Topkam vervangen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Topkam vervangen

Bericht door Angelo »

Ik heb vanmiddag de topkam van mijn fretless jazz vervangen. De reden:

Afbeelding

Lage actie op een fretless is natuurlijk prima, maar zoals aan de slijtplek op de toets te zien is, had mijn jazz wel erg weinig actie.

Daarom een Allparts Tusq Jazz Bass topkam gekocht bij VoxHumana, en aan de slag.

Stap 1: Oude topkam eruit.

Afbeelding

In dit geval een kwestie van klein schroevedraaiertje tegen de zijkant, zacht tikje met een hamer en de topkam is eruit. Zat duidelijk goed geklemd, zonder lijm.

Stap 2: De nieuwe topkam passen

Afbeelding

Iets te breed, en zoals te zien liggen de E en G snaar beide iets verder naar buiten dan met de oude. Toch maar even de snaren erop leggen om het resultaat te bekijken

Stap 3: Snaarposities controleren.

Afbeelding

Inderdaad, de buitenste snaren liggen iets meer naar buiten, maar de lijn vanaf de stemmechanieken blijft zo goed als recht, en de stringspacing is niet storend veranders. Wel is de topkam bijna twee millimeter te breed.
Wat ook opvalt: de D en G snaar zijn wat dun vergeleken met de uitsparingen. Misschien omdat het flatwounds zijn? Ik had ook al de indruk dat de beschadiging aan de toets is veroorzaakt door het feit dat ik de Dunlops die BassMatters er bij aankoop had opgelegd heb vervangen door net iets dunnere flatwounds.

Stap 4: Uitvijlen

Hier geen foto, omdat het nauwelijks zichtbaar te maken is.
Voor de twee dunnere snaren heb ik de topkam iets uitgevijld, zodat ze wel enigszins klem liggen. Mocht het toch gaan trillen of storen, dan zet ik er een blanco topkam in die ik zelf helemaal uitvijl.
De twee dikste snaren vallen keurig in de topkam, daar heb ik voor nu nog even niets aan veranderd.

TIP van knutselkoning Peter: als je geen klein vijltje hebt, kun je een topkam ook prima uitvijlen met oude snaren - zeker als je altijd hetzelfde type en de dezelfde dikte gebruikt. Passender vijlen dan dat kan eigenlijk niet.

Stap 5: Hoogte controleren

Afbeelding

Eigenlijk moet voor stap 4 gebeuren, en moet je de topkam mogelijk nog wat afschuren als die te hoog is. Daar wilde ik nu niet aan, en omdat de hoogte voor de E en A snaar voor mij al prima waren heb ik me daar vooralsnog niet aan gewaagd. De actie is nu wel een stukje hoger dan voorheen, maar dat merk je eigenlijk alleen op 'de eerste fret'. Ik denk dat ik daar wel aan kan wennen, verder op de hals is de actie nauwelijks veranderd.

Stap 6: De topkam op breedte maken

Afbeelding

Dit had ook eerder gekund, maar maakt eigenlijk niet zoveel uit. Met een sleutelvijltje is het zo gebeurd, en het afronden van de 'hoekjes' bij de E en G snaar gaat bijna vanzelf.

Stap 7: Stemmen en intoneren

Stemmen is geen probleem, intoneren in mijn geval ook niet. Ik heb alleen het zadeltje van de E-snaar een klein slagje moeten geven (logisch, die was geintoneerd vanaf een postie 3 millimeter voor de oude topkam). Viel me mee, want door de iets andere hoogte van de topkam had het gekund dat de andere snare ook gingen afwijken.

Nu is het zaak veel te spelen en te beoordelen of ik de kam misschien toch nog moet verlagen - en of de twee dunne snaren niet alsnog gaan 'zwabberen' in de net iets te brede fabrieksuitsparingen.

Ter vermaak, hier nog een foto van het verschil in hoogte tussen de twee topkammen. Ik heb toch enigszins de indruk dat de originele wel erg laag was....

Afbeelding

En tot slot, credit where credit's due: zonder informatie van Peter had ik dit niet aangedurfd. Sterker nog, het op hoogte brengen van de topkam heb ik nu overgeslagen omdat ik denk dat de hoogte zo goed is, maar ook omdat het onomkeerbaar is.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Peter

Bericht door Peter »

Mooi verslag Angelo, en netjes gedaan die topkam. :thumbsup:

Zo te zien kan ie nog wel wat lager.....zal ik de 24e maar even m'n topkam-vijltje meenemen? :wink: Zetten we 'm tussen neus-lippen-en-koffie even wat lager :wink:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Geen bezwaar, :mrgreen: Zoals ik al aangaf: ik ben er even voorzichtig mee omdat af- en uitvijlen onomkeerbaar is.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Peter

Bericht door Peter »

Dan steek ik wel even een handje toe, ik ben iets minder voorzichtig :wink:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Dan heb ik medelijden met je vrouw... :D
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Netjes gedaan zeg! :thumbsup:
Waar had je die topkam besteld? Ik heb zo'n klus laatst verkloot en ik had een Tusq besteld bij Tonefactory die én te breed én te hoog was. Kansloze missie (voor mij).
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

VoxHumana - je kent ze wel. :D

Deze was ook te breed, maar met een klein vijltje was dat zo opgelost. Geldt ook voor te hoog, alleen mis ik de (Peter's) ervaring met het op hoogte brengen - daarom heb ik het nog niet verkloot.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Jack

Bericht door Jack »

Angelo schreef:Dan heb ik medelijden met je vrouw... :D

:lol: :lol: :lol: Kadeng...die hangt.
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Netjes gedaan Angelo!

Wat moet je trouwens met een boek dat 'Zoenen' heet? :lol:
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

En wikkel je snaren eens juist om de stemsleutels (dus naar beneden toe opwikkelen, komt de sustain ten goede, en je sloopt er je stemsleutels niet mee) :shock:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Peter

Bericht door Peter »

Ha, had ik nog niet eens opgemerkt, maar idd: snaren van boven naar beneden om de stringpost heen wikkelen is zoals 't zou moeten. Dit vinden je mechanieken niet fijn, en je krijgt een betere hoek t.o.v. topkam/toets.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

:? Ze zitten nu goed, had ze er ietwat los opliggen voor de foto's. :)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Grainger schreef:Netjes gedaan Angelo!

Wat moet je trouwens met een boek dat 'Zoenen' heet? :lol:
Ow, die had ik gemist. Was een bibliotheekboek van m'n dochter. Die is nu op de leeftijd dat ze dat soort onderwerpen interessant vindt, en nog niet zo bedorven dat ze zich ervoor schaamt zo'n boek te lenen.

OT: vandaag gaat de vijl erover. Gisteren op de repetitie gemerkt wat een verschil 1 of 2 millimeter teveel topkam maakt, ik ga niet wachten tot de 24e... Had het gevoel alsof ik de E-snaar vanuit de stratosfeer op het fretboard moest duwen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Angelo schreef:VoxHumana - je kent ze wel. :D

Deze was ook te breed, maar met een klein vijltje was dat zo opgelost.
Ik had het niet goed duidelijk gemaakt denk ik. :facepalm: Ik bedoelde te dik. Dus niet zoals bij jou op de foto's te zien is dattie aan de E- en G-zijde wat uit steekt (da's inderdaad zo gepiept), maar dattie te dik is voor de uitsparing in de toets.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Peter

Bericht door Peter »

Schuurpapier Hans, tot ie exact op dikte is.
Plaats reactie