijgt in je handen, een lichte touch en ontspannen spelen is alles wat je nodig hebt (ook voor gefret spel trouwens).

Ik heb overal roundwounds op zitten ik vind het dode geluid van flatwounds vreselijk.
Plaats reactie