Opknappert

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2005, 11:37

Opknappert

Bericht door Dick »

Ik speelde afgelopen week weer eens op mn eerste basgitaar. Ik kocht deze budgetbas van iemand samen met een vesterker voor een paar 100 gulden. Het is een imitatie precision bas van het B-merk Vantage. Ik heb best plezier gehad van deze bas, maar toen ik een nieuwe bas kocht (Mexicaanse Fender Jazz) heb ik mn eerste bas bijna nooit meer aangeraakt. Opeens klonkt hij toch wel een stuk minder dan de Fender.
Afgelopen week dus toch mn eerste bas maar weer eens gepakt. Het fijne aan deze bas is dat hij lekker licht is en ook redelijk licht speelt. De klank is niet fantastich, maar het is een precision en zo klinkt hij ook wel. Na een tijdje op de bas gespeeld te hebben kreeg ik sterk de behoefte om deze bas op te gaan knappen. Het ding heeft de precision sound en een lekkere lichte body. De neck speelde alleen wel erg zwaar en klonk niet lekker, bovendien vond ik de neck erg lelijk.
Ik werd bevangen door een soor G.A.S. maar dan om te klussen aan mn bas. Zo gezegd zo gedaan, op marktplaatst gekeken naar halzen. Er stond net een maple hals op die in principe op mijn bas moest passen. Het ding moest 75,- euro kosten, best nog wat geld voor een hals van een voor mij onbekend merk. Na wat heen en weer gemail met de eigenaar het ding toch maar gekocht, het leek me toch wel een goeie hals (en bovendien klus G.A.S.!)
Een dag later werd de hals bezorgd. Oude hals eraf, nieuwe hals erop. Ik zag meteen waarom dit een budget bas was, het ding is gewoon van multiplex. Nog een tegenvaller; de nieuwe hals, die er goed uitziet, is een milimeter te breed. Op zich jammer, maar op zich wel goed om mn opknap behoefte te bevredigen. Dat werd dus schuren, stukje bij beetje, ik koos om de hals te schuren, dan kan de oude hals er ook nog op. Op een gegeven moment paste de hals met heel veel moeite (ik had hem er liever strak in dan te ruim). Nu stond de hals alleen niet goed loodrecht op de gitaar. Nog een beetje tactisch schuren, totdat ie vrijwel loodrecht paste. Er zaten al gaatjes in de hals, die heb ik dicht gesmeerd. Vervolgens al het geschuurde weer gelakt. Daarna de hals er op geschroeft, waarbij ik hem helemaal loodrecht kreeg.
Toen had ik bedacht dat ik een zwarte slagplaat mooier zou vinden dan de witte die erop zat. De slagplaat een paar keer gespoten.
Alles laten drogen en weer in elkaar gezet. Schone snaartjes erop, de bas opnieuw geïntoneerd en afgesteld.
Het resultaat:
De bas speelt echt lekkerder, ik vermoed dat de hals op een Jazzbas heeft gezeten, hij is redelijk smal. Deze hals is wel zwaarder dan de vorige, waardoor de hals een beetje naar beneden wil duiken, maar dat is niet heel ernstig. Bovendien klinkt hij ook gewoon beter. Ik vind maple wel iets hebben eigenlijk (Fender J is rosewood), het heeft iets fels. De bas is en speelt lekker licht. Nu heb ik dus voor 80,- (hals + spuitbus lak)meteen een leuk ragbasje als backup of om mee te oefenen, hij speelt écht lekker licht. Ik ga er misschien een keer een setje iets dunnere snaren opzetten (nu 45-105), de E-snaar zit mij iets te los, terwijl de afstelling goed is. Met die snaren speelt hij waarschijnlijk nog iets lichter. Verder verbaasde het me hoe goed de bas nog af te stellen was.
Tot slot vind ik hem er een stuk beter uitzien dan de oude versie. Kortom: ik heb geen spijt van deze ombouwactie en ben benieuwd hoe dit klinkt in bandverband. Ik heb het proces ook nog gefotografeerd, de foto's zijn niet heel scherp, maar ze geven toch wel een leuke illustratie bij bovenstaand verhaal denk ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Leuk klusje; hij ziet er goed uit met die maple neck en de zwarte slagplaat 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Dick
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2005, 11:37

Bericht door Dick »

Thanx, vind ik ook :wink: .
Speel er nu heel de tijd een beetje op, dat duiken van de neck is toch wel een beetje vervelend. Misschien ga ik proberen de body iets te verzwaren of een andere strap halen. En nog een keer nieuwe volumeknop en toneknop erop, wordt ie helemaal mooi!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

Misschien lichtere tuners of je strappin verplaatsen. Ziet er netjes uit dick.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Dick
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2005, 11:37

Bericht door Dick »

Misschien passen de tuners van de oude neck wel op de nieuwe, maar dat ziet er tuurlijk ook niet uit van die ielige tuners op een Fender achtige neck. Ik denk dat ik het even zo laat, misschien wat proberen met de strapkoppen of een nieuwe strap. Misschien dat ik zelfs nog wel een keer een mooi stukje hout koop en gewoon een hele nieuwe body maak.
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Dick, mooi gedaan zeg :shock:

