BassAgent schreef: ↑20 aug 2018, 19:32
Daarom zeg ik: keiharde toets Op ebbenhout of gelakt rosewood danwel maple gaat het prima. Rounds op een ongelakte rosewood toets is inderdaad niet zo handig.
Valt in de praktijk toch best mee.. Bij de gemiddelde bassist zal het toch jaren duren voordat een toets dusdanig ingesleten is dat hij gevlakt moet worden (ook een onbehandelde rosewood toets). Benden moet je niet (teveel) doen.
Niet mee eens... Mijn fretless met ongelakte rosewood toets sleet in een dik jaar intensief spelen behoorlijk in. Valt niet meer goed op te spelen. Moet de hals nog steeds een keer vlakken en aflakken met parketlak...
De ene rosewood is de andere niet denk ik.
BassAgent schreef: ↑20 aug 2018, 19:32
Daarom zeg ik: keiharde toets Op ebbenhout of gelakt rosewood danwel maple gaat het prima. Rounds op een ongelakte rosewood toets is inderdaad niet zo handig.
Valt in de praktijk toch best mee.. Bij de gemiddelde bassist zal het toch jaren duren voordat een toets dusdanig ingesleten is dat hij gevlakt moet worden (ook een onbehandelde rosewood toets). Benden moet je niet (teveel) doen.
Hangt van de bassist af denk ik, hoe hard je speelt, hoe laag je setup is... Ik gebruik vrij veel vibrato als ik speel en ik denk dat dat niet helpt.
Vibrato zou toch minder slijtage moeten veroorzaken, vergeleken met benden. Mijn ervaring is dat slijtage meevalt op een ongelakte toets. Maple heb ik geen ervaring mee, zie je ook niet heel veel fretless maar schijnt wel erg zacht te zijn.
Ik zou het lakken van de toets af laten hangen van de sound die je zoekt. Een ongelakte rosewood toets zal wat meer mellow klinken dan een gelakte of ebben toets. Ik houd qua sound erg van harde toetsen.
Bornlivedie schreef: ↑19 aug 2018, 23:47
Ok.. Wat is een lekkere pre amp en wat mag dat dan wel niet kosten?
Daar kun je echt alle kanten mee op. Makkelijkst is om eerst een budget te bepalen en daarbinnen te gaan zoeken..wat wil je uitgeven?
Dat inderdaad, even goed inlezen vooral. Ik ben groot fan van Bartolini maar daar zijn de meningen over verdeeld. Aguilar doet het doorgaans ook erg goed. Zijn beide smaakjes die naar mijn idee goed zouden moeten in een PJ setup. Of iets als Glockenklang, dat voegt (bijna) niks toe aan het geluid afgezien van de EQ.
deevit schreef: ↑20 aug 2018, 23:06
Ik zou het lakken van de toets af laten hangen van de sound die je zoekt. Een ongelakte rosewood toets zal wat meer mellow klinken dan een gelakte of ebben toets. Ik houd qua sound erg van harde toetsen.
Goed punt! Een gelakte toets doet in mijn ervaring trouwens meer "mwah".
Ik heb een leuke fretless (gemaakte) 60s MIM Fender jazz en ik twijfel wat ik ermee zal doen. Hij speelt lekker, klinkt goed, ziet er tof uit, toets is mooi glad. Hij is sinds ik mijn eigen fretless heb gebouwd nooit meer bespeeld.
Wat denken jullie, verkopen in deze staat of herfretten?
Ga je er wél op spelen als je hem fret? Of vind je de uitdaging van het fretten gewoon leuk? Als het antwoord op beiden nee is, dan is verkopen misschien een goede optie. Of lekker laten staan natuurlijk...
Als het "ontfretten" (is dat Nederlands ?) zo goed gelukt is zou je misschien kunnen proberen hem in zijn huidige staat te verkopen. Als er geen interesse voor blijkt te zijn kan je hem altijd nog voor jezelf herfretten.