Actief -> passief

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Is goed vanmiddag maak ik ff een foto, ben nu aan het werk :roll:
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik heb ff gekeken onder de motorkap. Printplaatje is mini-LSD bij mij.

Ook ga ik zelf niets veranderen aan toonpots ofzo, dus uittekenen heeft voor mij geen nut en iz veel onnodig werk.

Daarom heb ik maar ff een paar plaatjes van héél dichtbij gemaakt met me webcam en deze bij elkaar gefotosoept om de boel gedetailleerd in beeld te krijgen. Ook heb ik er ff de aansluitingen op gezet, omdat het in spiegelbeeld is t.o.v. de rest van het schema.

Afbeelding

klein plaatje, om de lay-out van de website niet te vergallen.
Om een idee te krijgen hoe dichtbij ik gefotografeerd heb:
de maten van het printplaatje zijn 53 x25mm... :D

Printplaatje op hoge resolutie

Dit passief-actief-gedoe verhoogd mijn aantal posten wel flink :lol:
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Mini LSD?
Zijn het dan Microdots? :lol:

(ok, ik ben de enige die dat snapt :P)
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

rendering_rebel schreef:Mini LSD?
Zijn het dan Microdots? :lol:

(ok, ik ben de enige die dat snapt :P)
ik snappem ook...maar ik moest er wel ff voor googlen :wink:
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

hehehe 8) :lol:
maar is dat jouw preamp...?
Heb je van die lightwave optische pickups ofzo?
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ja dit is mijn pre-amp/toonregeling, maar ik heb gewoon normale pick-ups denk ik. Soapbars heten ze geloof ik...afijn mijn bas staat in de gallery en natuurlijk in me avatar.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Rodi schreef:
Zou je een foto kunnen maken van de volumepot, eentje van de balanspot en eentje van de achterkant van de printplaat?

Dan kan ik ff kijken of mijn vermoeden klopt.
Ziehier foto's

volumepots: linksboven:volume midden:balance

Afbeelding

Volumepot

Afbeelding

Balancepot
Afbeelding

Printplaat

Afbeelding
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Heskez, op de plaatjes van je bas zie je dat er een groene draad met aarde van je balanspot naar je pre-amp gaat. Ook zie je dat er net zo´n draad van je pre-amp naar je volumepot gaat. Van je batterijen gaat er een rode draad naar je pre-amp.
hier een schemaatje

Code: Selecteer alles

                                              schakelaar
balans pot +---------------------+a--o o---+--d---ingang pre-amp
                                       o---+--e
volumepot +----------------------+b--o o---+--f--uitgang pre-amp
                                       o---+--g

batterijen  +--------------------+c--o o---+--h---naar pre-amp                                                       
Je hebt een schakelaar nodig die met één knop 3 signalen schakelt.
- balans pot gaat naar aansluiting a van schakelaar
- volumepot gaat naar aansluiting b van schakelaar
- batterij gaat naar aansluiting c van schakelaar
- aansluiting e van schakelaar gaat naar aansluiting g van schakelaar.


Als de knop niet is ingedrukt, dan worden de volgende aansluitingen met elkaar "verbonden":
-aansluiting a met aansluiting d
- aansluiting b met aansluiting f
- aansluiting c met aansluiting h.


uitleg:
het signaal van balanspot gaat naar de naar preamp en vanaf de preamp naar de volumepot. De pre-amp gewoon zijn stroom.

Als je de schakelaar indrukt dan worden de volgnde aansluitingen met elkaar "verbonden":
- aansluiting a met aansluiting e
- aansluiting b met aansluiting g
- het signaal van aansluiting c met aansluiting h wordt verbroken.


uitleg:
het signaal van de balanspot gaat naar de aansluiting a van de schakelaar, dan van aansluiting e naar aansluiting g, en vervolgens van aansluiting b naar de volumepot. De pre-amp krijgt geen stroom.

Gevolg je bas is passief(balanspot->volumepot->uitgang) en trekt geen stroom doordat de batterijen niet in een gesloten stroomcircuit zitten.

Ik ga zoeken naar een volumeknop met daarin een 3-weg schakelaar...ik hoop dat ze bestaan :?

