Erik's knutselbassen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Oké de kogel is door de kerk. Van de week met een (hobby) gitaarbouwer hier uit de buurt om de tafel gezeten. Hij bouwt samen met nog een andere jongen, ik heb met beide nog eens in een band gezeten, en ze gaan me met dit apparaat helpen. En dat is alleen al om hun gereedschap erg prettig :mrgreen: .

Ik ga nu dus voor het eerst echt bouwen ipv alleen in elkaar schroeven :jam:

Zojuist 5 van deze besteld:
Afbeelding

1 van deze:
Afbeelding

En 1 van deze, om toch heel eigenwijs de snaar eens op te meten ivm de maximale scale-lengte.
Afbeelding

Na de vakantietijd gaan we op houtjacht, qua topje denk ik aan zoiets:

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Erikx schreef:Ik ga nu dus voor het eerst echt bouwen ipv alleen in elkaar schroeven :jam:
Heel goed! :cheer:
Er is geen weg terug meer daarna en het leukste is dat alles wat je kunt verzinnen ineens mogelijk is. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Omdat ik nog steeds niet goed ben met tekenprogramma's (Rieno nog bedankt voor de Gimp-tip, maar Gimp en ik zijn nog geen vrienden) ben ik vandaag even aan het knippen en plakken geslagen. Ik ben nogal fan van Delano elementen en elektronica sinds ik een poosje geleden eens een Sandberg had en die hebben oa een pickup in een ovalen behuizing. Ik was eens benieuwd hoe dat zou staan bij een scheve brug en scheve frets. Oordeel zelf :mrgreen:
Bijlagen
CAM01757.jpg
Laatst gewijzigd door Erikx op 08 dec 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

ziet er goed uit! Ik zou alleen de elementen wel schuin plaatsen ivm met de relatieve "sweet spots".
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Of de string anchor moet schuin, of je hebt daar een stukje "niemandsland" wat effectieve snaarlengte kost.
Verder is het vooral een Status he?
Verstandig om die double ball snaren even te passen. Maar ik denk dat je, om voordeel te halen vandie fanned frets, eigenlijk wel extra longscale snaren wil die je met stelschroeven vast zet in die string anchor. (en uiteraard een langere mensuur aan de B-snaar kant).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp (of jij mij), op bovenstaande knutselplaatjes heb ik er alleen voor het oog een stukje "hals" op geplakt. Het is de bedoeling dat er een nulfret op komt met direct daar tegenaan (bij de B snaar tenminste) het "kopstuk", Daar komen geen doubleball snaren in maar gewone, die ik inderdaad aan de "kopkant" klem schroef.

Dit waren meer esthetische plaatjes om eens te kijken hoe die ovalen pickups in het geheel staan. En ik denk dat ze het voor de looks in ieder geval niet gaan worden.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Een nulfret is inderdaad een must lijkt me, anders moet je je kam scheef zetten en krijg je rare dingen qua spacing. K vind de gewone rechte elementen er beter uit zien btw.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Je hebt pickups nodig voor een fanned fret bas die behoorlijk breed moeten zijn, houd daarbij in de gaten hoe de spoelen zitten in de behuizing, heb zelf één en ander geëxperimenteerd en vooral split coils kunnen verraderlijk zijn, split coils voor een even aantal snaren werken niet goed voor oneven, de middelste snaar loopt dan precies over het dode punt tussen de twee spoelen in en deze snaar zal veel slechter versterkt te horen zijn.

Ik had de pickups wel onder een iets extremere hoek staan en ook door een string spacing van 18 millimeter op de brug nog bredere nodig, heb uiteindelijk voor 7 snaren split coil Delano's gekozen.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

hmm oké, maar bij een wat minder extreme hoek zouden vijfsnaar pickups misschien ook goed zijn? Wel iets om in de gaten te houden dus, bedankt! Misschien dat de mensen van Delano daar zelf ook nog tips over hebben.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Of wellicht is het een optie om naar blade pickups te kijken, die hebben geen individuele pole pieces waardoor dat probleem niet optreedt.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De meeste Delano pickups zijn blade pickups!
Het hangt af van of het magneet-blad over de hele breedte loopt (echte dual coil, twee naast elkaar over de hele breedte) of gesplitst is (split coil, twee in elkaars verlengde of P stijl).
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Aha, ik zie dat jij de Delano SBC pickups ook in minstens 1 van je bassen hebt zitten, weet je zo uit je hoofd wat voor type dat is?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik heb tot nu toe alleen SBC's gebruikt van Delano.
De SBC dual coil heb ik in 5,6 en 7 snaren variant gebruikt. De J SBC split coil heb ik in de 7 snaren versie voor mijn fanned 5 snaar projecten gebruikt.
Bij de dual coils maak ik ook altijd gebruik van een series/single/parallel switch.

Delano Maakt hele fijne pickups, komen heel dicht in de buurt van Bartolini, klinken nog iets verfijnder, Bartolini's hebben iets meer ballen!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Oké, als ik het dus goed begrijp zou het bij deze pickups niet uit moeten maken of ze vijf of zessnaar zijn want dualcoil blade pickups? Ik had hier mijn oog namelijk al op laten vallen. Dan is het alleen van belang hoe hoog ze zijn en hoe schuin ik ze zet.

https://delano.de/products.html?&cHash=2 ... delano_pi1" onclick="window.open(this.href);return false;[cat]=1&tx_smtdelano_pi1[series]=10&tx_smtdelano_pi1[strings]=5&tx_smtdelano_pi1[system]=29

Ik krijg die url niet goed geplakt op 1 of andere manier, even copy paste in de browser, dan kom je op de juiste plek.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Klopt, zolang de snaren over beide magneetbladen lopen zit je goed.
Ze vermelden bij Delano meestal ook wat de maximale snaarbreedte (sensing area) mag zijn (bij recht gebruik), je kunt dus aan de hand daarvan uitdokteren hoe schuin je ze kunt gebruiken.
Plaats reactie