Erik's knutselbassen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Bedoel je met lompe snee soms het gaat waar de aardedraad uit hoort te komen?
Peter

Bericht door Peter »

Dat denk ik wel als ik zo de foto's zie. Die snee hoort erbij, Erik. :wink: Er loopt een kanaaltje daarvandaan naar de control-cavity waar inderdaad de aardedraad tussen brug en potmeter hoort te lopen.
Jack

Bericht door Jack »

indeed,,,lijkt nog een leuk plankje hout te zijn overigens,,
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Peter schreef:Dat denk ik wel als ik zo de foto's zie. Die snee hoort erbij, Erik. :wink: Er loopt een kanaaltje daarvandaan naar de control-cavity waar inderdaad de aardedraad tussen brug en potmeter hoort te lopen.
Goedemorgen :oops: Het is dus mijn 1e body die ik zonder brug zie.... Bedankt allemaal voor de opheldering!

En het ziet er inderdaad uit als een mooi plankje, valt niks tegen!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

hmmmm voor en achterkant zien er redelijk goed uit, zijkanten zijn duidelijk minder. Hier en daar wat opvulsel en duidelijke overgangen van het ene naar het andere plankje hout. En het schuurt beroerder omdat mijn schuur-muisje daar niet goed bij kan. Maar goed, het was nooit de bedoeling dat het een boutique bas zou worden dus hij blijft kaal.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Didi schreef:Bereid je wel voor op een stevige partij schuurwerk en vergeet niet de seallaag er ook af te schuren ( dat kan mbv met afbijt )
De lak zelf reageert niet op afbijt.
Succes !
Ik dacht dus dat ik er bijna was toen ik al het zwart eraf had.... Maar bovenstaande is helaas zeer waar, wat is die seallaag dik en hardnekkig!! Reageert nauwelijks op afbijt, tenminste niet op de 10 minuten afbijt die volgens het potje voldoende moeten zijn. Ik laat hem nu een dagje in de afbijt staan, kijken of het helpt. Mijn schuurmuisje komt er gelukkig wel doorheen, maar dat gaat erg langzaam.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Yesss!! De hals is zojuist binnengekomen op het werk. Vanavond even passen. De controlplate is al zo'n 2 weken onderweg volgens de britse verzender, daar heb ik al diverse keren achteraan gemaild. Het zal mij benieuwen...

Het schuren van de body heeft een poosje stil gelegen ivm drukte en ziekte, maar ik heb er weer zin in.
Peter

Bericht door Peter »

Mooi, ben heel benieuwd hoe de passing is in de body.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Daar zit nog aardig wat speling in en hij is helaas ook niet zo dik als ik verwachtte. De hals is exact hetzelfde als degene die op mijn CV50 zit. Breedte bij de topkam is 42mm. Ik had verwacht dat ie wat dikker zou zijn dan die op mijn CV50, maar ik kom er zo niet uit wat betreft die specs in inches. Hoe zit dat nou in mm?? Hieronder de specs zoals ze op ebay stonden:

Solid Maple With Black Inlay Dots

Sanded, Unfinished, and Ready to Spray!

20 Frets (.103" x .045")

10" Radius

1-9/16" Nut Width, 2-7/16" Heel Width

11/16" Tuning Peg Hole Diameter

Truss Rod Adjustment At Heel

.89" Thick At 1st Fret, .99" Thick at 12th Fret
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Erikx schreef:Hoe zit dat nou in mm??
1 inch = 25,4 mm
Peter

Bericht door Peter »

Dus eigenlijk een tegenvaller?

Neckpocket passing: opvallend, ik heb zo'n Allparts Telehals ook gepast in een Squier TeleBass en dat was een strakke passing, en ik heb op een Squier CV50 ook zo'n hals gezet, en daar was de passing ook poepiestrak. De neckpocket van de body die je hebt, lijkt me dan behoorlijke sloppy.

Profiel: 42 mm bij de topkam, maar bedoel je dat je 'm breder of dikker (ofwel: boller) had verwacht? Ik vond bij het vergelijk met de CV50 hals het juist wel verschillen qua feel eigenlijk...

Specs naar mm (inch = 25,4 mm):
* 10" Radius -> zegt iets over de bolling van de toets.
* 1-9/16" Nut Width, 2-7/16" Heel Width -> 40 mm breedte topkam staat hier, 62 mm breedte van de hiel
* 11/16" Tuning Peg Hole Diameter -> diameter van de boring van de gaten voor stemmechanieken
* .89" Thick At 1st Fret, .99" Thick at 12th Fret -> 22,6 mm dikte hals bij 1e fret, 25,1 bij 12e fret

Kun je dus nameten bij je CV50 hals.

Maar: deze hals is kwalitatief toch echt een paar treden hoger dan de standaard CV50 hals. Het klankverschil en het resoneren van de bas vóór en ná halswissel was opvallend. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Sinds de tweede hals op de P(dhb) hecht ik niet veel waarde meer aan het strak passen van een hals in een pocket. Er past nu rondom een pinpas tussen hals en body, maar het zit zo vast als een huis en de bas susteent, zingt en klinkt als een malle.
Peter

Bericht door Peter »

Tja, dat blijft een lastig issue: in hoeverre beinvloedt dat nu je klank? Ik denk zelf dat het ook wel meevalt, want ik heb ook die ervaringen. M'n ex-Sonic Blue P had een tijd een Fender Mex P hals die ik, zonder gedoe en gebruikmakend van bestaande schroefgaten, erop had gezet. Gevolg: aan de zijkanten ruimte, maar tussen hiel en body (in de lengterichting) wel 3 mm ruimte. Gevolg: toch een prima klinkende bas met een mooie volle ronk en sustain genoeg. :? :?

Ik denk wel dat een poepstrakke passing invloed heeft, maar minder dan ik zou verwachten. Vind het wel voor de afwerking en het idee belangrijk dat 't goed past. Het stóórt me wel als dat niet zo is (bij mijn bassen dan he!). :wink:
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Ja stiekem valt het iets tegen, had gerekend op een wat dikkere, bredere hals (misschien had ik vantevoren even die inches om moeten rekenen :mrgreen: ). Nu bevalt mijn CV50 hals prima, dus wat zeur ik nou. En wat betreft het passen: opvullen kan natuurlijk ook nog. Ik ben van plan morgen naar de Bassgallery in Beilen te gaan om alle elektronica en tuners op te halen. Ik neem dan body en hals even mee om Rob zijn oordeel eens te horen.
Peter

Bericht door Peter »

Tja, de Allparts Tele is denk ik voornamelijk voelbaar boller/massiever in plaats van breder. :wink:
Plaats reactie