Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

dat klopt dat het geen gitaar is!
hierom: ik heb alle plaatjes uit mijn fotoemmer dinges verplaatst naar een andere map, dus dit is de werkende link van het design!

de optie die jij zei van dat wegschuren had ik eerst ook aan gedacht, maar wou ik niet doen aangezien zwart niet op geel dekt, en geel niet op zwart dekt (ofzo, woorden van mijn broertje de schilderer)

maar ik heb al een optie gevonden!
ik heb in de verfwinkel een rol Easy Mask KleenEdge gehaald
waarop staat:
Cinta de pintor rectilínea
para las superficies delicadas
maar die was mij geadviseerd omdat deze tape niet in de verf bijt zegmaar..

ik ga dus eerst het helemaal geel spuiten (wat geel moet althans) en als de verf dan droog is kon ik die tape erop doen om het gele af te schermen tegen de zwarte verf en dat kon geen kwaad voor de gele verf dusja..
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

Zoals hier te lezen is wil ik gaan experimenteren met rare vormen. Kunstenaars gebruiken vaak een soort hard schuim waar ze vormen uit snijden. Eventueel coaten ze dat schuim dan met epoxy/glasvezel/carbon. Ik kwam zelf niet verder dan oase schuim (kerststukjes schuim), of een bouwmarktbezoek om te kijken of daar isolatieschuim te vinden is wat aan mijn eisen voldoet. Hebben jullie enig idee wat voor schuim (naam ofzo) ik zoek, en waar het te koop is?
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Voor stopmotion sets (ja sorry, daar weet ik toevallig het een en ander over doordat er iemand in huis mee bezig is) gebruiken ze styrofoam van Dow, Blue Dow Protection Foam wordt het wel genoemd, of gewoon blue Dow foam. Ik heb het in Nederland wel gezien als isolatiemateriaal voor varkensstallen (dat was wel vijfentwintig jaar geleden, wat niet wil zeggen dat ze het nu niet meer gebruiken, maar ik zie geen varkensstallen in aanbouw meer). Het is handig materiaal omdat het sterk is en niet van die irritante bolletjes heeft zoals piepschuim. maar je moet er wel aan kunnen komen. De Gamma heeft het in elk geval niet. Ik weet (nog) niet waar je het kunt krijgen.
Laatst gewijzigd door PPonBass op 05 jul 2009, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dat blauwe schuim gebruiken ze ook wel in de modelbouw, op precies dezelfde manier, kern maken en dan en of andere vezelvrstekrte hars eroverheen.
SKC Bogart maakte zo bassen, en volgens mij zit er in de halzen van Status ook een of andere schuimkern.
Weet niet meer precies hoe het zat maar de soort hars die je gaat gebruiken is wel belangrijk, dus mocht je een schuim tegenkomen, eerst even compatibiliteit testen.

Edit: ben zelf geen modelbouwer, maar een collega vertelde dit, ik kan hem wel eens een mailtje sturen, maar ik ben nu op vakantie en heb mijn thuispc dus niet bij me, kan er op z'n vroegst over een week even een mailtje sturen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

OneToneBeats2Many schreef:
thefuzz schreef:Is het erg schadelijk om een cabinet met 70 watt rms speakers aan te sluiten op een 100 watt top (beiden 8 ohm)?
Ik ga de buizentop uiteraard niet hoger kranken dan volume 2 in mijn kleine slaapkamertje
Kan vanzelfsprekend helemaal geen kwaad. 100W is maximum (vol open), dus gewoon proberen op laag volume, je merkt zelf wel wanneer je speakers het moeilijk krijgen.
Super. dankjewel
Facebunker
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

