Pelle's Knutselkot

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik heb beits en dat ga ik gebruiken :)

Heb het ook al gekocht en gezien mijn Aria gitaar ook gebeitst is, en ik dat erg mooi vind, ga ik daar gewoon voor.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Beits is veelal ook op waterbasis. Maar is in tegenstelling tot ecoline wél lichtecht.
Ik heb nu twee bassen gestained, de een ecoline, en de ander met beits op waterbasis. de ecolinebass bleef zelfs na blanke lak afgeven en vervagen. de gebeitste bass is na een Danish Oil behandeling mijn beste zelfbouwer tot nu toe. 8)
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Goed om te horen :)

Ah ja die Danish Oil wil ik ook gebruiken! Lijkt mij heel fijn. Hoe snel is dat trouwens droog?
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Behoorlijk snel, je kunt met tussenpozen van 5 a 10 minuten de overtollige olie weghalen en opnieuw aanbrengen. Zo'n 2 uur na het aanbrengen van de laatste laag kun je alles met een zachte doek afnemen/opwrijven. dan is het in principe droog genoeg om aan te raken. Voor het monteren heb ik zelf nog een extra 24 uur gewacht. Just to be sure zeg maar. ;-)
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Top klinkt goed, dan moet ik em komend weekend wel af kunnen maken. Kan echt niet wachten! :jam:
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

frank24 schreef:Behoorlijk snel, je kunt met tussenpozen van 5 a 10 minuten de overtollige olie weghalen en opnieuw aanbrengen. Zo'n 2 uur na het aanbrengen van de laatste laag kun je alles met een zachte doek afnemen/opwrijven. dan is het in principe droog genoeg om aan te raken. Voor het monteren heb ik zelf nog een extra 24 uur gewacht. Just to be sure zeg maar. ;-)
Maar geldt dat niet als 1 laag?

Ik dacht bij een project op talkbass of een tutorial gelezen te hebben dat iemand er op die manier 15 lagen op aanbracht (semi gloss) en dus ook bijna 15 dagen bezig was met olie aanbrengen (en weer uitvrijven en steeds fijner nat schuren)

ik heb bij mijn bas een laag of 6-7 aangebracht en je merkt dat het steeds mooier wordt na meer lagen. Ik kon op een gegeven moment niet meer wachten om te horen hoe hij zou klinken en ben toen daarom maar gestopt met olien :P

* Ik had trouwens lijdzaad olie gebruikt, maar zie op een website dat dat voor Danish hetzelfde werkt.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik heb uiteindelijk nitro cellulose gebruikt. Alleen heb ik het niet goed aangebracht en zag de gitaar er niet uit. Net heb ik de gitaar weer helemaal geschuurd.

Mijn grootste probleem met beits is dat deze ver in het poreuze hout gaat, en ik geen filler kan vinden die transparant is. Daarnaast werkt beits op waterbasis dan niet meer, en op alcohol basis is moeilijk te vinden.

Nu heb ik 2 opties:
- Alsnog beitsen en dan TruOil (ik heb nu een teststukje liggen waar ik eerst nitro op had om te kijken of dit uberhaupt nog mogelijk is).
- Mijn nitro verdunnen en dan opnieuw proberen. Alleen weet ik niet waarmee ik dat moet verdunnen (kan dat nergens vinden).
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Jimb schreef:Maar geldt dat niet als 1 laag?

Ik dacht bij een project op talkbass of een tutorial gelezen te hebben dat iemand er op die manier 15 lagen op aanbracht (semi gloss) en dus ook bijna 15 dagen bezig was met olie aanbrengen (en weer uitvrijven en steeds fijner nat schuren)

ik heb bij mijn bas een laag of 6-7 aangebracht en je merkt dat het steeds mooier wordt na meer lagen. Ik kon op een gegeven moment niet meer wachten om te horen hoe hij zou klinken en ben toen daarom maar gestopt met olien :P

* Ik had trouwens lijdzaad olie gebruikt, maar zie op een website dat dat voor Danish hetzelfde werkt.
In principe wel, maar als je een beetje je best doet en je legt er zo een 5 a 6 lagen op in korte tijd, is dat al voldoende bescherming.
Bij Danish Oil moet je wel goed weer het restant opwrijven anders krijg je wél een dikke plakkerige laag.
En opschuren tussen de olielagen was niet nodig, de body was al vrij strak en tijdens de stainlagen is er ook behoorlijk geschuurd. Op de voorkant zelfs zoveel dat ik die zonder filler behoorlijk strak heb gekregen, achter en zijkanten heb ik bewust minder geschuurd omdat die nog donkerder werden, maar ik wel nog wat nerf wou hebben.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Jij hebt geen filler gebruikt?

Hoeveel lagen beits heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

2 lagen zwart, 4 lagen blauw en de randen nog een keer bij gekleurd met zwart om de voorkant de verschillende kleuren mee te geven. Tussendoor vrijveel geschuurd en gedept met een vochtige doek om het teveel aan stain weg te halen en het geheel de "burst" te geven
1 laag zwart achterkant, licht opgeschuurd, 1 laag blauw en weer een laag zwart zonder te schuren.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de hele body weer geschuurd nadat de nitro niet goed werkte. Daarna een teststukje gemaakt met geschuurd nitro en beits. Vandaag thuisgekomen en gezien dat het teststukje er prima uitzag :)

Daarna de hele gitaar verder geschuurd tot korrel 240, en zwart gebeitst. Daarna een burst geschuurd, en 5 lagen rood gedaan zonder schuren tussendoor. Steeds direct erna droog gemaakt, en het ziet er nu goed uit. Hopen dat het straks, over een paar weken, nog steeds er goed uitziet :)

En volgende week dus met TruOil de gitaar afmaken en dan alles monteren :jam:
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Wow, heeel erg gaaf Pelle!
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Kijk die word cool !
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Komt echt wel goed!
Ik heb ook tijdens het stainen een paar keer gedacht dat het helemaal fout ging. Maar de truc is dan om nog meer weg te schuren en dan ga je vanzelf het resultaat zien wat je wilt. ;-) :lol:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ja ik zie het over 2 week wel, en als er dan iets niet goed is ga ik em gewoon weer wat schuren en opnieuw stainen inderdaad :)
Plaats reactie