Fretten van bas slijpen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Fretten van bas slijpen

Bericht door rael_kid »

Hallo mensen!
Ik ben van plan mijn oude basje fretloos te maken, maar ik heb van iemand begrepen dat het wenselijk is dat er metaal in de gleufjes blijft zitten in plaats van vloeibaar hout. Dus hij stelde voor om de fretjes eraf te slijpen of schuren. Heeft iemand daar tips voor? Ik heb echt geen idee hoe dat moet gaan aanpakken....

Bedankt alvast

Lex
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

ik weet niet wie je dat verteld heeft en waarom, maar dat is niet echt de geëigende manier om een bas fretloos te maken

regulier is: frets d'r uit, sleufjes opvullen met vloeibaar hout en schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, lakken, en zo voort en zo verder

waarom raadt hij je aan de sljipen in plaats van te slopen?!
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Fretten van bas slijpen

Bericht door RonC »

rael_kid schreef:Hallo mensen!
Ik ben van plan mijn oude basje fretloos te maken, maar ik heb van iemand begrepen dat het wenselijk is dat er metaal in de gleufjes blijft zitten in plaats van vloeibaar hout. Dus hij stelde voor om de fretjes eraf te slijpen of schuren. Heeft iemand daar tips voor? Ik heb echt geen idee hoe dat moet gaan aanpakken....

Bedankt alvast

Lex
Niet doen, gewoon de frets voorzichtig er uit halen en inderdaad opvullen met vloeibaar hout.
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Het is geen reguliere manier, dat weet ik. Hij raadde dit aan omdat dit veel beter schijnt te zijn voor je sound. Namelijk: dat vloeibare hout is niet zo hard, dus dat wordt bij elkaar gedrukt zodra je je snaren erop legt. Dit veroorzaakt een kromming in de hals die je helemaal niet wilt. Dat gebeurt niet als je de frets erin laat zitten...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

met een goede harde lak wordt er niets "bij elkaar gedrukt" hoor

ik zou het gewoon echt niet doen op die manier

kijk even met de zoekfunctie op dit forum, er zijn verschillende draadjes over het defretten van je bas
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik was eigenlijk op zoek naar mensen die dit wel al is gedaan hebben en mij daar tips over kunnen geven. Of is het echt zo slecht dat niemand dit ooit zou doen? Ik heb gezocht inderdaad, maar er is geen draadje die gaat over het wegslijpen van je frets...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

wanneer je de frets laat zitten slijt het hout altijd harder als het ijzer van de frets, uiteidelijk ga je de afgeslepen frets ook weer voelen...
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Daar is toch juist de lak voor bedoeld? Als het goed is zou, door de lak, zowel het het hout als het ijzer niet moeten slijten toch?
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik heb mijn oude Squier een tijd geleden ook fretloos gemaakt; hier zijn de 2 topics die daar over gaan:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=426
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?p=5835

Wegslijpen zou ik niet doen. Krijg je nooit mooi en ik heb het verder ook nog nooit gezien. Kan natuurlijk dat het een briljant resultaat geeft, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet :wink:
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Bedankt voor je draadjes! Die beschrijving is wel nuttig. Ik zal het er nog is met m'n basleraar (hij had me voorgesteld om ze af te slijpen) erover hebben. Misschien is het inderdaad niet zo'n goed idee. Hij was ervan overtuigd dat het beter was. Als ik trouwens dat verhaal van jou lees krijg ik meteen zin om te beginnen met ontfretten...
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

wellicht een beetje offtopic, maar is het niet makkelijker/tijdbesparend om een fretloze hals te monteren? Of sla ik de plank nu echt mis ivm afstellen en weet ik allemaal nog meer?

EDIT: je slaat de plank mis, niet een bel :p
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Het zou wel makkelijk zijn inderdaad, maar dan moet je er wel eentje hebben. Alle halzen passen volgens mij ook niet zomaar op elke willekeurige body...
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Het enige dat ik de volgende keer anders zou doen is het lakken: niet 2 keer, maar 20 keer... de lak begint een beetje eraf te gaan op bepaalde plekken.

Nouja, ik speel er eigenlijk nooit meer op. Een tijdje geleden een fretloze Yamaha TRB-5 gekocht en die speelt en klinkt vele malen beter. Sinds ik die heb speel ik eigenlijk meer fretloos dan gefret. A.s. zondag ga ik hem voor het eerst (nouja, laatst ook een popnummertje mee begeleid) onstage gebruiken in 2 of 3 nummers :D
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Aha, dat is gaaf man! Het lijkt me echt gaaf om fretloos te spelen! Ik was inderdaad ook van plan minimaal 10x te lakken...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

rael_kid schreef:Hij was ervan overtuigd dat het beter was. Als ik trouwens dat verhaal van jou lees krijg ik meteen zin om te beginnen met ontfretten...
Als hij er zo van overtuigd is heeft hij er misschien zelf ervaring mee? Dan kan hij je misschien beter helpen met de manier waarop je aan moet pakken dan wij. Als je het daadwerkelijk zo gaat doen, post je ervaringen dan ook hier even.
Plaats reactie