Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

Frederiek schreef: 12 jun 2019, 17:12 Weet je toevallig van wat voor houtsoort de body is gemaakt? Ik zou een naturel vuller kopen, daar de beits doorheen mengen en daarmee de poriën vullen, en daarna de rest evt bijkleuren. Maar niet elke houtsoort heeft het nodig. Essen (swamp ash) absoluut wel maar elzen of esdoorn niet altijd.
Bedankt voor je antoord!

Houtsoort is niet gespecificeerd. Is een goedkoop kitje (deze om precies te zijn: https://www.thomann.de/nl/harley_benton ... pstyle.htm ), dus zal niet veel soeps zijn. ben niet zo'n bouwer/techneut, maar vond het leuk om eens zelf wat in elkaar te zetten en niet teveel geld te verliezen als het mislukt.(en tegelijk misschien toch nog wat basic knutselskills te leren).

Op de site van Thomann staat tegenwoordig de volgende regel, eerder nog niet gezien:
Body en hals zijn al gegrond met porenvuller en zijn daar door geschikt om direct te lakken, maar deze gronding is mogelijk ongunstig bij beitsen, in dit geval moeten de onderdelen eerst geschuurd worden.
Dus ik denk schuren, maar niet opnieuw poriën vullen?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

Nou ze zeggen dat de gronding eraf moet. Dan heb je dus geen poriënvuller meer over. Dus ik zou het wel doen. Anders ben je straks aardig wat spuitbussen verder tot het mooi glad is.

Overigens deze foto vind ik wel een geinig statement:
Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bart met de Bass »

Basvarken schreef: 12 jun 2019, 17:46 Nou ze zeggen dat de gronding eraf moet. Dan heb je dus geen poriënvuller meer over. Dus ik zou het wel doen. Anders ben je straks aardig wat spuitbussen verder tot het mooi glad is.
Ok. Ideeën voor een poriënvuller waar waterbeits wel goed op hecht?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

Het idee van een poriënvuller is dat je het aanbrengt om de poriën te vullen, maar de rest van het hout schoon schuurt.
Dat is een lastig klusje. Te weinig schuren en je houdt een vlekkerig oppervlak. Te veel schuren en de poriën zijn weer open.
Ik heb zowel met poriënvuller op waterbasis (van Clou) gewerkt, als met poriënvuller op basis van terpentine (Rustins).
En ik heb een lichte voorkeur voor Rustins omdat je dan minder kans hebt op uitsmeren als je met (Clou) waterbeits aan de slag gaat om de kleur aan te brengen. Maar dat gezegd hebbend, is het met vuller op waterbasis nooit misgegaan.

Overigens na het beitsen (ook wel stainen genoemd) wel ooit de domme fout gemaakt om met een lak op waterbasis (Glitsa) een soort sanding sealer aan te brengen. Dat werd me een smeerboel. Het was bij mijn allereerste basgitaar die ik bouwde. En het was me aanbevolen door de cursusleider... Die schaamde zich naderhand dood 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

Ik probeer een Lace Alumitone Bass Bar 3.5 BK te kopen in Europa. Dat is een zwart geanodiseerde humbucker zonder koperdraad wikkelingen. Super goeie pickup.
Maar het blijkt GODSONMOGELIJK om er aan te kopen.
De Europese site van Lace is al maanden uit de lucht.
Het contact met het Amerikaanse moederbedrijf verloopt ronduit stroef. Ze geven slecht, onvolledig en onduidelijk antwoord op mijn vragen. Ik heb geen zin om een vermogen neer te leggen voor verzendkosten en importbelasting. Zéér klant-onvriendelijk bedrijf dat Lace.

Dus als iemand hier een Europees adres weet waar ze een Lace Alumitone Bass Bar 3.5 BK verkopen, dan houd ik me van harte aanbevolen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Rieno »

En die Griekse telefoonnummers op de eu-website?

Anders eens via de Engelse importeur proberen?
https://lacepickups.co.uk/
https://www.hinesitedistribution.co.uk/
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

Die Griek reageert niet. En volgens Lace USA is Lace Europe opgeheven.

Maar die Hinesite zou ik eens kunnen proberen! Dankjewel.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

Yes. Hinesite levert ze. Voor een prima prijs. Dankjewel Rieno!
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Rieno »

Top! Graag gedaan hoor..je moet wat, tussen de nachtelijke babyvoeding door :mrgreen: Kun je weer wat leuke planken afbouwen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sliv
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 apr 2011, 21:58

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Sliv »

Misschien niet helemaal de juiste vraag in het 'Doe het zelf' gedeelte, maar ik dacht laat ik hem toch maar hier stellen.

Ik overweeg om een bas te kopen met een pre-amp maar die ook passief geschakeld kan worden. Probleem is dat de bas in passieve modus geen tone control heeft. Nu zijn er een hoop actief + passieve bassen waarbij de treble knob fungeert als tone knob in passieve modus. Daarvoor zou ik de bas dus moeten rewiren. Aangezien ik twee linkerhanden heb zou ik dat het liefst uitbesteden aan een professional. Normaal zou ik het vragen aan Paul Sips maar aangezien hij op vakantie is zou ik het graag hier willen stellen. Heeft iemand van jullie ervaring met het toevoegen van passive tone control bij een actief/passieve bas, en weten jullie hoeveel het kost om dit uit te besteden?
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door CaptainSlow »

Ik wil de achterzijde van een hals opnieuw in de lak zetten. Er zit nu een kleurloze, matte lak op. Ik zoek een goede lak, liefst spuitbus.

Iemand een tip voor een goede, kleurloze matte lak? (en tips over verwerking mogen ook!)

Bedankt
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Frederiek »

Ik zou je de 1k blanke lak mat van Spraymax aanraden, die werkt erg fijn en snel. Als je er een goeie dikte lak op hebt zitten nog even vlakschuren met een kurkje en fijn (nat) schuurpapier; met een beetje mazzel is dan de laatste laag lak die je spuit perfect glad zonder poetsen. Mocht je dan nog wat matter willen (al is het voor het gevoel) kun je er nog een superfijn schuurpapiertje over halen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door deevit »

De volume en blend van mijn Warwick Thumb draaien verkeerd om. Bovendien is het ding vreselijk slecht en slordig gesoldeerd... Dat gaat dus sowieso maar eens opnieuw. Ik vermoed, als ik draden 1 en 2 verwissel en draden 3 en 4 ook, dat het dan werkt zoals het hoort?
warwick pre.jpg
warwick pre.jpg (2.32 MiB) 5803 keer bekeken
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Spaghettihout »

Gesoldeerd met een gasbrander lijkt wel.. Maar ik zou niet weten of je theorie klopt helaas..
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door deevit »

Was het maar met een gasbrander, dan had de tin in ieder geval gevloeid. :facepalm:
Plaats reactie