Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Filters en SMD is altijd feest...staat al snel ergens wat te oscilleren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

viersnaar schreef:Ik vraag me af: hoe ver zou je komen als je zelf een 'Wal'-achtige zou willen [laten] bouwen?
De body en neck lijken me goed na te maken, de elektronica zal vast ook wel een of andere electronica-wizzard kunnen kopiëren.
Stemmechanieken en hardware is ook aan te komen.
Alleen de elementen en de brug lijken mij erg lastig.
Of denk ik dan te simpel?
Enkele jaren geleden heeft er toch eens een forumlid zelf een kopie van zijn Wal gebouwd ? Eens terugzoeken in het DHZ topic ...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Ahja: Forumlid Pushifier heeft ook zelf een wal-achtige gebouwd.
Gek hoe zo'n 'standaard' brug ineens heel vreemd uit ziet op een wal-achtige body-shape.
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Komtie weer over die pots en caps

Bericht door Drakeskullnl »

Goed, even snel een dubbelcheck voor de onderdelen van dat knutsel P basje:

CTS 250K pot log voor de volume
CTS 250k pot lin voor de tone

Nu alleen nog die Orange drop... het wordt zoiezo de #715P .047mf, maar maakt het voltage nog uit (ik ziet ze in 200, 400 en 600V)? cq, wat zou men adviseren qua waarde?
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Spanning kies je het makkelijkst door te kijken naar hoeveel ervan over die condensator komt te staan; nagenoeg niets :) Dus de laagste waarde is prima.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Bericht door Drakeskullnl »

Thanks voor de snelle reactie. Nu hopen dat guitar-parts beetje snel levert. Draadje van t knutsel werk volgt nog
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20323
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Vergeet de draad en output niet!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

viersnaar schreef:Ik vraag me af: hoe ver zou je komen als je zelf een 'Wal'-achtige zou willen [laten] bouwen?
De body en neck lijken me goed na te maken, de elektronica zal vast ook wel een of andere electronica-wizzard kunnen kopiëren.
Stemmechanieken en hardware is ook aan te komen.
Alleen de elementen en de brug lijken mij erg lastig.
Of denk ik dan te simpel?
Ik ben ook al plannen an het maken om zoiets te maken, ben wat research aan het doen hoe ik dat soort elementen zelf kan wikkelen. Er zijn al wat voorbeelden te vinden van mensen die dat gedaan hebben.
Ik heb helaas nog geen schematics kunnen vinden van de electronica. En geen geld om er zelf een te kopen om het te tracen. Misschien kunnen we er een lenen van een van de Wal eigenaren hier op het forum :D
Jarno schreef:Die elementen worden door iemand in de US gekloond.
SGD Luthery volgens mij, maar David Schwab heeft niet zo'n goed track record als het gaat om het leveren van spullen waarvoor betaald is......

Preamp is nog wel even wat werk, denk ik, zeker als je ook die gebalaceerde output wil. Allemaal niet zo moeilijk te maken, maar het moet klein, anders past het niet in een basgitaar.
Ik ben in ieder geval wel bezig aan een soort Alembic preamp met twee filters (regelbare frequentie en Q). Die heb ik gedaan met SMD en is dus klein (maar doet nog niet helemaal wat ie moet doen :? ).
SGD heeft inderdaad niet zo'n goede naam meer op Talkbass, hij is er ook verbannen nadat het een grote puinhoop is geworden met leveringen en gedrag op het forum. Erg jammer, hij was ook bezig met een prototype van de electronica (maar daarna weer ruzie gekregen met degene die dat samen met hem deed...) anders had ik ook wat spul bij hem besteld. Ondertussen een ACG filter preamp o pde kop getikt die wat betreft sound in de buurt moet komen.
viersnaar schreef:Ahja: Forumlid Pushifier heeft ook zelf een wal-achtige gebouwd.
Gek hoe zo'n 'standaard' brug ineens heel vreemd uit ziet op een wal-achtige body-shape.
Oeh, mooi, Daar staan nog wel wat tips in voor de elementen :worship:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Is er een gratis of goedkoop teken/knip/plak programma wat goed geschikt is voor het tekenen van basgitaren of het verknippen en plakken van basgitaarfoto's? Ik maak nu gebruik van Paint :oops: bij het samenstellen van ideetjes voor de layout.

Het moet wel simpel en basic zijn :lol:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je zou GIMP kunnen proberen..dat is bijna zo uitgebreid als Photoshop trouwens, dus misschien iets teveel van het goede.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Erikx schreef:Het moet wel simpel en basic zijn :lol:
Papier, potlood, gum en een liniaal! Simpeler kan niet.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Wel:

Knip & plak = schaar & lijm
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Rieno schreef:Je zou GIMP kunnen proberen..dat is bijna zo uitgebreid als Photoshop trouwens, dus misschien iets teveel van het goede.
Afbeelding
Die naam geeft me een nogal onprettige associatie.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4852
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Niet "een gimp".....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Peachabell schreef:
Rieno schreef:Je zou GIMP kunnen proberen..dat is bijna zo uitgebreid als Photoshop trouwens, dus misschien iets teveel van het goede.
Afbeelding
Die naam geeft me een nogal onprettige associatie.
:worship:
Plaats reactie