PaulPp schreef:Zoals hier te lezen is wil ik gaan experimenteren met rare vormen. Kunstenaars gebruiken vaak een soort hard schuim waar ze vormen uit snijden. Eventueel coaten ze dat schuim dan met epoxy/glasvezel/carbon. Ik kwam zelf niet verder dan oase schuim (kerststukjes schuim), of een bouwmarktbezoek om te kijken of daar isolatieschuim te vinden is wat aan mijn eisen voldoet. Hebben jullie enig idee wat voor schuim (naam ofzo) ik zoek, en waar het te koop is?
Wat je zoekt is geëxtrudeerd polystyreenschuim. (is niet hetzelfde als geëxpandeerd polystyreen, dat is het zgn. "piepschuim"). Is meestal blauw, geel of groen en wordt in België bij de bouw van elke nieuwe woning gebruikt en is daar dus vrij gemakkelijk te vinden (óók bij de Gamma :wink: ).
Afbeelding
Het is redelijk hard, heeft een heel fijne structuur en kan dus gemakkelijk gesneden en geschuurd worden. Als de panelen niet dik genoeg zijn kan je ze op elkaar lijmen met gewone houtlijm: goed uitstrijken, zachtjes klemmen en nachtje laten drogen. Alvorens je het gaat schilderen oid. éérst een aantal lagen van een wateroplosbare coating erop zetten, tot het polystyreen echt volledig bedekt is. Hiervoor kan je bv. ook houtlijm gebruiken. Nóóit verf, plamuur of lijm op basis van solventen gebruiken op "naakt" polystyreen: het smelt gewoon ter plekke weg ! Pas ook op waar je gaat schuren: het stof vliegt écht overal naar toe én blijft overal aanplakken. Nog erger dan zaagsel !
Alternatief voor polystyreenschuim is polyurethaan. Dat is echter wat moeilijker te vinden en is naar 't schijnt niet goed voor je gezondheid.
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

padawatje schreef:
PaulPp schreef:Zoals hier te lezen is wil ik gaan experimenteren met rare vormen. Kunstenaars gebruiken vaak een soort hard schuim waar ze vormen uit snijden. Eventueel coaten ze dat schuim dan met epoxy/glasvezel/carbon. Ik kwam zelf niet verder dan oase schuim (kerststukjes schuim), of een bouwmarktbezoek om te kijken of daar isolatieschuim te vinden is wat aan mijn eisen voldoet. Hebben jullie enig idee wat voor schuim (naam ofzo) ik zoek, en waar het te koop is?
Wat je zoekt is geëxtrudeerd polystyreenschuim. (is niet hetzelfde als geëxpandeerd polystyreen, dat is het zgn. "piepschuim"). Is meestal blauw, geel of groen en wordt in België bij de bouw van elke nieuwe woning gebruikt en is daar dus vrij gemakkelijk te vinden (óók bij de Gamma :wink: ).
Afbeelding
Het is redelijk hard, heeft een heel fijne structuur en kan dus gemakkelijk gesneden en geschuurd worden. Als de panelen niet dik genoeg zijn kan je ze op elkaar lijmen met gewone houtlijm: goed uitstrijken, zachtjes klemmen en nachtje laten drogen. Alvorens je het gaat schilderen oid. éérst een aantal lagen van een wateroplosbare coating erop zetten, tot het polystyreen echt volledig bedekt is. Hiervoor kan je bv. ook houtlijm gebruiken. Nóóit verf, plamuur of lijm op basis van solventen gebruiken op "naakt" polystyreen: het smelt gewoon ter plekke weg ! Pas ook op waar je gaat schuren: het stof vliegt écht overal naar toe én blijft overal aanplakken. Nog erger dan zaagsel !
Alternatief voor polystyreenschuim is polyurethaan. Dat is echter wat moeilijker te vinden en is naar 't schijnt niet goed voor je gezondheid.

Thx, dat geeft me in ieder geval hoop wanneer ik de lokale bouwmarkten ga bezoeken! Ik begrijp dus dat ik het beter buitenshuis kan bewerken :)
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

PaulPp schreef: Thx, dat geeft me in ieder geval hoop wanneer ik de lokale bouwmarkten ga bezoeken! Ik begrijp dus dat ik het beter buitenshuis kan bewerken :)
Nee, niet doen, als het leefmilieu je lief is. Je gaat het schuursel jaren later nog altijd in je tuin terugvinden ! Als je een garage/schuurtje/tuinhuis hebt, zou ik daar gaan schuren.
Laatst gewijzigd door padawatje op 06 jul 2009, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Van preamp naar poweramp ---> instrumentkabel of speakerkabel?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

tjoepatjoep schreef:Van preamp naar poweramp ---> instrumentkabel of speakerkabel?
instrumentkabel!
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

Hoe maak je een mal voor de bovenfrees? voor een element of een neckpocket?
Laatst gewijzigd door KasperM op 17 jul 2009, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Zo moe, dat je zelfs 'Moe' ipv 'Hoe' gaat typen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

QPumaLocoQ schreef:Zo moe, dat je zelfs 'Moe' ipv 'Hoe' gaat typen? :mrgreen:
:facepalm:

Aangepast!
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

:thumbsup:
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

KasperM schreef:Hoe maak je een mal voor de bovenfrees? voor een element of een neckpocket?
Met een figuurzaag.
Plaats reactie