wat voor lak?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

wat voor lak?

Bericht door Bassmann »

Ik heb mn oude Ibanez helemaal kaalgeschuurd, en ben van plan om de bas te gaan lakken. Kan ik hier gewone (bijvoorbeeld parket-) lak voor gebruiken?
Of is het een beter idee om de body in de was te zetten? Zo ja, wat voor was moet je hiervoor gebruiken en hoevaak moet je de body opnieuw in de was zetten?

bvd
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Celluloselak mot je hebbe. ;)

Parketlak is knetterhard en ook twee componenten soms als ik me niet vergis. Daar maak je je tone mee dood, echt plamuur hiervoor, geloof me. Was kun je doen, maar het duurt wel ff voordat het er helemaal in zit. Ik heb nog een pot bijenwas liggen als je geinteresseerd bent... maar bedenk wel dat je daarna niet meer lak erop kunt doen wegens het vettige karakter ervan.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

En als je hem wilt lakken gebruik dan "Flexa spuitlak hoogglans sneldrogend" op aanraden van de lokale basbouwers, twee spuitbusjes is meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Cellulose is idd het beste voor de toon etc, maar zeer bewerkelijk, weet ik veel hoeveel lagen en dan nog polijsten... Poly-urethane lak is ook goed mi, daar worden de meeste bassen in afegewerkt.
Veel meer hierover staat in het andere muziekanten forum GitaarNet Forum Forum Index -> Zelfbouw Laq Faq. En als je het echt mooi wil zou ik het laten doen (lekkere dooddoener).
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

In de olie & was. Zowiezo voor de openheid van het geluid beter. Rikkers heeft goede olie.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ligt er aan wat je mooi vindt....

Sommige puristen zweren bij olie, om zoveel mogelijk houtklank over te hebben. Cellulose is niet per sé beter dan andere lak, maar kan wel lekker dun worden aangebracht. Nadeel is dat je voorzichtig zijn moet afwerken (veel barsten als er water onder komt bij nat polijsten!)

Veel mensen vinden veel fenders goed klinken, en dat terwijl die gitaren helemaal dicht worden gespoten....

Tsja,

Moeilijk kiezen he?
Ja toch?
Plaats reactie