Tindampen snuiven met Hvitekrist - P16 19" Line Splitter

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Mooi, dan staat dat ook weer vast :)
De plaatsing van de trussrods is zo denk ik ook wel goed?
Afbeelding
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Mijn Pedulla had een driedelige maple hals en slechts één trussrod. Ik denk dat de kwaliteit van het hout en de construcitie het belangrijkst is.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7626
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dat denk ik inderdaad ook, nou is een trussrod groef (zeker een vlakke) zo gefreesd, maar je hebt er altijd wat extra werk aan om het af te stellen, omdat ze idealiter even hard aangespannen zijn.
Bij die bas van Anthony Jackson (6 snaar, 36") was trouwens het verhaal dat er twee halspennen inzaten en dat er op een gegeven moment bleek dat er een los zat (en dat er niks met de hals gebeurde). Sindsdien zit daar maar een halspen in, die dan ook nog eens niet in het midden van de hals zit.

Dit lijkt me trouwens een iets te ambitieus project, als eerste bas (ask me how I know), misschien toch maar eerst een bolt-on in elkaar flanzen? Iets wat ik zelf onderschat heb, is hoeveelruimte je heel de tijd nodig hebt. Bij een bolt on is dat aanmerkelijk minder. Mijn werkbank is niet zoo groot, en met een doorlopende hals ben je altijd met een behoorlijke lengte bezig, als dan de body er ook nog eens aangelijmd zit (heb ik bij mijn zes noodgedwongen te vroeg gedaan), dan heb je helemaal een onhandelbaar ding (en dan zit er aan mijn zessnaar niet eens een kop, omdat het een headless is).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Aan de ruimte zal het niet liggen, ik ga namelijk de hulp van mijn opa in roepen, en op zijn werkbank past dat makkelijk
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Weet iemand of Buckeye Burl wel te koop is in Nederland? :/
De houthandel hier heeft ze niet, en de Arnhemse Fijnhouthandel ook niet..
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7626
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Bestel je het toch gewoon hierrr...
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Ik heb even wat mail verkeer gehad met Geert van de Arnhemse Houthandel, en heb besloten een andere top te kiezen
Dit omdat ik niet echt graag bestel vanuit Amerika, vraag niet waarom :roll:

De top wordt Fiddleback Maple

De prijs van het hout valt me overigens flink mee!
Ongeveer 40% van wat ik schatte
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Peter schreef:Het is totaal niet mijn smaak, maar wel indrukwekkend als je dit kan bouwen. :worship:

De body heeft wat "Billy-Bo"-achtigs...

Afbeelding

Edit: Edo.....mind-connection? ....bzzzzzzzz :mrgreen:
Meer van de Ovation:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7626
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Hvitekrist schreef:Ik heb even wat mail verkeer gehad met Geert van de Arnhemse Houthandel, en heb besloten een andere top te kiezen
Dit omdat ik niet echt graag bestel vanuit Amerika, vraag niet waarom :roll:

De top wordt Fiddleback Maple

De prijs van het hout valt me overigens flink mee!
Ongeveer 40% van wat ik schatte
Officieel moet je daar wel grotere stukken hout kopen om ervoor te zorgen dat de houtwerkplaats van je keuze het netjes haaks kan schaven, onofficieel liggen er vaak nette haakse stukken bij, don't count on it though.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Ik weet nu de prijzen van alle onderdelen (werktuig niet meegeteld) en het valt me behoorlijk mee :)
Van de week zie ik m'n opa, dan even vragen of hij me wilt helpen.
Daarna: D-Day!
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Ik ben (eindelijk) weer iets verder, en mijn opa wilt me helpen :)
Nu nog sparen voor de materialen en een poging doen om het ontwerp 3D te krijgen..
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Hvitekrist schreef:Mooi, dan staat dat ook weer vast :)
De plaatsing van de trussrods is zo denk ik ook wel goed?
Afbeelding
Trussrods zou ik iets meer "open" zetten aan het einde... een soort van /\ achtig. Cru gesteld als je de hals aan de hiel in drie deelt, en de hals bij de topkam in drie deelt, en dan een trussrod op 1/3e en op 2/3e van de breedte...
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

RonC schreef:
Peter schreef:Het is totaal niet mijn smaak, maar wel indrukwekkend als je dit kan bouwen. :worship:

De body heeft wat "Billy-Bo"-achtigs...

Afbeelding

Edit: Edo.....mind-connection? ....bzzzzzzzz :mrgreen:
Meer van de Ovation:
Afbeelding
Beetje Paddle-achtig! :P
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3390
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

William Sanders schreef:
Hvitekrist schreef:Mooi, dan staat dat ook weer vast :)
De plaatsing van de trussrods is zo denk ik ook wel goed?
Afbeelding
Trussrods zou ik iets meer "open" zetten aan het einde... een soort van /\ achtig. Cru gesteld als je de hals aan de hiel in drie deelt, en de hals bij de topkam in drie deelt, en dan een trussrod op 1/3e en op 2/3e van de breedte...
Slim, nog niet aan gedacht!
Afbeelding

3D heb ik opgegeven trouwens :facepalm:
Laatst gewijzigd door Hvitekrist op 01 mei 2010, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
B@rtje
Berichten: 232
Lid geworden op: 23 okt 2009, 21:22

Bericht door B@rtje »

In welk formaat wil je het hebben dan? anders kan ik wel even wat voor je maken.
Plaats reactie