Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

SPB-3 kapot

Bericht door Drakeskullnl »

Heren, weet een van jullie hoeveel wikkelingen er op een SPB-3 zit? De mijne is kaduuk en wil weten of t beter is opnieuw te wikkelen of nieuwe te kopen.

p.s. als iemand nog een setje heb liggen, hou me aanbevolen.
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Oh, dat verklaart die missende pickup. :lol: Als je de exacte draaddikte weet, zou je de elektrische weerstand van een goed element als leidraad kunnen gebruiken.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Drakeskullnl »

0.04mm en 5.8 KOhm.
Bij het afwikkelen kwam ik diverse breuken en zelfs corrosie tegen. (Nou mag ik niet klagen, want t was een tweedehands set van 2 tientjes uit duitsland, maar toch.)
Ik vraag me wel sterk af of de kosten opwegen tegenover een nieuw setje halen (of overnemen)
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Als de gegevens juist zijn, moet je 434 meter draad wikkelen. Hierbij ga ik er van uit dat die 0,04 mm de koper-diameter is, zonder isolatie.
Ik zou gaan voor vervangende pickups. :yes:
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

zelf wikkelen (met de hand) is praktisch niet te doen , het koper-garen is zo dun , dat bij de minste -geringste kracht het steeds opnieuw zal breken ,..bovendien kom je qua draadlengte aan geen eind :D
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Drakeskullnl »

Sodeju.
Nou, ik heb van een forumlid een vervangend setje gehad.
Zojuist er in gezet.

viewtopic.php?f=13&t=56585&p=1499284#p1499284
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door BassKees »

Ik heb eventjes de slagplaat van mijn SBMM losgehaald, zit er eigenlijk over te denken een verchroomde controleplaat te maken. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Afbeelding
Een standaard Stingray controleplaat past helaas niet dus er zal moeten worden genutseld,
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7634
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jarno »

Ervaring met staal, maar niet voor control plates.

Op een ander forum werd laatst wel gelinkt naar dit bedrijf:

https://lasergist.com/

Lasersnijden en graveren van RVS, weet niet waar ze zitten, maar op zich is dat wel een optie voor zo'n control plate (dan wel gaan voor gepolijst RVS plaat en niet geborsteld).
Wel zorgen dat je alle gaten e.d. mee laat snijden, anders moet je zelf gaan liggen emmeren in dat RVS, en het is toch wel een beetje harder dan gewoon staal.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2632
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door jorren »

Er zit wat roest op de humbuckers van mn Yamaha, hoe haal ik dit eraf??
Laatst gewijzigd door jorren op 14 nov 2016, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door BassKees »

Jarno schreef:Ervaring met staal, maar niet voor control plates.

Op een ander forum werd laatst wel gelinkt naar dit bedrijf:

https://lasergist.com/

Lasersnijden en graveren van RVS, weet niet waar ze zitten, maar op zich is dat wel een optie voor zo'n control plate (dan wel gaan voor gepolijst RVS plaat en niet geborsteld).
Wel zorgen dat je alle gaten e.d. mee laat snijden, anders moet je zelf gaan liggen emmeren in dat RVS, en het is toch wel een beetje harder dan gewoon staal.
Had je reactie nog helemaal niet gelezen Jarno :facepalm: Bedankt iig, zal er eens werk van maken. Voorlopig ben ik nog lekker aan het spelen! :D
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MaartenV »

jorren1008 schreef:Er zit wat roest op de humbuckers van mn Yamaha, hoe haal ik dit eraf??
Ik denk dat je dat niet gaat lukken zonder zichtbare sporen achter te laten. Je kunt schuren/polijsten of iets chemisch proberen. Ik zou zelf het risico op ergere schade dan wat roest niet nemen. Klinken ze er minder om? Op oudere bassen heb ik dat vaker gezien, geen last van gehad qua geluid of inzetbaarheid.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2632
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door jorren »

MaartenV schreef:
jorren1008 schreef:Er zit wat roest op de humbuckers van mn Yamaha, hoe haal ik dit eraf??
Ik denk dat je dat niet gaat lukken zonder zichtbare sporen achter te laten. Je kunt schuren/polijsten of iets chemisch proberen. Ik zou zelf het risico op ergere schade dan wat roest niet nemen. Klinken ze er minder om? Op oudere bassen heb ik dat vaker gezien, geen last van gehad qua geluid of inzetbaarheid.
Mijne is van juni 2016 :roll:
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Rolandboer »

Ik heb ook 1 bas gehad van slechts 2 jaar oud waar het element vol met roest zat, bleek achteraf dat de vorige eigenaar enorme last van zweethanden had. Blijkbaar gaan daar de magneten van de elementen van roesten, wat ik zelf eerst niet wist.
Ik heb het er zelf niet af durven halen, maar degene aan wie ik de bas verkocht heb heeft het perfect kunnen polijsten. Hij zit zelf wel in de spuiterij, dus ik verwacht dat hij daar een mooi apparaatje op het werk voor had staan.

Zolang het niet hindert zou ik het mooi laten zitten, tenzij je handig bent met polijsten etc.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door padawatje »

Niet met staalwol proberen het roest er af te schuren iig., het vijlsel zal aangetrokken worden door de magneten in je pickup sen kan zo problemen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Een Höfner 512B (sharkfin) element waarvan de ijzeren kern roestig was, heb ik met fijne korrel schuurlinnen schoon geschuurd.
Vervolgens met een mini vilten polijstschijfje en wat polijstvet op glans gebracht.
Afbeelding
Plaats reactie