Het grote bedeltopic...

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Het grote bedeltopic...

Bericht door anavrin »

@tha RoadWarrior:
https://www.guitar-parts.nl/index.php?p= ... t=270&pg=1

Wellicht dat dit past? Is wel USA-maat.
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Het grote bedeltopic...

Bericht door ThaRoadWarrior »

anavrin schreef:@tha RoadWarrior:
https://www.guitar-parts.nl/index.php?p= ... t=270&pg=1

Wellicht dat dit past? Is wel USA-maat.
Thanks voor de tip, il ben intussen al verder geholpen.
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Het grote bedeltopic...

Bericht door ThaRoadWarrior »

Ben nog op zoek naar een stukje Essen hout.

ongeveer 6 x 10 cm, ongeveer 1,5 cm dik (maar dunner mag ook).

Heeft iemand nog zoiets liggen mogelijk ?
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Het grote bedeltopic...

Bericht door RaySting »

een wigje voor tussen hals en body.....de hals van mijn knutselbas moet een slagje naar achter?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het grote bedeltopic...

Bericht door PMJ »

Bedoel je de hals ietsje kantelen voor een lagere actie? Gebruik dan een stukje van een oude plastic pas oid om in de pocket te leggen, werkt uitstekend.
dejohan
Berichten: 2787
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Het grote bedeltopic...

Bericht door dejohan »

idealiter maak je echt een wigje als shim.
Een pas/plectrums oid kunnen er voor zorgen dat de hals een de voet zelf gaat kromtrekken omdat er een lege ruimte ontstaat tussen hals en pocket en de halsschroeven de neiging hebben om het hout in die lege ruimte te trekken. Waardoor het hout boven de lege ruimte naar beneden trekt, en het hout boven de shim niet.
Je krijgt dan een soort springschans :D .
Ik weet niet of dit duidelijk is. En ik heb dit ook maar gelezen van een luthier op tinternet en niet zelf ondervonden, zoals 90% van wat op forums staat :D .
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Het grote bedeltopic...

Bericht door blablas »

dejohan schreef:idealiter maak je echt een wigje als shim.
Klopt, maar overdrijven is ook een vak.
Een pas/plectrums oid kunnen er voor zorgen dat de hals een de voet zelf gaat kromtrekken omdat er een lege ruimte ontstaat tussen hals en pocket en de halsschroeven de neiging hebben om het hout in die lege ruimte te trekken. Waardoor het hout boven de lege ruimte naar beneden trekt, en het hout boven de shim niet.
Je krijgt dan een soort springschans :D .
Dat is wel heel erg ver gezocht, misschien als je iedere week de schroeven aan zou draaien dat dit op een gegeven moment kan gebeuren maar onder normale gebruiksomstandigheden totale onzin.
dejohan
Berichten: 2787
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Het grote bedeltopic...

Bericht door dejohan »

Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Op internet kun je alles vinden, of het nou goed of fout is maakt niet veel uit!
Guitards zijn goed in het verspreiden van halve, zo niet, volledige misinformatie.

Ik als techneut vind het gewoon ver gezocht, de schroeven zitten direct naast de shim en daar zal dus ook het meeste van de kracht in verdwijnen, die schroeven kunnen echt niet zo een gigantische kracht uitoefenen op de hals waardoor deze wel even in een ski-ramp zal verbuigen.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Het grote bedeltopic...

Bericht door Thunder »

Ik heb al jaren een shimmetje van een strookje fineer in mijn Sandberg zitten precies zoals de eerste foto van dat artikel. Deze Sandberg hals zit vast met zes schroeven en heeft dus een lange hiel welke halverwege de hiel dus nog extra wordt aangetrokken. Bij mij geen enkel probleem.
Maar ik heb er ook geen overdreven kracht op gezet met een doppenset ofzo. Ik heb de hals er inmiddels een paar keer afgehaald en bij het terug monteren is met een schroevendraaier stevig vastdraaien van de schroeven ruim voldoende.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Het grote bedeltopic...

Bericht door RaySting »

Dank voor alle feedback mensen! Het is een budgetbasje dus ga in eerste instantie wat testen met een plectrum, pasje of ijscostokje (voorbereidend werk al gedaan, gisteren de kids blijgemaakt :wink: ).

Mocht het helpen en een langere termijn oplossing nodig zijn dan gaan we aan de knutsel (altijd veel drama in mijn geval).. .
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Het grote bedeltopic...

Bericht door bardo »

Wie heeft er een single coil element liggen voor een Squire 50's Classic Vibe Precision? (Of telecaster bass/ 51 p-bass)
Mijn oudste zoon van 13 heeft samen met een klasgenoot een kapotte bas van zijn muziekleraar gekregen. Het meeste kon ik wel fixen, maar het element mist de bovenste bobbin en het grootste deel van het wikkeldraad.

Ik heb nog wel wat onderdelen om te ruilen, anders eventueel voor een kleine vergoeding.
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
dejohan
Berichten: 2787
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Het grote bedeltopic...

Bericht door dejohan »

Je kan er in principe ook een standaard Stratocaster element ingooien (deed als ik me niet vergis Fender ook bij Mustang of Musicmaster bassen). Ga je een stuk makkelijker vinden.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het grote bedeltopic...

Bericht door PMJ »

De musicmaster had dat ook. Ik vond het wel dun klinken. Je kan wel bv een rail pickup kopen waar wat laag in moet zitten. Die worden wel vaker gebruikt in die bassen. Die van artec zijn niet duur én schijnen prima te zijn.
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Het grote bedeltopic...

Bericht door bardo »

Met dank aan forumlid Columbo is er een SD single coil naar me onderweg voor een keurige prijs.
Bedankt voor jullie reacties.
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Plaats reactie