Wat ik me trouwens ook nog afvraag is het volgende:
met een 2weg schakelaar kan ik het volgende doen:

Code: Selecteer alles

                                              schakelaar
balans pot +---------------------+a--o o---+--d---ingang pre-amp
                                       o---+--e---volumepot 
batterijen  +--------------------+c--o o---+--h---naar pre-amp                                                       
knop in rust stand: signaal gaat van balanspot naar pre-amp, vanaf daar via normale route verder, dus gewoon actief geluid.

knop ingedrukt: signaal gaat van balanspot naar de volumepot, alleen de uitgang van de pre-amp zit ook nog steeds aangesloten aan de volumeknop. Wle krijgt de pre-amp geen stroom, en staat dus uit.

Ik ga nog ff kijken of dit van invloed kan zijn, want de kans dat ik een volumepot met 2-wegschakelaar vindt is groter als dat ik er eentje vind met 3weg schakelaar...

Weet iemand anders of het ook zou kunnen met de 2weg schakelaar?
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Zo, jij hebt er werk van gemaakt zeg!
Hartsitkke goed man bedankt!

Volgens mij zou het volgens die tweede manier ook moeten lukken.

Een andere optie die ik aan het overwegen ben is die hele pre-amp er tussenuit te halen. De draadjes verbinden op de "standaard" manier en alle pots (dus ook tone) te vervangen door 250K pots. Dan heb ik ook gelijk meer output, of is dit flauwekul? Naja, het is denk ik tijd om te slapen..
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

tsja...als ik ergens enthousiast over wordt dan moet ik zoiets uitdenken. Maar het was zo gepiept hoor! ik had zo gezien dat we dezelfde schakeling in onze bassen hebben. Zodoende hebben we dezelfde oplossing nodig om de boel passief te maken. Maar ik zou mijn bas nooit enkel en alleen maar passief maken. Om 2 redenen:
- ik vind de eq super. Ik ben op maar weinig bassen zo´n uitgebreide eq tegengekomen. En tijdens een optreden is een greep naar de eq op je bas sneller gemaakt dan op je versterker.
- Passief krijg je iets minder signaal, niet meer!!

Ik ga van de week kijken voor zo´n push-pull-volumepot en dan ga ik es ff lekker knutselen! :D
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik heb vanmiddag al spulletjes kunnen halen! :D

Ik heb een push-pull-potmeter(250Kohm om hoog en volume te behouden in passieve modus), een schuifschakelaar en andere spulletjes om de boel aan te sluiten.

Afbeelding

Eigenlijk had ik dus een 3-polige schakelaar in gedachte, maar die zijn er niet in geïntegreerde push-pull-vorm in een potmeter. Echter had die er wel geweest had ik nog een probleem gehad, want iedere keer al had ik geschakeld dan zou er een harde plof te horen zijn van het uitschakelen van de batterijen.

Oplossing:
Ik heb een 2polige schakelaar in de volumepotmeter waarmee ik alleen het geluidsignaal actief/passief schakel en apart een schuifschakelaar om de voeding op de versterker aan of uit te zetten.
Op deze manier kan ik dus tijdens een optreden van actief naar passief schakelen en thuis hoef ik de kabel er niet meer uit te halen, ik zet de bas uit met de schuifschakelaar...ideaal!
De schuifschakelaar ga ik in de deksel van het electronicagedeelte bouwen(achterop de bas). Ik ga het zo maken dat de schuifschakelaar niet uitsteekt, zodat ik tijdens het spelen met erlangs gaan niet per ongeluk mijn bas uitzet.

Ik ga vanavond lekker knutselen! Woei! :lol:
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

is het al gelukt?
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik heb gister lekker geknutseld. Ik heb alleen de schakelaar om de batterij aan/uit te schakelen nog niet gemaakt, maar de push-pull-volumemeter zit erin!
Dus ik heb nu een passief/actief schakelaar en dus geen probleem meer als me batterijen tijdens een oefensessie of optreden opraken. Ik geef gewoon een zwieper aan me volumeknop en speel lekker door. 8)

En eigenlijk klinkt het nog erg lekker ook in de passieve stand...ietsie dynamischer en iets frisser hoog als actief.

één nadeeltje aan het nieuwe knoppie:
Doordat ik een 250Kpotmeter heb i.p.v. de originele 20K is het volume wat minder makkelijk te regelen.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Komt er weer een uitgebreide fotosessie? :mrgreen:
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Stiekum wil je het zien hè? :wink:
















Dat klonk als een verzoek dus hier komen ze! :D



Afbeelding
Onder de motorkap

Afbeelding
actief...geen verschil te zien met een originele BTB

Afbeelding
Tadaa... :lol:


(zo nu genoeg offtopic fotogedoe, nu ga ik weer lekker spelen :wink: )
Plaats reactie