Pelle's Knutselkot

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Haha

Het was een beetje een experiment:

het was een combinatie van beits en dit was in de pot gaan scheiden hier heb ik alleen het 'lak' van gebruikt.
Dit heb ik voornamelijk gedaan om het zachte hout (pallet hout) wat harder te maken en heb ongeveer 8 lagen toen nam het hout niet meer op. En dit maakte het hout bruin.

Hierna oude Humbrol Enemel lak met zwarte pigment poeder en tinner.
Dit maakte alles zwart.

Toen alles vanaf 600gritt tot 3000gritt geschuurd tot dat de burst te voorschijn komt en om alles vlak te krijgen.

En daarna heb ik de humbrol enemel lak met behulp van een doek aangebracht
Iets van 6lagen.

alles voorzichtig geschuurd en opgepoetst met Braso koperpoets.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Nice, ik ga dat misschien ook toepassen.

Voor de mensen die het leuk vinden mij te volgen, ik ben niet meer actief hier (zoals je kan merken).

https://www.facebook.com/pelleguitars is waar ik nu alles neerzet.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ja, mooi verhaal. Ik heb geen Facebook hoor............. :cry:
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ah dat is jammer! Maar zover ik weet kun je de pagina wel bekijken zonder account (dacht ik).

Het grootste probleem is het steeds uploaden van de foto's naar photobucket en alles dubbel plaatsen, vandaar deze keuze. Ik zal anders wel hier foto's plaatsen als een gitaar af is :)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Pelle en de Musicmaster en Telecasters

Bericht door Pellek »

Ik ben nog steeds bezig en sinds kort alles op imgur aan het zetten. Gitaren komen eraan.

Hier even een voorproefje van iets compleet anders, maar wat ik wel graag wil delen. Mijn ouders hadden mij gevraagd een tafeltje te maken voor onder de tv. Zo gezegd zo gedaan. https://imgur.com/a/JRBG4
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door bobbelmans »

Je was toch gestopt met knutselen Pelle?
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door Pellek »

Klopt, dit was het laatste project in de werkplaats. De rest gaat thuis gebeuren (meeste houtbewerking is klaar). Electronica voor versterkers, fretten van de laatste gitaren, solderen van pickups, etc.

Alle documentatie komt op imgur te staan, vind ik wel zo tof. Kan ik het makkelijk overal delen. En ik ga thuis met een akoestische gitaar bezig, gezien het schaven relatief weinig zooi geeft.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15090
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door padawatje »

Dat tafeltje is prachtig !
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door Pellek »

Afbeelding

Deze gitaar had ik al af 3 maand geleden, maar toen kwam ik erachter dat ik vergeten was het fretboard te vlakken :facepalm: . Ik was zooo klaar ermee. Ik had de fretjes helemaal gedaan, en dan krijg je dit. De hals had eigenlijk teveel backbow dus over de hele hals was enkel gekletter te horen. En als kers op de taart was ik de aarde draad ook vergeten. Uit frustratie toen maar 3 maanden opzij gezet nadat ik de fretjes eruit had gehaald en de toets had geschuurd.

Eergisteren dan toch de tijd genomen, en ik ben er zo blij mee. Eerst alle fretjes erin gehamerd. Ik had ooit een klein ding gemaakt om de fretjes een radius mee te geven. Daar alles doorheen geduwd en toen voorzichtig alles erin gehamerd. Er was 1 fret die niet helemaal netjes zat. Maar dan hebben we het over tiende van millimeters, dus kwam wel goed. Ik had dit al heel lang uitgesteld omdat ik ze liever erin druk, maar die optie heb ik nu niet.

Net na het hameren.
Afbeelding
Bij de laatste stap van het polijsten.
Afbeelding

Toen de geest gekregen en ook maar mijn G&L onder handen genomen. De hals had nooit gekroonde fretjes gekregen (gewoon erin gehamerd en klaar). Dus scherpe uiteindes en gekletter overal. Met korrel 320 begonnen met spot level schuren. Met een fretrocker over alle fretjes en gekeken welke fretjes de boosdoeners waren. Vooral fret 4 en 5 waren daarbij problematisch. Daarna opgeschuurd tot 2000, en toen gepolijst. De hals speelt nu goed, enkel boven de 12e fret klettert ie nog wat. Denk dat ik in de toekomst die nog eens met 320 - 2000 ga schuren, maar dat komt later wel. Als je zacht speelt valt het mee en is het pas een probleem bij de op een na hoogste fret.

De intonatie was ook ver te zoeken dus na dat te hebben gedaan nadat ik de topkam opnieuw had ingevijld. Als beloning een dik uur zitten mee pielen met jam tracks. Wat is dit ding toch een beest van een bas. Schakelbaar van humbucker naar single coil, superhelder en goede definitie van de snaren.

Afbeelding
Afbeelding

En voor dit alles gebeurde was ik al bezig een andere gitaar opnieuw in de lak te zetten. De hals was een tijd geleden rauw geworden door iemand die agressief speelde én ook nog eens agressief zweet had. Nu met Danish Oil iedere ochtend één laagje erop doen. Langzaamaan begint de hals steeds mooier te kleuren. Ik zit erover na te denken hetzelfde met de body te doen, of die zelfs te spuiten. Op dit moment is er één kamer in het huis leeg, dus daar zou dat perfect kunnen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door Archibald »

Pellek schreef: 20 jul 2018, 10:27 Afbeelding
Ik heb normaal gezien niet veel met gitaren, maar dit vind ik echt een stijlvol model, kudos!
Zelf bedacht?
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door Pellek »

Jep! En dank je wel :)

Dit was de 2e iteratie. De eerste was van walnoot gemaakt en had enkel afgeronde randen en een belly cut + armrest. Deze heeft alle kanten afgeschuind en een andere headstock. Ik ben hier ook echt heel blij mee. De combinatie van alles was precies zoals ik in mijn hoofd had, en ik had eigenlijk geen mooiere nerf kunnen bedenken bij dit model. En dat van een traptrede uit een kerk en een boompje uit Utrecht :mrgreen:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door dr. Bassvibes »

Hier nogmaals, ik vind 'm echt super smaakvol. Prachtig instrument!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door Frederiek »

Pellek schreef: 02 aug 2018, 20:47 En dat van een traptrede uit een kerk en een boompje uit Utrecht :mrgreen:
:worship:
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door dejohan »

Pellek, vraagje: waar vind je zo'n rubber mat waar je je gitaar oplegt?
Ik zit altijd te stressen dat ik krassen maak, dus zo'n mat lijkt me wel handig.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15090
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Pelle's Knutselkot

Bericht door padawatje »

Plaats reactie