Lacertus' Kleine Klusjes: P-vraagje!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Lacertus' Kleine Klusjes: P-vraagje!

Bericht door Lacertus »

Laatst een Fenix Jazz gekocht. Mooi basje, lekker kleurtje, mooie tort slagplaat, lekkere maple hals:
Afbeelding

Maar het kon beter dacht ik, dus nieuwe spullen er in:
- DiMarzio's Ultra Jazz Pick-ups;
- CTS potmeters;
- Switchcraft output jack;
- Warwick knoppies (ik hou niet zo van die hoekige 'fender' dingen);
- Warwick straplocks.

Dus eerst de oude pups er uit, en de nieuwe er in. De brug pup paste precies. De DiMarzio's zijn wel ietsje dieper dan de originelen, maar da's geen probleem... De hals pup heeft een kleine afwijking tov de originele, maar met een klein beetje foefelare met de slagplaat, past het precies:
Afbeelding

Dan de potmeters en de output er uit. Hier het oude spul, helaas geen foto gemaakt van de nieuwe internals...:
Afbeelding

Na het solderen de control plate terug op de control cavity, maar het past (net) niet! :evil:
De cavity zit niet perfect in het midden tov de plate. De CTSjes zijn toch behoorlijk wat dikker dan de originele potmeters, dus dat past niet... Ik heb hierom de gaten in de control plate wat ovaal moeten maken, zodat het nu toch past.
Hierna de knoppen er op geschroefd...
Het plaatsen van de straplocks was geen probleem...

En hier issie finished:
Afbeelding

Spannend om haar in te pluggen... doet ze het???
Maar ze doet het! En hoe!! :dance: :jam: :worship:
Dit klinkt wel zó dik: goede definitie, diep laag, veel hoog, de toonregeling is veel beter en de pickups zijn echt veel beter. Het slapgeluid is heel lekker, maar finger style en plectrum klinkt ook echt goed en dik!
Laatst gewijzigd door Lacertus op 15 jun 2013, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

Nu ontbreken natuurlijk enkel de samples nog! :mrgreen:
Peter

Bericht door Peter »

Goed bezig, dat zijn de mooie upgrades.
Ik heb ook járenlang UltraJazz's in een bas gehad en dat beviel prima......maar na een aantal jaar verlangde ik toch terug naar de subtielere knor van single coils.
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

Die Ultra Jazz elementen, zijn dat humbuckers dan?
Peter

Bericht door Peter »

Zekers!
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

Nice 8)
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Nieuw Projectje...

Bericht door Lacertus »

Ik ben bezig met een nieuw projectje.

Ik heb een '93 Squier P gekocht. Zwarte body, witte slagplaat, rosewood toets. Primair als goedkope bas voor een enkel optreden in een kraakpand en/of als backup. Leuk ding, goed hout, heel resonant! Foto's volgen!!

De hals stond redelijk in standje 'boog', dus die eerst schoongemaakt, ingeolied (het rosewood fretboard had veel dorst!), nieuwe snaartjes erop (DR LoRiders), en hals langzaam aangepast totdat de actie rond de 3mm staat. Nu kan ik er wat beter op spelen. De dikkere hals is nog even wennen, maar het went!

Ik heb de witte slagplaat vervangen door een zwart-wit-zwarte 3-ply, en wilde de electronica volgens het gebruikelijke recept hebben (CTS, OD, Switchcraft), en het element vervangen door een Fender Original P voor het old-school P-geluid.

Een en ander vlotte goed, maar toen ik haar inprikte... géén geluid! :( Behalve héél zacht de G-snaar, verder absolute stilte...
Vanalles al geprobeerd: elementen hoger/lager, potmeters volgens twee andere schema's gesoldeerd, maar niets. Zelfs het element direct op de output aangesloten, maar ook daarmee géén geluid! Ik heb aangenomen dat de zwarte draad van het element de aarde-draad is, en de witte de signaal-draad.

:?: Heeft iemand nog tips over wat ik kan proberen? Hoe kan ik testen of het element wel goed is? :?:
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Heb je het element al doorgemeten?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Precies. Maar vermoedelijk is het element kaduuk. Kun je een foto plaatsen van de achterkant van de slagplaat, waar de pots en de jack in zitten, zodat we de bedrading en de pots kunnen zien?
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Ik heb hem net even gemeten en kom op 154kOhm uit... Op het interwebz vind ik waarden van 10.5kOhm. Dus kaduuk?
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Beetje een hoge weerstand ja. Draadbreuk wellicht in de spoel?
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Ik heb Thomann een mail gestuurd. Ik heb het element pas een paar weken, dus even afwachten wat ze zeggen. Ik verwacht dat er een nieuwe in mag. Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor het meedenken! :clap:
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Thomann maar eens een mail gestuurd, want ik hoorde maar niks...

Blijkt dat ze mijn geld hebben terug gestort, terwijl ik vroeg of ze een nieuwe konden opsturen... :nono:

Ik heb Peter maar een mail gestuurd, hij kan er ook vast wel een leveren...
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Met een nieuw element doet ze het perfect! So, here she is:
Afbeelding
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Plaats reactie