Fender '51 Precision RI shielden (iemand tips?).

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Het ruisen komt grotendeels omdat je op een ongeaard stopcontact zit. Ik heb dit ook; zodra ik m'n bas loslaat begint ie te ruisen.
Dit is volgens mij wel een heel eind op te lossen door te shielden. Want het probleem uit zich het meest op m'n Squier P-Bas en bijna niet op m'n Sandberg en Cort.

Dus vandaar dat ik ook een projectje ga starten om m'n bas te shielden. Ik ben ook van plan om er dan direct een ander element in te zetten (SD vintage) en waarschijnlijk CTS pots (2x 500k lineair) en een Orange drop (47uF).

Heeft of weet iemand een goeie tutorial van hoe je moet shielden :?: Ik heb kopertape gevonden. Moet ik dat overal aanbrengen? Onder de pots, onder het element, aan de zijkanten, etc. Moet ik dat dan nog vastsolderen aan aarde? En waar dan?
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Arnold
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 nov 2007, 19:28

Bericht door Arnold »

In mijn 2 weken geleden aangekochte '51 Precision RI zaten el cheapo japanse potmeters van 16mm. Die heb ik vervangen voor 24mm CTS potmeters hiervoor heb ik wel de cavity iets voor op moeten ruimen. Ook heb ik alles geshield in de bas met koperfolie. Het helpt zeker iets maar als je dicht bij je amp staat pikt hij alsnog ruis op, zoals eerder gezegd te wijten aan de singecoil.

Shielden doe je in de pickup cavity en de elektronica cavity onderin en de zijkanten, zorg dat alle koper elektrisch met elkaar verbonden is en soldeer op 1 punt een massa draad. Laat alle massa draden op dat 1e punt bij elkaar komen (bijv: de massa op de jack out) dit noem je stermassa (google maar voor meer info) vergeet niet een stripje koperfolie omhoog te laten komen zodat die contact maakt met de slagplaat (deze ook shielden) in het geval van een normale P en in het geval van de '51 RI P met de metalen control plate.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Als er animo voor is kan ik dit weekend wel foto's maken van mijn geshielde bassen
Plaats reactie