Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Gerko »

He hoi, ik heb een snel vraagje. De "kussentjes" (zie foto) onder mijn pickup die de pickup omhoog drukt zijn versleten. Ik kan de pickup niet erg hoog zetten omdat hij dan gewoon los ligt. (Zal wel komen omdat de gitaar zo'n 2 jaar in de opslag van een winkel heeft gelegen). Wat is de beste manier om dit te vervangen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bolobass »

Schuursponsje eronder ofzo?
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Gerko schreef:He hoi, ik heb een snel vraagje. De "kussentjes" (zie foto) onder mijn pickup die de pickup omhoog drukt zijn versleten. Ik kan de pickup niet erg hoog zetten omdat hij dan gewoon los ligt. (Zal wel komen omdat de gitaar zo'n 2 jaar in de opslag van een winkel heeft gelegen). Wat is de beste manier om dit te vervangen?

Afbeelding
Zelf gebruik ik dat grijze materiaal om verwarmingsbuis te isoleren. Dat is lekker stevig. Ik breng dat aan over de volle lengte. Neem twee keer zo dik als nodig, want na enige tijd wordt het wat compacter.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Sanders »

Ik gebruik balpenveertjes die ik over de schroefjes rijg.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Sanders schreef:Ik gebruik balpenveertjes die ik over de schroefjes rijg.
Heb ik ook 'ns geprobeerd, maar ik speel meestal met m'n duim op een element, zodat ik deze meteen naar beneden druk. :lol:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Gerko »

Bedankt heren. Ik heb wat isolatie van de slangen uit de stal gehaald. Daarvan heb ik blokken op de dezelfde plek als de schuimpjes die er al zaten gezet. Ik heb geen lijm in huis maar ze blijven wel zitten door de druk van de pickup erop.
Gebruikersavatar
freeboozer jelle
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 dec 2008, 17:37

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door freeboozer jelle »

Hallo iedereen,
Ik wil een bypass pedaal gaan bouwen, maar wat is de minimum draaddikte die hier voor gebruikt word?
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door anavrin »

Kan het kwaad om de pootjes van een transistor korter te maken of gebeuren er dan gekke dingen met de stroomsterkte o.i.d.? Het betreft een MPSA13-transistor voor een fuzz-pedaaltje.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Herman »

Môge,

Ik heb in mijn Fender Starcaster bas alle pots vervangen volgens onderstaand schema:
Afbeelding

Het vreemde is nu dat de toon regelingen beide een zeer licht verloop laten horen (bijna geen verschil dus), en als ze bijna dicht zijn hoor je een soort van kraakje, waarna op het nulpunt de toon regelaars weer helemaal 'open' lijken te staan. Als je ze dan weer open draait lijkt het weer even goed te zijn. Ik hoop dat ik het wat logisch uitleg.

Wat heb ik fout gedaan?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Peachabell »

Monkey schreef: 12 feb 2017, 11:46

Wat heb ik fout gedaan?
Zonder de bas zelf te testen kan ik alleen maar raden, maar mogelijk heb je de potten te heet gesoldeerd, dan smelt er het een en ander van binnen en werken ze niet meer naar behoren.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Rieno »

Klinkt mij eerder als een soldeerfoutje waarbij de aarde niet helemaal lekker zit aangesloten. Zonder teveel op de details te gaan zitten werkt een toonpot zo, dat hogere frequenties afgevoerd worden naar aarde naarmate je aan de potmeter draait. Als je de aarde dus niet helemaal lekker hebt zitten, loopt het signaal niet zoals je zou verwachten en valt het hoog niet goed weg. Mocht je het interessant vinden, kun je eens kijken naar de werking van RC-filters :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Herman »

Thanks, ik zal me er eens in verdiepen. Ik zal later de boel weer eens los halen en checken. Omdat het een semi-hollow is, is het al gauw een middagje werk om al die potmetertjes door een paar vierkante cm te krijgen en weer precies op de juiste plek..
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door ThaRoadWarrior »

Iemand ervaring met het laten afstellen van een bas (hals, trussrod, evt. 'shimmen', brug, actie, etc.), in Amsterdam of omgeving ?
Ben op zoek naar een goed en betrouwbaar adresje.

Thanks.
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Herman »

Inmiddels is de Starcaster helemaal tip-top! Volledig nieuw in de potmeters en condensatoren, een nieuwe 3-weg schakelaar van Witchcraft en een 'nieuwe' brug pickup, want die er in zat was echt wel verrot. Leuke ervaring geweest, 3x potmeters er in en er uit bij een hollow body, pffff.

Nu weer een ander 'dingetje':
Ik heb een extra element in de DeArmond Spel bas gezet, en de electronica uitgevoerd met een volume, 3-weg schakelaar en toon. Hiervoor het ik het volgende schema gebruikt:
VT3way 1.png
VT3way 1.png (11.96 KiB) 1235 keer bekeken
Nu is het vreemde dat de toonregeling alleen goed werkt op het achterste element, op de voorste lijkt hij alleen te werken als de toonregeling bijna dicht is. Ik heb al een paar keer de potmeters verwisseld, en ook met verschillende condensatoren getest, altijd hetzelfde resultaat. Ook bij het volgende schema:

is dat normaal? (lijkt me niet, maar potmeter's wegen zijn soms ondoorgrondelijk)
Bijlagen
VT3way2.png
VT3way2.png (11.94 KiB) 1235 keer bekeken
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door anavrin »

Ik had het idee dat die condensator bij de toon nergens heen gaat en als ik de seymourduncan-site check, krijg ik het volgende:
https://www.seymourduncan.com/wiring-dia ... ults-count

Die blend-control is in principe je switch.

De ground zou dus nog op je toonpot moeten. Succes!
Plaats reactie