Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door CaptainSlow »

Er zijn hier nogal wat mensen erg handig met het bewerken van hout. Misschien hebben jullie ook tips voor een houtklusje in huis:

Bij mij hangen de deuren in huis schots en scheef, langzamerhand ben ik ze allemaal recht aan het hangen. Maar bij een deur zit er een te grote spleet tussen bovenkant deur en kozijn, ik moet 2 mm opvullen.

Tja, latje van 2 mm erop lijmen, schuren, plamuren, lakken? Erg dunnetjes, gaat dat wel?
Ik kan alle scharnieren proberen 2 mm hoger te hangen, maar dan zitten alle schroeven net naast de oude schroefgaten. Ook niet fijn...

Andere tips misschien?

Bedankt!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door deevit »

Er zijn ringetjes die tussen de scharnierdelen gaan.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door CaptainSlow »

deevit schreef: 30 dec 2018, 22:58 Er zijn ringetjes die tussen de scharnierdelen gaan.
ah, slimme oplossing! :D
maar helaas zijn het scharnieren van dit type, die kan ik niet liften met een ringetje :
Afbeelding
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door deevit »

Hmm inderdaad. Ik zou eerder het kozijn vullen dan de deur verhogen trouwens, is waarschijnlijk makkelijker netjes en robuust te krijgen. Wellicht de scharnieren vervangen zodat je iets kunt verhogen zonder dat de schroefgaten naast elkaar zitten? Of een of twee nieuwe gaten in de bestaande scharnieren boren en verzinken.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Green Goblin »

Scharnier op een andere plek in het kozijn en de deur zetten, centimeter hoger of lager.
Heb je geen last van de oude gaten.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door bobbelmans »

De tandenstoker manier.
Die is in deze perfect.

Tandenstokers met lijm in de schroefgaten.
Het deel dat uitsteekt af-steken/snijden.
Nieuwe gaten boren.
Vastschroeven.
Klaar.
Vrouw blij.
Bier.
Aandacht.
Liefde.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

bobbelmans schreef: 31 dec 2018, 07:38 De tandenstoker manier.
Die is in deze perfect.

Tandenstokers met lijm in de schroefgaten.
Het deel dat uitsteekt af-steken/snijden.
Nieuwe gaten boren.
Vastschroeven.
Klaar.
Vrouw blij.
Bier.
Aandacht.
Liefde.
:thumbsup: :-D
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door en Adriaan »

CaptainSlow schreef: 30 dec 2018, 21:47 Er zijn hier nogal wat mensen erg handig met het bewerken van hout. Misschien hebben jullie ook tips voor een houtklusje in huis:

Bij mij hangen de deuren in huis schots en scheef, langzamerhand ben ik ze allemaal recht aan het hangen. Maar bij een deur zit er een te grote spleet tussen bovenkant deur en kozijn, ik moet 2 mm opvullen.

Tja, latje van 2 mm erop lijmen, schuren, plamuren, lakken? Erg dunnetjes, gaat dat wel?
Ik kan alle scharnieren proberen 2 mm hoger te hangen, maar dan zitten alle schroeven net naast de oude schroefgaten. Ook niet fijn...

Andere tips misschien?

Bedankt!
Het lijkt mij dat wanneer je de deur iets hoger hangt omdat er aan de bovenkant een spleet tussen deur en kozijn zit er dan vervolgens een net zo grote spleet aan de onderkant ontstaat.
Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

ach,.....maar een beetje ( heel erg ) dik schilderen dan :facepalm: :D
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door klaasvaak »

:lol:
MR. LEE schreef: 31 dec 2018, 12:57 ach,.....maar een beetje ( heel erg ) dik schilderen dan :facepalm: :D
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door bobbelmans »

Gaat om 2 millimeter toch?
Dat ervaar je niet hoor vlak boven de dorpel.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door CaptainSlow »

en Adriaan schreef: 31 dec 2018, 11:19
CaptainSlow schreef: 30 dec 2018, 21:47 Er zijn hier nogal wat mensen erg handig met het bewerken van hout. Misschien hebben jullie ook tips voor een houtklusje in huis:

Bij mij hangen de deuren in huis schots en scheef, langzamerhand ben ik ze allemaal recht aan het hangen. Maar bij een deur zit er een te grote spleet tussen bovenkant deur en kozijn, ik moet 2 mm opvullen.

Tja, latje van 2 mm erop lijmen, schuren, plamuren, lakken? Erg dunnetjes, gaat dat wel?
Ik kan alle scharnieren proberen 2 mm hoger te hangen, maar dan zitten alle schroeven net naast de oude schroefgaten. Ook niet fijn...

Andere tips misschien?

Bedankt!
Het lijkt mij dat wanneer je de deur iets hoger hangt omdat er aan de bovenkant een spleet tussen deur en kozijn zit er dan vervolgens een net zo grote spleet aan de onderkant ontstaat.
Of zie ik dat verkeerd?
Ja klopt, maar daar zit al een gat van 2 cm voor de centrale luchtverversings ding stroming. Daar valt 2 mm dus niet op.
En het is maar 2 mm aan bovenkant deur, maar op een of andere manier vallen die 2 mm's heel erg op. Zal wel door het licht komen of zo, maar het lijkt alsof er een vingerdik gat boven de deur zit.
Ach ja, het is maar waar je je druk over maakt :mrgreen:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door CaptainSlow »

Bedankt voor de tips!

Ik ga eens kijken naar het tandenstoker-vrouw blij-liefde idee :jaaaaa: , en scharnieren een centimetertje opschuiven klinkt ook goed.

Bedankt!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Spaghettihout »

Soms heb je even wat meer tijd, dus heb ik deze week mijn langdurige project af kunnen maken.

Een Fenix by Young Chang, voor de zomer op de kop getikt, de body was met hagel 9 bewerkt en iemand had er ooit een precision van willen maken, ook miste de brug, tuners en onder de slagplaat leek het wel een slagveld. Opgekalefatert met vloeibaar hout, geshield, nek gepolijst, fretjes gepolijst, oude tuners van een Squier er op gezet, had eerst Fender CS '60 pups er op gezet, maar die heb ik uiteindelijk op mijn V7 gezet en de brug en pups van een Sire V3 overgezet op deze geweldenaar, kappen toegevoegd, al voegen die natuurlijk niet veel toe, maar het is wel mooi. Alle electronica was verdwenen en ik heb er CTS pots in gezet, met een orange drop condensator.

Vanochtend alles aangesloten, snaren er op, ge-intoneert en klinken als een klok :dance:

Ik dacht eigenlijk dat deze vriend ten dode opgeschreven was, maar hij is een tweede of derde, misschien wel vierde waard, schitterend geluid komt er uit, ben er best content mee; een chef kok is een nuttig huisdier.....

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Hans58 »

:thumbsup: Zo! Netjes gedaan zeg!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie