Fender '51 Precision RI shielden (iemand tips?).

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Fender '51 Precision RI shielden (iemand tips?).

Bericht door Sjaan »

Vriendjes,

thuis oefen ik vaak op een '51 P die goed klinkt maar enorm ruist.
Wat kan ik doen om deze ruis op te lossen? Het probleem stopt eens ik de snaren/brug/control plate .. aanraak.

Misschien best in een keer heel de elektronica vervangen, ik kan solderen dus dat moet te doen zijn.
Welke potmeters zitten in deze bas (en door wat moet ik ze vervangen)? Waar kan ik deze onderdelen het makkelijks bestellen van uit België?

Foto's volgen.

Vriendelijke groet,

Jan
Laatst gewijzigd door Sjaan op 22 aug 2010, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

goed shielden wilt ook wel helpen, die 51P heeft een enkelspoelselement, dus dat ruist meestal wel.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Om terug wat vooruitgang te brengen in deze topic een aantal foto's en wat vragen.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Vragen:

Ik wou dus eerst de hele electronica vervangen maar bij het opendraaien merk ik dat er op de twee potmeters de magische afkorting CTS geschreven staat. Graag wil ik nu weten of er de correcte potmeters inzitten. Op de volume potmeter staat duidelijk 250k geschreven, op de potmeter voor de tone zie ik niet direct een getal met een 'k' achter staan (er staat wel CTS op en de potmeter ziet er iets anders uit als die voor het volume). Ook hangt er een groene condensator (?) aan die laatste potmeter met daarop 473J100 geschreven. Het geheel is aan elkaar gesoldeerd met kabels zoals op onderstaande foto.
Afbeelding

Mag ik er van uitgaan dat de elektronica opzich in orde is?

Belangrijkste vraag:
Kan iemand mij meer info geven over hoe ik deze bas moet shielden?
Laatst gewijzigd door Sjaan op 22 aug 2010, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Hey

Toen je de bas van mij kocht heb ik de electronica een upgrade gegeven. Potmeters (cts), clothwire en betere condensator. Je kan die groen vervangen door een orangedrop maar weet niet of het veel zal uitmaken.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Djay schreef:Hey

Toen je de bas van mij kocht heb ik de electronica een upgrade gegeven. Potmeters (cts), clothwire en betere condensator. Je kan die groen vervangen door een orangedrop maar weet niet of het veel zal uitmaken.
Ok, dat bevestigd al dat de electronica puik is (condensator vervangen gaat volgens mij niet veel uitmaken).
Het enige probleem is dat er een soort van 'hizz' uitkomt als ik de snaren niet aanraak (volgens William kan dit opgelost worden door te shielden, dat moet ik dus nu nog voor elkaar zien te krijgen).
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Heb het ooit eens gedaan met aluminium folie. Koperfolie zou nog beter zijn. Komt er op neer dat je de cavities en je pickguard met de folie bekleed. Daardoor krijg je een "kooi van faraday". Als je effen zoekt op het forum ga je wel voorbeelden vinden van geshielde cavities.
Jack

Bericht door Jack »

Inderdaad shielden met koper tape al die cavity's
Maar houd rekening met de opmerking van William, het zal altijd iets blijven ruisen..
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Iemand een adres (liefst in de buurt) waar ik dit alles kan laten doen?
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Voordat je iets gaat doen: Zet je versterker een aan en draai het volume helemaal op nul, en luister of ie ruist. Het kan zo zijn dat je versterker ook een ruis heeft doordat die niet goed geaard is.

Waarschijnlijk heb je dit al gechecked, maar het heeft nogal wat invloed :D
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

De bassen van de Classic serie hebben allemaal CTS USA pots, dus die hoef je niet te vervangen.
Eventueel kun je wel een Orange Drop erin solderen.
Peter

Bericht door Peter »

Sjaan schreef:Ok, dat bevestigd al dat de electronica puik is (condensator vervangen gaat volgens mij niet veel uitmaken).
Vervangen door een Orange Drop is nog wel aan aanrader hoor, ik heb nog geen bas gehoord die er níet van opgeknapt is.
Shielden met koperfolie is idd de oplossing, maar je kan 'm er wel stil mee krijgen hoor.
QPumaLocoQ schreef:De bassen van de Classic serie hebben allemaal CTS USA pots, dus die hoef je niet te vervangen.
Correctie: de bassen van de Classic serie die in Mexico vervaardigd zijn hebben allemaal CTS pots. Dit is een Fender Japan bas. :wink:
Gebruikersavatar
ThaSweet
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2010, 12:52

Bericht door ThaSweet »

Sjaan schreef:Iemand een adres (liefst in de buurt) waar ik dit alles kan laten doen?
Ik ben een leek op electronica gebied, maar heb een paar dagen geleden ook mijn bas geshield,
als je er rustig voor gaat zitten valt het allemaal wel mee en is het zo gepiept. :dance:
Warwick Streamer Stage 1 (94)- Aria SB 505 met Bartolini Pre-Amp - Hartke HA3500 - Hartke Xl Serie 2x10 - Hartke A25
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Jack schreef:Inderdaad shielden met koper tape al die cavity's
Maar houd rekening met de opmerking van William, het zal altijd iets blijven ruisen..
Is dit echt zo? (ik hoop heel hard van niet :) ).
Pellek schreef:Voordat je iets gaat doen: Zet je versterker een aan en draai het volume helemaal op nul, en luister of ie ruist. Het kan zo zijn dat je versterker ook een ruis heeft doordat die niet goed geaard is.

Waarschijnlijk heb je dit al gechecked, maar het heeft nogal wat invloed :D
Had ik al getest en is niet het probleem.
QPumaLocoQ schreef:De bassen van de Classic serie hebben allemaal CTS USA pots, dus die hoef je niet te vervangen.
Eventueel kun je wel een Orange Drop erin solderen.
Eventueel eerst het topic goed doorlezen (Japanse basgitaar + Djay, aka. de vorige eigenaar, verteld over upgrade met oa. CTS)? :)

Peter schreef:
Sjaan schreef:Ok, dat bevestigd al dat de electronica puik is (condensator vervangen gaat volgens mij niet veel uitmaken).
Vervangen door een Orange Drop is nog wel aan aanrader hoor, ik heb nog geen bas gehoord die er níet van opgeknapt is.
Shielden met koperfolie is idd de oplossing, maar je kan 'm er wel stil mee krijgen hoor.
Ok, ik zal de Orange Drop niet zo snel afschrijven. Denk je dat de ruis weggaat door shielden ondanks enkelspoel element?

ThaSweet schreef:
Sjaan schreef:Iemand een adres (liefst in de buurt) waar ik dit alles kan laten doen?
Ik ben een leek op electronica gebied, maar heb een paar dagen geleden ook mijn bas geshield,
als je er rustig voor gaat zitten valt het allemaal wel mee en is het zo gepiept. :dance:
Ik ben zelf niet direct een leek maar ervaring te over heb ik toch ook niet. Maw. ik kan wel solderen, heb al eens de elementen van een van m'n P's vervangen, heb een boostpedaaltje gemaakt, ..., maar in dit geval wil ik toch dat het eindresultaat echt goed is. Ik heb gewoon een beetje schrik om het te 'verprutsen'.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Je zegt dat het probleem oplost als je de snaren/brug etc. aanraakt, dus er is een aardeprobleem.

Dikke kans dat de aardedraad geen goed contact maakt met de brug of dat je in een ongeaard contact speelt.
Als je niet zo zeker bent van dat solderen zou ik eerst kijken ofdat je het contact tussen de aardedraad en de brug niet kunt verbeteren.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

het zal blijven die ruis. Dit hoort nu eenmaal bij de ouderwetse singlecoil van de 51. Met shielden en een orange drop zal je het waarschijnlijk wel kunnen verminderen, maar ik maak me sterk dat je er helemaal vanaf komt...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Plaats reactie