Wat ik mij afvroeg: met wat voor verf/spuitbus/lak heb jij die slagplaat bewerkt? Moet/kan zo'n plastic slagplaat wel gelakt worden (ik heb totaal geen verstand van dat verfgebeuren)?. Ziet er in ieder geval schitterend uit!
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Je kan ook een lederen strap proberen, deze hebben wat meer 'grip' op je schouders ;)
none.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Re: Opknappert

Bericht door Q. »

Dick schreef: Ik ga er misschien een keer een setje iets dunnere snaren opzetten (nu 45-105), de E-snaar zit mij iets te los, terwijl de afstelling goed is.
Leuk projectje :). Maar wat er in de quote staat lijkt niet te kloppen, al weet ik niet precies hoe je het bedoelt. Als de E-snaar niet strak is, zal een minder dikke snaar er juist voor zorgen dat hij nog slapper komt te staan. Hoe dikker de snaar, hoe groter de trekkracht, hoe strakker de snaar.
Dick
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2005, 11:37

Bericht door Dick »

@ Enfantterrible: Thanx. Omdat het een imitatiebas is is de body anders dan een normale precision, hij is kleiner, en de verhoudingen zijn iets anders. Bovendien moest het een beetje low-budget blijven. Als je een standaard bas heb zou ik daar altijd een slagplaat voor kopen, kost niet veel, je kunt ze via internet bestellen. Maar dat spuiten ging ook prima. Ik ben naar de Doe-het-zelf-zaak aan het eind van de straat gegaan en heb een klein spuitbusje zwarte lak gehaal á 3,95. Er stond op dat het op hout, metaal, papier, aardewerk en de meeste kunstoffen te gebruiken was. Ik kon niet echt bedenken waarom het niet op mijnslagplaat zou kunnen, dus heb het gewoon gedaan. De slagplaat schoon/stof/vetvrijgemaakt. En een keer of vier gespoten achter elkaar. Ik heb het buiten gedaan voor de lucht, voor het mooi had ik het binnen moeten doen, je ziet hier en daar wel kleine stofjes in de verf. Toch was het resultaat prima. De verf is wel pas na een dag of twee echt uitgehard, al die tijd moest ik ongeduldig wachtem met mn bas in elkaar zetten.

@Kilian: Leren straps vind ik niet fijn. Ik wil graag dat ik mn bas heen en weer kan bewegen (bijv. voor als ik hoge stukjes speel of stoere poses maak) Ik wil wel dat hij als ik 'normaal' speel in balans hangt. Nu sta ik hem eigenlijk heel de tijd een klein beetje op te tillen. Maar nogmaals, hij duikt niet heel erg en dikke kans dat ik in juli gewoon een nieuwe body ga maken. Ik denk dat de sound dan nog vetter wordt. Een mooi stukje hout (weet nog niet wat) moet gewoon beter klinken dan mulitiplex!

@Q: Ok, ja de bedoeling was dus dat de E-strakker kwam te staan, hmmm dikker dan wat ik nu heb lijkt me niets. Ik ben er ook nog niet uit wat het is me die E-snaar. De A,D, G, klinken op de een of andere manier feller, strakker, harder dan de E-snaar, ook als ik unplugged speel. Ik heb er geen nieuwe set opgezet, maar wel een set die nog niet zo oud was en ik heb de snaren schoongemaakt. Ik verwissel altijd hele sets, nooit losse snaren, dus de set die er nu opzit is ook een vaste set. Iemand een idee, de intonatie is goed, maar voor mn gevoel moet de E-snaar strakker?
Dick
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2005, 11:37

Bericht door Dick »

Dank voor de tips :wink:, ik schrijf mn eigen topic wel vol :) . Inmiddels ben ik er zelf achter wat het was met die E-snaar. Hij was gewoon dood/kapot. Ik heb er een nieuwe opgezet om te testen of het aan de snaar lag of aan de gitaar en het lag dus aan de snaar. De nieuwe snaar klinkt niet dof en zwabbert ook niet zo raar.

Het duiken van de hals heeft er overigens ook mee te maken dat de originele hals een kortere hiel had. Voor een goede balans zou de nieuwe hals eigenlijk iets verder in de body moeten liggen. Ik heb geen zin om in deze body te gaan frezen, maar als ik een nieuwe maak zorg ik wel dat de hals er beter in ligt.

Zo'n maple hals bevalt trouwens uitstekend, echt een aanrader! Het speelt lekker licht en klinkt fris. Ik dacht altijd dat ik het te dun zou vinden klinken, maar daar kom ik van terug.

Mensen die geïnteresseerd in gitaarbouw/opknappen/klussen moet een op dit forum kijken: Gitaarnet Forum en dan naar 'zelfbouw' gaan. (waarschijnlijk was ik de enige die dit forum nog niet kende).

Ik heb er in ieder geval al wat handige tips op gedaan voor het bouwen van een body. Tegen de tijd dat ik daar aan begin open ik wel een nieuw topic waarin ik dat project bij hou.

.dick.
Plaats reactie