Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Snaar rammelt in brug: tapered type toepassen?

Bericht door Ken »

Erelid schreef:Staan de stelschroefjes voor de intonatie (hoe heten die dingen?..) wel allemaal onder spanning? Soms komt zo'n schroefje wat los zonder dat meteen het zadel opschuift. Gaat lekker rammelen.. Kunnen ze alle 4 zijn. Of 1 van de veertjes die te veel ruimte heeft.
Ga ik checken, goeie tip!
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door nusti »

Ik ga een P-j 5-snaar bouwen. Ik heb de pickup van een american precision 5-string. Ik wil een freestemplate maken, maar zou graag willen weten hoe groot de overlap is van de de twee elementen, ervan uitgaand dat dat voor een 4 hetzelfde is als een 5 snaar.
Dus de afstand aangegeven met 1 is de overlap die ik bedoel, de afstand aangegeven met 2 is er volgens mij niet, klopt het dat de pickups tegen elkaar aanzitten?
Alvast bedankt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

uiteindelijk gaat het erom dat de snaar overal precies tussen de pooltjes door loopt. Dus als je snaarafstand overal gelijk Is (wat als het goed is wel de bedoeling is), is de afstand tussen het laatste pooltje van pickup 1 tot het eerste pooltje van pickup 2 hetzelfde als de afstand tussen de pooltjes op één pickup. Aan de hand daarvan kan je dan uitrekenen hoe groot de overlap is.

Hoop dat het een beetje duidelijk is...
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door anavrin »

Oftewel: het meest rechtse pooltje van het bovenste element moet gelijk zitten met het meest linkse pooltje van de onderste (op het plaatje). Voor zover ik weet zitten de 2 onderdelen bij punt 2 inderdaad tegen elkaar.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

volgens mij toch niet... als het meest rechtse pooltje van de bovenste pup (pooltje onder de A) en de meest linkse van de onderste pup (pooltje boven de D) gelijk zouden moeten zitten, zouden de middelste 2 pooltjes op beide pups ook hetzelfde pooltje zijn (bijv. pooltje onder de E en boven de A). Dit is echter niet het geval... zoek maar eens een willekeurige foto van een P bas op, je zal als het goed is zien dat ze niet op gelijke hoogte staan. wel staan alle "setjes" van pooltjes als het goed is op gelijke afstand van de snaar, en gezien de snaarafstand gelijk is, ook van elkaar...
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door nusti »

Zoals Bart zegt. Het is alleen vrij lastig om dat goed naar te leggen en het dan te meten. Daarom de vraag of iemand met een precision het kan nameten.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door en Adriaan »

Een P-element voor een 5-snaar ziet er sowieso anders uit omdat het ene deel 4 en het andere deel 6 pooltjes heeft.

Afbeelding

En omdat de snaren tussen de pooltjes lopen is het een kwestie van nameten wat de afstand tussen de pooltjes is om te weten hoe het deel met 4 pooltjes t.o.v. het deel met 6 pooltjes moet liggen.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

nusti schreef:Zoals Bart zegt. Het is alleen vrij lastig om dat goed naar te leggen en het dan te meten. Daarom de vraag of iemand met een precision het kan nameten.
Lukt het ook niet met een geodriehoek die je loodrecht op de pooltjes legt? dan kan je denk ik relatief eenvoudig de afstand meten.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Mijn ervaring is, dat de pickguard de posities bepaalt. Als de snaren niet precies tussen de polen zitten is er niets aan de hand. De gezamenlijke afstand tot twee polen blijft gelijk.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Erelid »

Jay2U schreef:Mijn ervaring is, dat de pickguard de posities bepaalt. Als de snaren niet precies tussen de polen zitten is er niets aan de hand. De gezamenlijke afstand tot twee polen blijft gelijk.

Zo simpel :worship:
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door anavrin »

Beetje lastig als de vraagsteller wellicht een slagplaat-loze P wil maken...
Bart met de Bass schreef:volgens mij toch niet... als het meest rechtse pooltje van de bovenste pup (pooltje onder de A) en de meest linkse van de onderste pup (pooltje boven de D) gelijk zouden moeten zitten, zouden de middelste 2 pooltjes op beide pups ook hetzelfde pooltje zijn (bijv. pooltje onder de E en boven de A). Dit is echter niet het geval... zoek maar eens een willekeurige foto van een P bas op, je zal als het goed is zien dat ze niet op gelijke hoogte staan. wel staan alle "setjes" van pooltjes als het goed is op gelijke afstand van de snaar, en gezien de snaarafstand gelijk is, ook van elkaar...
Als pooltje 1 en 2 voor de dikste snaar zijn (bij een 4-snaar de E) en 3 en 4 voor de 1 na dikste (de A), dan is de ruimte tussen 2 en 3 de ruimte die je ook zou moeten gebruiken voor de afstand tussen pooltje 4 van het bovenste element en pooltje 1 van het onderste element.
Bij zo'n element als op de foto dus pooltje 6 en pooltje 1.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

anavrin schreef:Beetje lastig als de vraagsteller wellicht een slagplaat-loze P wil maken...
Bart met de Bass schreef:volgens mij toch niet... als het meest rechtse pooltje van de bovenste pup (pooltje onder de A) en de meest linkse van de onderste pup (pooltje boven de D) gelijk zouden moeten zitten, zouden de middelste 2 pooltjes op beide pups ook hetzelfde pooltje zijn (bijv. pooltje onder de E en boven de A). Dit is echter niet het geval... zoek maar eens een willekeurige foto van een P bas op, je zal als het goed is zien dat ze niet op gelijke hoogte staan. wel staan alle "setjes" van pooltjes als het goed is op gelijke afstand van de snaar, en gezien de snaarafstand gelijk is, ook van elkaar...
Als pooltje 1 en 2 voor de dikste snaar zijn (bij een 4-snaar de E) en 3 en 4 voor de 1 na dikste (de A), dan is de ruimte tussen 2 en 3 de ruimte die je ook zou moeten gebruiken voor de afstand tussen pooltje 4 van het bovenste element en pooltje 1 van het onderste element.
Bij zo'n element als op de foto dus pooltje 6 en pooltje 1.
Dat dus. is misschien inderdaad duidelijker dan mijn poging tot uitleg.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Aardingsprobleem met nieuwe elektronica

Bericht door MaartenV »

Ik heb me ongans gezocht met de BGF-zoekmachine, volgens mij is dit probleem past geleden nog voorbij gekomen en opgelost:
  • Op een opknap-precision heb ik nieuwe potjes en output geplaatst. Alles gesoldeerd en er komt signaal door, maar met een vreselijke brom erin. (Brug is geaard en al.)
  • De set-up is standaard: volume (log-pot), tone (lin-pot met condensator) en output.
  • Maarrr... De brom wordt érger als ik de snaren, brug of stemsleutels vastpak (in plaats van minder). Ik heb de werkende schakeling van de vorige set knoppen gevolgd, maar blijkbaar niet helemaal goed.
Iemand een suggestie wat dit kan zijn? (Of waar ik de oplossing kan vinden op BGF, als dit niet gedroomd heb?)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door blablas »

Massa en signaal verwisselen aan de output.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door nusti »

De slagplaat methode gaat hem niet worden. Die maak ik ook zelf. De andere tips ga ik mee aan de slag.
Mijn dank is groot.
Plaats reactie