Erik's knutselbassen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

ja dat is toch een kwestie van monteren, want aan alleen zo'n losse hals is niet veel af te leiden wat dat betreft. We gaan het zien!
Peter

Bericht door Peter »

Erikx schreef:Ik ben van plan morgen naar de Bassgallery in Beilen te gaan om alle elektronica en tuners op te halen. Ik neem dan body en hals even mee om Rob zijn oordeel eens te horen.
En, nog in Beilen geweest? Met de bas, that is....
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Jawel, Rob was niet echt onder de indruk van die speling. Dat kwam wel goed dacht ie. Ik heb nu bijna alle hardware binnen, alleen de brug en stemmechanieken waren er nog niet. En nu nog effe schuren op die seallag van de body. Die is zo knetterhard, geen enkele afbijt helpt tot nu toe!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

na uren met de schuurmachine op de body met als resultaat dat nog geen kwart van de achterkant blank was en mijn astma me 's nachts wakker hield, ben ik het even verderop gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een houthandel met een bandschuurmachine en toen waren binnen een paar minuten de voor- en achterkant van de body kaal muv de armrest. Die heb ik ondertussen een uurtje op geschuurd en daar is nu ook die seallaag weg. Nu nog alle zijkanten, ook nog een hele klus....
Peter

Bericht door Peter »

Ja, met een bandschuurmachine schiet 't lekker op. En: viel de body mee qua grain/structuur?
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

tja, je kunt wel duidelijk zien dat er een paar panken aan elkaar gelijmd zijn maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Wel zit er zowel aan de voor- als achterkant een ondiepe scheur in het hout. Wel op verschillende hoogtes trouwens, dus niet aan de voor- en achterkant in hetzelfde stuk. Volgens Rob was dit wel op te lossen met wat vloeibaar hout en opschuren. De body wordt dus duidelijk de zwakste schakel van het hele project, eerst maar eens zien hoe die zo gaat klinken en anders kan er altijd een andere op! En het was nooit de bedoeling er een boutique bas van te maken :wink:

Maar goed, eerst nog maar eens een poosje seallaag-snuiven.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Even een paar fotootjes van mijn vorderingen. Op de bovenste foto zie je duidelijk het verschil tussen hout en seallaag bij het strapbutton-gat. Ik moet alleen nog van dat gat tot de onderste hoorn. En daarna met een fijne korrel de boel nog glad maken...

Het is goed te zien dat er een (ondiepe) scheur over de body loopt. Dit was met de seallaag erop amper zichtbaar. Ik hoop dat dat na het oliën ook het geval is. Ik speel met de gedachte om er helemaal geen slagplaat op te zetten en om alleen zwarte schroefjes in de schroefgaten te draaien. En misschien nog een paar extra schroefjes om een beetje de contour van de slagplaat aan te geven. Maar dat hangt er een beetje vanaf hoe zichtbaar die scheur blijft.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Update: EIndelijk alle onderdelen binnen en klaar met het schuren van de body. En zo moet ie er uit komen te zien!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Peter

Bericht door Peter »

Ziet er goed uit. Wat zijn de plannen qua kleur?
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Alleen een beetje olie, hij zal dus wat donkerder worden maar wel naturel. En er komt geen slagplaat op, waarschijnlijk draai ik wel wat zwarte schroefjes in de reeds aanwezige gaten + wat extra schroefjes om de contouren van de slagplaat een beetje aan te geven. Het liefst hield ik hem blanco, maar er zitten nou eenmaal al gaatjes in de body.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Interessante boekensteun zo'n tafel :D
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

eeehhh tja, dat had op zich niet zichtbaar hoeven zijn op de foto... We hebben nieuwe stoelen waarvan de leuning niet onder de tafel past en dit is even om te proberen of het een beetje goed zit wanneer ik de tafelpoten ga verlengen....
Jack

Bericht door Jack »

:lol: :lol:

Dat is ook DHZ... :worship:


En die bas ziet er lekker uit,,
Ik zou er niet eens de schroefjes in draaien..
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

even wat anders, ik heb alle elektronica behalve een condensator (en volgens het bedradingsschema heb ik die wel nodig). Er staat op het forum heel wat over geschreven, maar wat heb ik nou precies nodig (en kan iemand dat leveren??)
Peter

Bericht door Peter »

Je kan een standaard keramische condensator erin zetten, of een bijvoorbeeld een Orange Drop 0.047. En daar heb ik nog een bakje vol van, dus ik kan je er wel eentje opsturen.
Plaats reactie